Pro nás žádný spotřebitel není běžný...

 

Říká se, že Češi jsou národ kutilů a milovníků aut, myslíte, že to druhé stále platí?

Určitě. Auto je pro některé lidi nezbytnost, nutnost a pro stále více lidí i koníček, zábava. Svět aut přináší neustálé novinky a zákazníci je chtějí vyzkoušet. Více a více Čechů chce mít lepší, rychlejší nebo pohodlnější auto. Je pravdou, že zákazník je také mnohem náročnější.

Ostatně i vy jste vstoupila do oboru, který býval i je spíše mužskou doménou. Jste špičková manažerka, ale autům musíte rozumět také. Jak vlastně vnímáte automobil - jako zboží, které se prodává a kupuje, nebo jako předvoj pokroku, ukázku světového designu, obyčejný spotřební předmět, nezbytnost civilizace…

Auto je pro mne určitě nezbytnost. Trávím v něm mnoho času a je zároveň i relaxačním prostředkem. Auto musí hlavně plnit účel, pro který si ho pořizujeme. Pro mě je účel a bezpečnost na prvním místě. Pohybuji se ve světě aut už řadu let, sleduji trendy a novinky, a stále mne to baví.

Ojetá auta se stala v poslední době hodně výraznou položkou na trhu - proč je o ně takový zájem? Určitě to není pouze nižší cena.

Nízká cena je výrazný faktor, ale máte pravdu, že ne jediný. Lidé chtějí výběr a záruky. V naší společnosti AAA AUTO se zákazník setká s prostředím a servisem na úrovni renomovaných autosalonů, navíc mu nabízíme největší výběr a ojedinělé benefity, které dělají z nákupu ojetého vozu velice snadnou věc. Náš systém prodeje například zákazníkům umožňuje vybrat si ze 4000 vozů na našich internetových stránkách, zavolat na naši bezplatnou a nechat si vůz zdarma předvést ve svém bydlišti. V současné době také roste zájem o ojeté vozy s nízkým počtem najetých kilometrů, stále více zákazníků u nás nakupuje vozy s nájezdem do 80 tisíc km. Zákazník takovou koupí získává dobře zajetý automobil v první třetině své předpokládané životnosti. Růst zájmu o kvalitní automobily s nízkým počtem najetých kilometrů souvisí mimo jiné i se zavedením písemné garance stavu tachometrů, doživotní zárukou na původ vozidla a dvanáctiměsíční zárukou na mechanický stav vozidla. V neposlední řadě si lidé uvědomují, že v případě koupě nového automobilu tento rychle ztrácí ze své hodnoty, a to cca 40 % během prvního roku. Z toho důvodu se zákazníci čím dál tím více přiklánějí k vozům 1 až 3 roky starým, kde je hodnota téměř konstantní.

Jaký je vlastně váš sortiment a co v něm kromě domácí produkce převažuje? Jaká nejstarší auta vykupujete?

Náš sortiment je stejně různorodý, jako jsou různá přání našich klientů. Ačkoliv nejvíce poptávané jsou vozy Škoda, najdete u nás vše od sportovních vozů, dodávek, luxusních aut až po levné vozy. Skladba samozřejmě závisí i na sezoně a poptávce - nyní třeba stoupá počet nabízených vozů s LPG. V AAA AUTO vykupujeme i staré vozy, což je pro zákazníka příležitost, jak díky šrotovnému získat výhodněji novější automobil. Celkem nabízíme přes 4000 vozů, a jak jsem naznačila, převažují tradiční Škodovky. Těch máme na skladě téměř 1500, což představuje nejširší nabídku na trhu. Dále máme v portfoliu vozy s dieselovým motorem, luxusní automobily, užitkové vozy, MPV, SUV, malá auta a kombi.

A skladba vaší klientely? Běžný spotřebitel a pak následuje…

Pro nás žádný spotřebitel není běžný… Skladbě klientů samozřejmě přizpůsobujeme naši nabídku - základem jsou lidé ze střední třídy, kteří u nás mění svůj stávající vůz za novější. Dále mladší lidé s čerstvým řidičským průkazem i movitá klientela. Jsou to lidé, kteří se dobře orientují na internetu, umí si porovnat nabídky a ocení naše ceny i služby.

Nezanedbatelné místo v naší ekonomice mají drobní živnostníci - jaká auta u vás vyhledávají především?

Určitě užitkové vozy, v nabídce máme více než 700 pick-upů a větších dodávek. Důležitá je přítomnost našich finančních specialistů, kteří případně poradí, jak využít možnost daňového odpočtu. V současnosti zaznamenáváme rekordní poptávku po užitkových vozech, která v meziročním srovnání vzrostla o neuvěřitelných 300 %. Největší poptávka panuje po všech užitkových Volkswagenech, hlavně po modelech VW Transporter a VW Caddy s populárními motory TDI. Velký zájem je také o všechny užitkové Fordy, především o modely Transit a Connect. Prodeje se zvyšují také u dodávek a minibusů od francouzských automobilek Renault, Peugeot a Citroen. Ještě bych chtěla zmínit, že novým trendem je zájem o pětimístné pick-upy, které stále více živnostníků využívá pro podnikatelské i rodinné účely zároveň.

