Interview: Doma nehodlám nikomu „šéfovat"

„Začátky nebyly jednoduché a musela jsem svým kolegům ukázat, že i žena může úspěšně vést tým v ryze mužském odvětví. Naštěstí jsem měla kolem sebe chytré muže, pro které nebylo důležité pohlaví, ale schopnosti. A i díky tomu v příštím roce ve firmě oslavím už 25 lef" říká Karolína Topolová generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO. Nyní oslavila 10 let v čele společnosti.

* Blíží se Vánoce. Jak se na ně chystá žena zastávající vrcholný manažerský post, ze kterého pramení velká pracovní vytíženost?

Předvánoční čas je i pro mě stejně hektický jako asi pro velkou část světové populace, ale zároveň jedno z nejkrásnějších období v roce. V pracovní rovině potřebujeme zabrat, abychom překonali nastavené cíle, které nám ještě do konce roku chybějí splnit. V loňském roce jsme prodali téměř devadesát tisíc aut, tedy nejvíce za třicet let historie skupiny AURES Holdings, a letos máme ambice ještě o něco větší. V soukromí zase potřebuji dokoupit vánoční dárky, jež mi ještě chybějí. Do toho mě čeká spousta společenských událostí, ale i vánočních vystoupení dcerky nejen ve škole, ale i na kroužcích. Na druhou stranu se každý rok těším na vánoční výzdobu doma i všude kolem mě, vůni skořice a vanilky a rozzářené dětské oči těch nejmenších v rodině, když si nakonec pod stromečkem rozbalí ten vytoužený dárek.

* Řídíte velkou firmu. A výborně. Uplatníte svoje zkušenosti s řízením podřízených i doma?

Pracuji často i více než dvanáct hodin denně, takže po příchodu domů už nemám moc energii někomu „šéfovat“. Navíc náš vztah s manželem je opravdu hodně vyrovnaný, takže bych po tom netoužila, ani kdybych nebyla tak pracovně vytížená. Doma jsme spíše klasická rodina, ale hodně spolu komunikujeme a společně se tak i domlouváme na volném programu a dalších, i těch nejběžnějších věcech, jako je třeba večeře.

* S autodráhou jsem si doma hrál jen já. Sestru autíčka nebavila, měla raději panenky. Jak se stane, že žena řídí obří firmu na prodej ojetých vozů? Respektují vás vaši mužští podřízení?

Díky tomu, že jsem vyrůstala mezi bratry, měla jsem k automobilům blízko odmala a nikoho z mých nejbližších nepřekvapilo, když jsem přijala nabídku u již tehdy největšího prodejce ojetin u nás. Byla to příležitost, která se neodmítá, ale zároveň nesmírně náročný úkol pro tak mladou holku. Začátky nebyly jednoduché a musela jsem svým kolegům ukázat, že i žena může úspěšně vést tým v ryze mužském odvětví. Naštěstí jsem měla kolem sebe chytré muže, pro něž nebylo důležité pohlaví, ale schopnosti. A i díky tomu v příštím roce ve firmě oslavím už 25 let.

* Cena aut za poslední rok značně stoupla. V Evropě zuří ekonomická krize. Jak se to projevilo na cenách ojetých vozů?

Se začátkem pandemie na začátku roku 2020 se postupně začalo měnit chování zákazníků, omezila se výroba a začal tlak na růst cen. Se začátkem války se zdálo, že tato krize neustane, ale trh se naštěstí začal stabilizovat. Po dlouhých měsících cenového růstu se trend obrací. Množství ojetin ve středoevropském prostoru se stabilizovalo, i když zdaleka nedosahuje předcovidových čísel, a tlak na zvyšování ceny v důsledku nedostatku aut na trhu tak výrazně polevil. V poslední době se na trh zároveň dostává i větší počet zánovních aut do pěti let stáří, která dosud chyběla kvůli problémům ve výrobě nových aut, čímž se zvyšuje i množství starších ojetin.

* Je znát, že lidé mají obavy z budoucnosti?

Na sekundárním trhu ojetých automobilů naštěstí obavy z budoucnosti nepozorujeme. Zákazníci si uvědomují, že stagnace cen nebude trvat věčně, a nemá proto smysl s výměnou vozu otálet. Čekací doby na nové vozy jsou stále dlouhé, a lidé proto upřednostňují zánovní automobily. Ty mají často ještě záruku od výrobce, jsou až o čtyřicet procent levnější a ihned k dispozici. Pokud budou prodeje ojetých automobilů pokračovat stejným tempem i příští rok, přivítáme v síti autocenter AAA AUTO a Mototechna již třímiliontého zákazníka.

* Je možné, že ve snaze ušetřit se budou zbavovat druhých aut v rodině?

