Uplatnění na trhu práce se vzhledem k aktuální ekonomické situaci stává čím dál větším problémem. A netýká se zdaleka jen absolventů škol, kteří stále marněji čekají na rozjezd své profesní dráhy. Tato situace je katalyzátorem výrazného posunu v nahlížení na pracovní síly, jejich nábor, udržení ve firmě ale také jejich profesní rozvoj.
Zatímco ještě nedávno se inzeráty a popisy práce hemžily úzkou specifikací konkrétních požadavků, firmy v současné době stále častěji sahají po takzvaném multiskillingu. Tato stále více vyhledávaná metoda v oblasti řízení lidských zdrojů představuje výrazné rozšíření činností, které zaměstnanec vykonává. U prodeje aut jde například o schopnost provádět prodej i výkup současně. Vítanou pracovní silou je dnes někdo, kdo zvládá široké spektrum příbuzných činností. Ráda proto i u nás ve firmě často říkám zaměstnancům: „Každý z vás by si měl umět sednout na několik různých židlí. Neděláte to jen pro firmu, ale především pro sebe.“
Multiskilling je totiž kromě způsobu šetření personálních nákladů také forma profesního rozvoje jednotlivců. Vede k tomu, že zaměstnanci se stávají pomyslnými „obojživelníky“ v prostředí různorodých úkolů a zadání svých firem. Zaměstnanci jsou ve výsledku cennější jak pro svého aktuálního zaměstnavatele, tak i objektivně na trhu práce. Rovněž lépe komunikují a rozumí si se svými kolegy z jiných úseků.
Mohlo by se zdát, že spektrum činností ve firmách je natolik různorodé, že na všechny úkoly potřebujeme vyškolené a úzce specializované pracovní síly – prostě specialisty. Opak se stává pravdou vlivem hospodářského poklesu. V podmínkách ekonomických turbulencí se totiž situace na trhu často mění tak rychle, že firma musí umět prakticky obratem předisponovat své zaměstnance v zájmu zachování konkurenční výhody.
Karolína Topolová
generální ředitelka AAA AUTO