rozhovor Anthony Jamese Dennyho pro magazín Svět motorů

Začalo to 16 dolary

3.12.2007    Svět motorů  str. 54  Servis

Česko je kolébkou bazaru, který otevírá pobočky po celé Evropě.
Anthony James Denny s ním nedávno vstoupil i na burzu.

Anthony James Denny se narodil v Austrálii. Proslavil se ale v Česku, kde založil autobazar AAA AUTO.

* V Austrálii jste se auty nezabýval?

Ale ano. Vždyť jsem první vůz - Ford Zephyrzroku 1955-získal ještě před řidičákem. Stál šestnáct australských dolaru, což pro mě bylo ve čtrnácti letech opravdu moc peněz. Složili jsme se na něj čtyři spolužáci, každý dal čtyři. Starší kamarád, který už řídit mohl, nás vozil.

* Jak dlouho vám auto vydrželo?

Moc ne, známý nám časem udělal fantastickou nabídku čtyřicet dolarů za auto. Pro nás to byl výborný zisk, vůz jsme prodali a každý si odnesl desetidolarovku. Myslím, že právě tato zkušenost mě osudově nasměrovala na automobilový průmysl.

* Jak vás napadlo založit v ČR autobazar?

Žil jsem dva roky v Kalifornii, živil se vývozem veteránů do Evropy. Později mi došlo, že podstata tohoto obchodu je jinde, a začal jsem vyvážet i běžné vozy. Jakmile padla železná opona, vzrostl zájem o americká auta ve východoevropských zemích. Tak jsem začal exportovat i do Čech. Projel jsem si celý region od Moskvy po > Prahu. V Praze začít JĚ k žít a obchodovat bylo nejsnazší,

* Na internetových fórech občas kolují na AAA Auto stížností. Víte o nich?

Internetové diskuse sledujeme, věnujeme se jim intenzivně asi rok. Ze sedmdesáti procent jde o podivné věci, anonymní, které zůstávají bez odpovědi na naše reakce. Za tím vidíme i nekalé praktiky konkurence.

* A oprávněné podněty?

Ty řešíme. Za rok prodáme v Česku čtyřicet tisíc aut a přibližně pětina z nich pochází z nákupu protiúčtem. Právě s těmito vozy jsou často spojeny největší problémy. Proto jsme koupili značku Auto Diskont, kam přesouváme technicky slabší auta.

* Umíte si přiznat, že jste dělali chyby?

Chyboval jsem zařazením reklamací pod oddělení nákupu. Dnes j sme z reklamací, teď už je to oddělení zákaznické péče, udělali nezávislý útvar, který kontroluje proces nákupu, ale také prodeje. To nám umožnilo zjistit chování jednotlivců, například jestli některý nákupčí nenakupuje často problematická auta.

* Co změnil příchod Vratislava Kulhánka

Je velmi přísný I zejména v oblasti ^ péče o zákazníka. Po nástupu do funkce předsedy správní rady si nechal vypracovat analýzu posledních pěti let a plán na dalších šest měsíců, k němuž přidal spoustu podnětů.

* Nejste zklamáni tím, jak si zatím vedou na burze akcie bazaru?

Ano, jde o zklamání. Jsem ale optimistický ve středně a dlouhodobém výhledu. Když se podíváme na americký CarMax, který také obchoduje s ojetými vozy, zjistíme, že začal na newyorské burze nabídkou deseti dolarů, pak se dostal na dva a nyní se pohybuje mezi 25 a 30. AAA AUTO je teprve druhou firmou na světě zabývající se obchodem s ojetinami, která vstoupila na burzu.

* V poslední době otevíráte rekordní počty poboček. Proč?

Chceme zvýšit prodeje, což by se mělo odrazit v ceně akcií. A míníme vstupovat na nové trhy: nejzajímavější je teď Rusko a Ukrajina. V Maďarsku vzniklo deset poboček za rok. To nám v Česku předtím trvalo několik let. Nyní máme čtyřicet čtyři autocenter, loni jich bylo dvacet pět.

* Často jsou slyšet hlasy, že na telefonický dotaz nabízíte vyšší výkupní cenu, než jste ochotni zaplatit. Co vy nato?

Před čtyřmi lety jsme opravdu měli případy, kdy někteří zaměstnanci dávali nerealistické nabídky. Máme zásady, jak určovat cenu, ale samozřejmě musíme vycházet z informací, které nám sdělí zákazník. Teprve až když vůz vidíme, dokážeme cenu upřesnit. Vykoupené automobily chceme dále se ziskem prodávat, poskytujeme třeba záruku dvanáct měsíců na mechanické části - tomu musí odpovídat stav.

* Opravujete vykoupené vozy?

Mechanici u vykupovaného auta prochází 107 kontrolních bodů, připojí vůz na diagnostiku a provedou testovací jízdu. Tak vznikne seznam úkonů, které je nutné udělat, než automobil přijde do prodeje.

* Co vám přineslo uvolnění trhu s ojetinami?

Jsem zrušením regulace velmi zklamán. Dva měsíce po loňském pádu omezení zaplavily naše pobočky nabídky od neseriózních dovozců, kteří nám nabízeli šrot s laiminálními aktivitami, jakými jsou třeba stočené tachometry. Spolupracujeme se společností Cebia a společně jsme došli k závěru, že na našem trhu má každý čtvrtý vůz loiminální problém Stovky prodávajících se diví, když jim řekneme, že nejde o auto z roku 1999, ale 1997, a nemá najeto 120 000 kilometrů, ale 400 000 a je naprosto bezcenné.

* Je nějaká pomoc?

Myslím, že by pomohl certifikát o shodě, jako je v Německu COC list. Pro dovoz automobilů by také měla platit minimální emisní norma Euro 3. Manipulace s tachometrem by se měla posuzovat jako kriminální delikt, za který hrozí vězení.

* Podle jakých pravidel nakupujete ojetiny v zahraničí?

Dovezené vozy u nás tvoři šest až sedm procent. Dovážíme auta ve stáří půl až čtyři roky. Když jsou dobré podmínky, přivezeme i vůz starý šest let

* Jak je to s chystanou prémiovou značkou pro zánovní auta?

Prodáváme i nové vozy, což nás přivedlo k myšlence založit značku pro zánovní ojetiny. Zatím ale nevíme, zda bude součástí AAA Auto, nebo ji připojíme k naší značce General Automobil, pod níž prodáváme nové vozy Škoda . a Opel.




800 110 800 Volejte denně 8:00 - 21:00
  • Garáž
  • Upozornění 0
  • Hledat

Tým AAA AUTO Tým AAA AUTO

Dobrý den , potřebujete poradit s výběrem auta? Nechte nám na sebe kontakt a my vám zavoláme zpět.

nebo volejte rovnou 800 110 800