Deník.cz: Generální ředitelka AAA AUTO: Lidé se učí kupovat ojetiny přes zavedené firmy

Firma AAA AUTO je na trhu 22 let, za tu dobu obsloužila přes 1,5 milionu zákazníků a s výjimkou krize v roce 2008 její prodeje vždy rostly. Nejznámější český autobazar zavedl několik postupů, které ho zásadně odlišily od možné konkurence: vykupuje vozy do vlastnictví, hned vyplácí hotovost, se zákazníky komunikuje na bezplatné lince přes call centrum a jeho pobočku najdete minimálně na jednom místě v každém kraji. Nedávno změnila firma majitele. Za téměř šest miliard korun ji získal investiční fond Abris Capital Partners.
 
„Zatím nepociťujeme žádnou zásadní změnu. Myslím, že nás koupili právě proto, v jaké jsme kondici. Změnil se pouze náš plán expanze na ruský trh, který souvisí i s momentální situací v Rusku. Naše aktivity v této zemi jsme pozastavili a soustředíme se na Polsko. Polský trh je veliký. Byli jsme na něm už před krizí a těšíme se na návrat. Je tam velký potenciál," říká generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.
 
Jaké byly vaše začátky ve firmě AAA AUTO?
Nastoupila jsem asi po šesti letech od vzniku firmy, kdy mě majitel požádal o založení call centra. Bylo to v době, kdy společnost začala expandovat. Kromě centrály v Praze se otevíraly další pobočky. Bylo to náročné období, ale měli jsme fungující obchodní model, který jsme pouze použili, takže to bylo přece jen o něco snazší než vymýšlet vlastní strategii.
 
Letos slavíte již 22 let na českém trhu. Kde jsou milníky, které vás posouvaly dopředu?
Zlom nastává vždycky, když otevíráme pobočky v jiné zemi, kde se setkáváme s jinou mentalitou a obchodními zvyky. Proto se na takový krok vždy dlouhodobě připravujeme. Velký milník bylo právě založení call centra. Navíc jsem se tu snažila vybudovat HR platformu pro růst lidí do firmy. Následně jsem převzala celou HR skupinu. Dalším krokem byl určitě vstup na burzu, který přišel rok po velké expanzi AAA AUTO. Poslední milník je letošní prodej společnosti investičnímu fondu Abris.
 
Lze u všech vozů z vaší nabídky spolehlivě ověřit minulost?
To je naše priorita. Díky tomu, že vozy kupujeme do svého vlastnictví, procházejí hloubkovou kontrolou. Prověřujeme nejen technický stav, ale v dostupných databázích kontrolujeme historii daného vozu. Vzhledem k tomu, že ručíme za to, že vůz, který prodáváme, není kradený nebo že například není v zástavě, prověřování je opravdu důkladné. Za léta našeho působení na trhu jsme vytvořili i vlastní databázi, kterou neustále doplňujeme.
 
Zajímá vás při výkupu vozu něco víc než konkurenci?
Velmi dbáme na prověření najetých kilometrů. Jelikož stočení tachometru stále není trestný čin, je tento nešvar hodně častý. Ověřujeme reálnost stavu najetých kilometrů. Pokud nejsme schopni zaručit, že najeté kilometry souhlasí, upozorníme zákazníka, že pravděpodobně došlo k manipulaci s tachometrem.
 
Jak poznáte, že je tachometr stočený?
Pokud vůz nemá servisní knihu, je to první ukazatel něčeho podezřelého. Najeté kilometry můžeme zkontrolovat v dostupných databázích, které se k tomu používají. Dá se to ale poznat i jinak. Když někdo prodává desetileté auto, které má najeto pod 100 tisíc kilometrů a navíc nemá servisní knížku, o něčem to vypovídá. Průměrný nájezd u běžného vozu totiž je 20 až 25 tisíc kilometrů ročně. Naši technici bedlivě zkoumají opotřebování interiéru. Dalším ukazatelem najetých kilometrů je třeba zvuk motoru.
 
Co vám znepříjemňuje práci?
Konkrétně nám ji znepříjemňuje pověst prodejců ojetých automobilů. Když se před 22 lety pan Denny rozhodl založit firmu AAA AUTO, zakládal ji s vizí dělat tuto práci jinak, než byly naše končiny doposud zvyklé. Obchod s ojetinami je poměrně kontroverzní. Věčně bojujeme se stigmatem jakési šedé zóny, ve které se tento segment nachází. I nám kazí pověst nekvalitní prodejci, kteří stáčí tachometry, omlazují auta, nic negarantují a jsou pouze zprostředkovateli prodeje. Když má zákazník nějakou špatnou zkušenost, má samozřejmě pocit, že je to trend v této oblasti. To nám ubližuje, ale my jedeme po své linii, snažíme se budovat důvěru u zákazníka. Chceme, aby si od nás koupil auto, s nímž bude spokojen, a vrátil se k nám znovu. Myslím, že počet prodaných aut, letos jich bude přes 63 tisíc, dokazuje, že se nám to daří.
 
Máte nejvyšší výkupní ceny ojetých aut u nás, vaše marže je tím pádem nižší. Kolik vyděláte na jednom voze?
Přesné číslo je obtížné definovat, ale je pravda, že naše marže je oproti konkurenci nízká. Je to kvůli velkým objemům, které vykupujeme. Naše obchodní taktika je rychlá obrátka. Nechceme, aby nám tu auta zůstávala ležet ladem. Všechno měříme podle toho, jak často se za rok obmění naše nabídka vozů. Bohužel v České republice se všichni soustřeďují na výši marže, kterou jsou schopni generovat na jednotce. My se soustředíme na likviditu, proto na trzích, kde působíme, nabízíme nejprodávanější modely.
 
Kromě České republiky působíte i na Slovensku, v Rusku a Maďarsku. Kde je podnikání ve vašem oboru nejsložitější?
Naše zkušenosti nám říkají, že je to Rusko. Je to dáno mentalitou lidí i jinou poptávkou.
 
Tam, kde roste trh s novými auty, jsou bazary úspěšné. Proč?
Nová auta se stávají ojetými, a trh je tím pádem dynamičtější. V západní Evropě poklesl během krize prodej nových vozů. Teď tam nemají žádné ojetiny, takže nakupují od nás.
 
Kam se podle vás bude vyvíjet váš obor v budoucnu?
Obchod s ojetinami bude čím dál vytíženější. Lidé se učí prodávat a kupovat auta přes zavedenou firmu. Je patrný odklon od privátních prodejů soused sousedovi a přes inzerci, protože lidé s tím nechtějí mít starosti. Nechtějí vyřizovat administrativu, která bude s příchodem novelizace zákona o evidenčních kontrolách od nového roku velmi náročná.
 
Máte vy sama ojetinu?
Ano, mám, samozřejmě od nás.
 
Jste maminka skoro roční dcerky. Jak se vám daří skloubit práci s rodinným životem?
Je to velmi náročné. Myslela jsem si, že to bude snazší. Prakticky až do porodu jsem byla v práci a zpátky jsem se vracela po osmi týdnech po narození dcery. Zvládáme to díky babičkám, které mi moc pomáhají. Když jsem v práci, starají se o malou, manžel funguje na 150 procent… (smích) Všichni musíme fungovat.
 
Článek si můžete přečíst také zde.



Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.