To není úplně pravděpodobné. S příchodem pandemie si vůz pořizovali kvůli ochraně před virovým onemocněním i lidé, kteří do té doby auta neměli. Zvýšil se tedy zájem o velkoprostorové vozy. Se zdražením paliv se naopak zvýšila poptávka po menších úsporných vozech, jež mají lidé pro dojíždění do práce nebo za nákupy. Velké vozy si ale nechávají pro cestování s rodinou na kratší vzdálenosti, protože je to stále dostupnější než letecké zájezdy do drahé ciziny.

* Nová auta zdražují, a navíc jsou na ně dlouhé čekací doby. Je to šance pro autobazary?

Samozřejmě. Vždy když dojde k oslabení ekonomiky, značně to posílí sekundární trh. I proto prodejci nových automobilů poslední dva roky v prodejích značně propadají, avšak prodejci s ojetými vozy naopak hlásí rekordní prodeje. Výhodu mají ti prodejci, kteří mají ve své nabídce nejen klasické ojetiny, ale i zánovní vozy. V našich autocentrech AAA AUTO nabízíme téměř třináct tisíc automobilů, z toho pětinu tvoří zánovní.

* Zdá se mi to, nebo se skutečně zájem o vozy přesunul hlavně na auta menší a slabší kubatury? Jaké typy a značky ojetých aut jsou dnes nejžádanější?

Tento trend jsme začali pozorovat od letošního léta, kdy s růstem cen paliv, energií a spotřebního zboží začala růst poptávka po menších automobilech. Změnilo se celkové zákaznické vnímání. Zákazníci se při výběru novějšího vozu začínají více zajímat nejen o jeho aktuální pořizovací cenu, ale uvažují v dlouhodobějším horizontu, tedy zvažují i budoucí náklady na provoz. Mnoho zákazníků dnes - vzhledem k neustále rostoucím životním nákladům - více hledí na průměrnou spotřebu konkrétních modelů a na další výdaje, které se s provozem konkrétního auta pojí, ať už jde o částky za povinné ručení a havarijní pojištění, nebo například ceny náhradních dílů. Snažíme se tedy přizpůsobit se poptávce zákazníků, a proto jsme rozšířili portfolio úsporných vozů na dva tisíce, což je nejvíce na trhu. Jedná se o auta, jejichž průměrná spotřeba nepřesahuje šest litrů na 100 kilometrů a zároveň mají příznivé i ostatní náklady, jako jsou pojistky nebo ceny náhradních dílů.

* Jaký je zájem o vozy s hybridním motorem a na elektrický pohon? A v jakém poměru je nabízíte?

Celkový podíl elektromobilů a plug-in hybridů na trhu v České republice, Polsku a na Slovensku je stále nízký, i když má značný růstový potenciál. Tento podíl se v Česku zvýšil z 0,14 procenta v roce 2017 až na 3,63 procenta v roce 2022, což znamená za toto období nárůst o skoro 1500 procent. Významně roste i nabídka elektrických ojetin, která se jen od září do srpna zvýšila o téměř sedmnáct procent. Nicméně poptávka neroste takovým tempem, jak by se při tlaku na zavádění elektromobility dalo očekávat. V našich autocentrech AAA AUTO a Mototechna poptávka po elektromobilech vzrostla meziročně zatím o deset procent.

* Proč je lepší pořizovat si vůz v autobazaru? Nebylo by minimálně výhodnější pořídit si ho přes inzerci?

Rozhodnete-li se pořídit si novější automobil od soukromníka přes inzerát, vystavujete se velkému riziku a musíte počítat i s velkou ztrátou času, který s výběrem strávíte. Velcí prodejci automobilů, již vozy ve své nabídce zároveň vlastní, za kvalitu aut ručí, protože vozy na výkupu detailně prověřují nejen po stránce technické, ale i po té právní. Pro většinu lidí je složité vůz mimo bazar zkontrolovat na zvedáku, napojit na vlastní diagnostiku, změřit tloušťku laku kvůli skrytým opravám či prověřit ve všech dostupných registrech historii vozu. Soukromníci často neumožní ani dostatečně dlouhou testovací jízdu, bez které vůz koupit nejde. Reklamace je navíc u soukromníka složitější než v případě velkého prodejce, jenž často nabízí také možnost bezplatné výměny vozu do několika dní. Třeba u nás to je deset dní. Pokud se rozhodnete i přes všechna rizika koupit vůz přes inzerát od soukromníka, doporučuji se vyhnout autům z dovozu, u kterých je riziko skryté závady, padělaných dokladů nebo stočeného tachometru obrovské.

* Podvod je fenomén známý od historie lidstva. Jak ve vašem autobazaru prověřujete minulost vozů, které nabízíte? Dokážete zákazníka ochránit před nepříjemnostmi způsobenými například přetočeným tachometrem a uvedeným počtem kilometrů?

