Nastoupila jsem asi po šesti letech od vzniku firmy, kdy mě majitel požádal o založení call centra. Bylo to v době, kdy společnost začala expandovat. Kromě centrály v Praze se otevíraly další pobočky. Bylo to náročné období, ale měli jsme fungující obchodní model, který jsme pouze použili, takže to bylo přece jen o něco snazší než vymýšlet vlastní strategii.
Zlom nastává vždycky, když otevíráme pobočky v jiné zemi, kde se setkáváme s jinou mentalitou a obchodními zvyky. Proto se na takový krok vždy dlouhodobě připravujeme. Velký milník bylo právě založení call centra. Navíc jsem se tu snažila vybudovat HR platformu pro růst lidí do firmy. Následně jsem převzala celou HR skupinu. Dalším krokem byl určitě vstup na burzu, který přišel rok po velké expanzi AAA AUTO. Poslední milník je letošní prodej společnosti investičnímu fondu Abris.
To je naše priorita. Díky tomu, že vozy kupujeme do svého vlastnictví, procházejí hloubkovou kontrolou. Prověřujeme nejen technický stav, ale v dostupných databázích kontrolujeme historii daného vozu. Vzhledem k tomu, že ručíme za to, že vůz, který prodáváme, není kradený nebo že například není v zástavě, prověřování je opravdu důkladné. Za léta našeho působení na trhu jsme vytvořili i vlastní databázi, kterou neustále doplňujeme.
Velmi dbáme na prověření najetých kilometrů. Jelikož stočení tachometru stále není trestný čin, je tento nešvar hodně častý. Ověřujeme reálnost stavu najetých kilometrů. Pokud nejsme schopni zaručit, že najeté kilometry souhlasí, upozorníme zákazníka, že pravděpodobně došlo k manipulaci s tachometrem.
Pokud vůz nemá servisní knihu, je to první ukazatel něčeho podezřelého. Najeté kilometry můžeme zkontrolovat v dostupných databázích, které se k tomu používají. Dá se to ale poznat i jinak. Když někdo prodává desetileté auto, které má najeto pod 100 tisíc kilometrů a navíc nemá servisní knížku, o něčem to vypovídá. Průměrný nájezd u běžného vozu totiž je 20 až 25 tisíc kilometrů ročně. Naši technici bedlivě zkoumají opotřebování interiéru. Dalším ukazatelem najetých kilometrů je třeba zvuk motoru.
Konkrétně nám ji znepříjemňuje pověst prodejců ojetých automobilů. Když se před 22 lety pan Denny rozhodl založit firmu AAA AUTO, zakládal ji s vizí dělat tuto práci jinak, než byly naše končiny doposud zvyklé. Obchod s ojetinami je poměrně kontroverzní. Věčně bojujeme se stigmatem jakési šedé zóny, ve které se tento segment nachází. I nám kazí pověst nekvalitní prodejci, kteří stáčí tachometry, omlazují auta, nic negarantují a jsou pouze zprostředkovateli prodeje. Když má zákazník nějakou špatnou zkušenost, má samozřejmě pocit, že je to trend v této oblasti. To nám ubližuje, ale my jedeme po své linii, snažíme se budovat důvěru u zákazníka. Chceme, aby si od nás koupil auto, s nímž bude spokojen, a vrátil se k nám znovu. Myslím, že počet prodaných aut, letos jich bude přes 63 tisíc, dokazuje, že se nám to daří.
Přesné číslo je obtížné definovat, ale je pravda, že naše marže je oproti konkurenci nízká. Je to kvůli velkým objemům, které vykupujeme. Naše obchodní taktika je rychlá obrátka. Nechceme, aby nám tu auta zůstávala ležet ladem. Všechno měříme podle toho, jak často se za rok obmění naše nabídka vozů. Bohužel v České republice se všichni soustřeďují na výši marže, kterou jsou schopni generovat na jednotce. My se soustředíme na likviditu, proto na trzích, kde působíme, nabízíme nejprodávanější modely.
Naše zkušenosti nám říkají, že je to Rusko. Je to dáno mentalitou lidí i jinou poptávkou.
Nová auta se stávají ojetými, a trh je tím pádem dynamičtější. V západní Evropě poklesl během krize prodej nových vozů. Teď tam nemají žádné ojetiny, takže nakupují od nás.
Obchod s ojetinami bude čím dál vytíženější. Lidé se učí prodávat a kupovat auta přes zavedenou firmu. Je patrný odklon od privátních prodejů soused sousedovi a přes inzerci, protože lidé s tím nechtějí mít starosti. Nechtějí vyřizovat administrativu, která bude s příchodem novelizace zákona o evidenčních kontrolách od nového roku velmi náročná.
Ano, mám, samozřejmě od nás.
Je to velmi náročné. Myslela jsem si, že to bude snazší. Prakticky až do porodu jsem byla v práci a zpátky jsem se vracela po osmi týdnech po narození dcery. Zvládáme to díky babičkám, které mi moc pomáhají. Když jsem v práci, starají se o malou, manžel funguje na 150 procent… (smích) Všichni musíme fungovat.