Rovněž ženy u vás nakupují. Portál Ženaaauto.cz, který provozujete, vznikl kdysi s jasným úmyslem - ukázat ženám, že není potřeba pořídit vždy jen nový automobil, ale že se z mnoha důvodů hodí i ten starší. Jaká je další filozofie a co má dnes portál za cíl komunikovat?

Cílem portálu je nastartovat pravidelnou komunikaci se ženami - řidičkami, tedy cílovou skupinou, která je v automobilovém průmyslu stále do značné míry opomíjená. Prostřednictvím projektu Ženaaauto.cz chceme ve spolupráci s médii a partnery působit na veřejnost především v oblasti bezpečnosti dopravy, což je téma velmi silně vnímané ženskou částí populace. Tuto hlavní komunikaci doplňují life style témata, zaměřená například na trendy na automobilovém trhu.

O ženách za volantem se vedly svého času diskuze, ovšem fakta ukázala, že příslušnice něžného pohlaví zas tak špatnými řidičkami nejsou. Jak je vnímáte vy sama?

Občas chápu reakce mužů, kteří se rozčilují, když vidí za volantem ženu. Některé ženy jsou až příliš opatrné, často váhají, a tím brání plynulému provozu. Je ale pravda, že ženy nemají potřebu v autě soutěžit a zbytečně neriskují.

Liší se nějak ženy v roli zákaznic od mužského přístupu k věci? Na základě jakých měřítek vybírají? A nechají si poradit?

Ženy v první řadě hledí na bezpečnost, protože v autě často vozí děti. Pak je zajímá účel a posléze se ptají na spotřebu a cenu.

Podle tiskových zpráv vaší společnosti bylo doposud patrné, že Češi šílí po škodovkách, kupovaly se hlavně Octavie a Fabie, o jaké značky a modely je dále zájem?

Ano, škodovky samozřejmě vyhovují českému mainstreamu nejvíce, velká poptávka je ale i po ostatních vozech z koncernu VW. Dále je potřeba kromě Citroenu a Peugeotu zmínit i zvyšující se podíl korejských vozů. Všeobecně lze konstatovat, že nám vzrostly prodeje luxusních aut a v této sezoně prodej čtyřkolek, hlavně kategorie SUV. Roste zájem o ojeté vozy s nízkým počtem najetých kilometrů, jak jsem již naznačila. Také monitorujeme větší zájem o ojeté vozy s naftovým motorem, který vzrostl až o třetinu. Celkově za duben byly tradičně nejprodávanějšími škodovky a posléze automobily značky Ford, Renault, VW a Peugeot.

Rozšiřujete škálu financování. Co si pod tím mohu představit?

Chceme zákazníkovi nabídnout to nejdostupnější a nejlepší, a díky našemu silnému postavení na trhu nám naši finanční partneři vycházejí vstříc. Zákazník si u nás může na splátky koupit jakýkoliv vůz, samozřejmostí je nákup bez akontace nebo rychlé vyřízení hotovostní půjčky. Díky našim novým produktům klienti oceňují i to, že se v okamžiku koupě stávají majiteli vozu a mohou s ním nakládat podle svého. Stejně tak můžeme zprostředkovat i bezúčelnou půjčku. Nabízíme výhodné úvěry pro všechny skupiny zákazníků, zájemcům půjčujeme až 200 000 Kč a přitom nezkoumáme jejich platební morálku z minulosti. Výhodou tohoto financování je rychlé jednání - každý zájemce se během 15 minut dozví, zda a v jaké výši půjčku získá. Nemusí přitom procházet žádným bankovním posuzováním. Délka splácení vozu pak činí až 48 měsíců se splátkou, která v sobě zahrnuje výhodné kompletní pojištění a jako bonus i satelitní zabezpečení vozu. Uvědomujeme si, že během krize se mohli někteří lidé dostat do obtížné životní situace, která jim nyní může bránit v nákupu vozu. Ten pro ně může například představovat prostředek k novému nebo výhodnějšímu zaměstnání a právě s touto ideou byl produkt vytvořen.

Chrlíte na mne fakta. Udržet je v hlavě není jen o tréninku, ale i značném pracovním nasazení. O manažerkách se někdy tvrdí, že musí vydržet všechno. Co vám vaše práce dává a co vám bere?

Nechci říkat, že ženy v manažerských pozicích to mají těžší než muži. Tak to určitě není. Důležité je s lidmi komunikovat a získat si jejich respekt. Pokud vidí, že pracuji tvrdě, je to mnohem snazší. Nemám pocit, že mi moje práce něco bere, naopak. Mám příležitost podílet se na zajímavých projektech, setkávat se se zajímavými lidmi. Náročné pracovní nasazení se odráží pouze na čase stráveném v práci, což je někdy na úkor soukromí. Ale umím odpočívat, volno si užívám a nabírám nové síly.

Naučila jste se něco od svých kolegů?

Určitě. Je to především komunikace a spolupráce v týmu. Je důležité, aby všichni členové týmu měli možnost vyjadřovat se ke společným věcem, společně se podílet na výsledcích a účastnit se přijímání rozhodnutí. A tomu jsem se skutečně v AAA AUTO naučila.



800 110 800 Volejte denně 8:00 - 21:00