Na výkupu máme zkušené techniky, kteří u každého vozu prověřují celkem 260 parametrů. Všechny vozy v nabídce AAA AUTO a Mototechna kupujeme do svého vlastnictví, a proto si musíme být jistí, co kupujeme. Běžně odmítáme až 65 procent nám nabízených automobilů pro špatný technický stav nebo právní nesrovnalosti. Zaměřujeme se na vozy s českým původem, u kterých lze ověřit kompletní historii. Nejvíce podvodů s přetočeným tachometrem je u automobilů z dovozu, kdy podvodníci tachometr stočí hned při převozu do České republiky a STK následně upravený stav na tachometru nevědomky legalizuje, protože ho zapíše do své databáze a přidá i fotku.

* Dozví se zákazník o technické nedostatečnosti vozu? Myslím tím třeba nutnost brzké výměny brzdových destiček, baterie a podobně. Kontrolujete nějakým způsobem vozy, které dáte do nabídky prodeje, a informujete potenciálního zákazníka o jejich stavu?

Všechny vozy při výkupu detailně kontrolujeme a případné nedostatky zapisujeme do karty vozu, aby na to následně mohl prodejce upozornit zákazníka.

* Stále mám pocit, že u aut s elektromotorem budu mít problémy s nabíjením. Možnosti dobití jsou stále příliš omezené a doba nabíjení je dlouhá. Jak se vy osobně díváte na elektromobilitu?

Pro mě je stále elektromobilita pro současný svět ve větším měřítku obtížně realizovatelná. I když doba nabíjení se zkracuje a kilometrový nájezd se zvyšuje, stále jde o drahou záležitost, přitom dosud bez potřebné infrastruktury. Evropská elektrická síť není pro plně elektrický vozový park připravena. V tuto chvíli jsou tyto vozy vhodné zejména pro majitele rodinných domů, kteří disponují fotovoltaickými panely s baterií a nabíjejí především přes noc. Cena elektřiny je pro takové domácnosti výrazně nižší, jelikož nemají povinnost hradit distribuci. Využívají vlastní výrobu energie.

* Jaké jsou podmínky odkupu ojetého vozu? A máte nějaká omezení při jeho odkupu?

Naším cílem je vykupovat jen ty vozy, za které při následném prodeji můžeme ručit. Naším cílem je mít spokojené zákazníky s minimálním počtem reklamací. Vyhýbáme se starým automobilům z dovozu, s nedoložitelnou historií, autům po povodních a vážných dopravních nehodách, s nejasným majitelem, z exekucí a tak dále. Zaměřujeme se na vozy s první registrací v ČR a po prvním nebo druhém majiteli.

„Běžně odmítáme až 65 procent nám nabízených automobilů pro špatný technický stav nebo právní nesrovnalosti."

Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO, nyní oslavila 10 let v čele společnosti. Karolína Topolová byla časopisem Forbes opakovaně vybrána mezi nejvlivnější ženy českého byznysu a letos i do přehledu 22 inspirativních TOP CEO roku 2022. V roce 2015 byla oceněna titulem Lady Pro. Získala také titul Mladý manažerský talent 2015. Rovněž se opakovaně umísťovala v prestižní anketě TOP 25 žen českého byznysu, až se v roce 2020 stala Manažerkou roku a v roce 2021 vstoupila do Síně slávy. Umístila se i v žebříčku Top 10 žien slovenského biznisu. V soutěži Marketér roku získala v roce 2017 cenu Zlatý delfín za revitalizaci značky Mototechna. Pod jejím vedením se společnost AURES Holdings posunula v žebříčku CZECH TOP 100 z 67. na 39. pozici a získala celoevropské prestižní ocenění European Business Awards 2016/2017.

KAROLÍNA TOPOLOVÁ
• Svoji pracovní dráhu zahájila Karolína Topolová v pražském hotelu Prague Hilton Atrium, avšak její kariéra patří Áčkům. V roce 1998 založila call centrum v AAA AUTO, které se stalo jedním z nejmodernějších a největších v ČR. V roce 2006 pak postoupila na funkci Group HR and Call Centre Director. O rok později se stala viceprezidentkou společnosti a podílela se na vstupu firmy na českou a budapešťskou burzu cenných papírů. Karolína Topolová je však nejen generální ředitelkou a předsedkyní představenstva nadnárodní společnosti, ale také manželkou, maminkou devítileté dcery a předsedkyní správní rady Dětské dopravní nadace, jež finančně podporuje děti, které v důsledku dopravní nehody přišly o jednoho nebo oba rodiče. Hovoří plynně anglicky a ve volném čase ráda hraje nohejbal nebo jezdí na snowboardu.
 




Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.