ČIAnews.cz: Karolína Topolová: Prodej aut AAA AUTO směrem na západ významně roste

Od konce roku 2013 rychle roste společnosti AAA AUTO poptávka ze strany německých, holandských či francouzských obchodníků, kteří ojeté vozy v ČR nakupují. Jde zejména o dražší ojetiny luxusních značek a také o mladá auta do tří let stáří a s nájezdem do 50 tisíc kilometrů. Po po změně kurzu koruny k euru v listopadu 2013 jsme zaznamenali 30% nárůst prodejů vozů do zahraničí, tj. na export, uvedla pro ČIANEWS Karolína Topolová, generální ředitelka společnosti AAA AUTO. Poprvé se tak začal významněji měnit směr toku ojetých vozů opačným směrem, tedy ze střední a východní Evropy na její západ.

Jakých hospodářských výsledků dosáhla společnost AAA AUTO v prvním pololetí 2014, jaký byl růst proti roku 2013? Jaké výsledky hospodaření očekáváte za celý rok 2014?
 
Po odchodu z burzy zveřejňujeme výsledky hospodaření již jen formou výroční zprávy. Požadované údaje tedy budou k dispozici až ve výroční zprávě za rok 2014, kterou zveřejníme na jaře 2015.
 
Firma AAA AUTO podniká v České republice, na Slovensku, v Rusku a Maďarsku? Na které další trhy zvažujete expandovat?
 
Máme v plánu rozšiřování pobočkové sítě v Maďarsku a návrat na polský trh. Obojí podle vývoje trhu a aktuální situace, finální rozhodnutí zatím nepadlo.
 
Od začátku roku jste prodali více než 42 tisíc aut a váš prodej roste meziročně o 16 %, dokonce jste zvýšili očekávaný prodej za celý rok 2014 na 63 tisíc vozů. Co je důvodem takové růstu – a bude se podle vašeho názoru opakovat i v roce 2015?
 
Již delší dobu pociťujeme přesun zákazníků od malých bazarů a individuálních dovozců k velkým „kamenným“ prodejcům. Řada malých bazarů se nedokáže vyrovnat s požadavky zákazníků na prověřování vozů, na úroveň zákaznického servisu a garancí a dalších služeb. Roste nedůvěra k prodejcům, orientovaným čistě na vozy z dovozu, které bývají velmi často subjekty nejrůznějších manipulací a podvodů, od stáčení kilometrů až po daňové delikty. Proto již mnoho „polních“ bazarů bez zázemí a profesionálního personálu z trhu odešlo a další mizí každým dnem. Tady se vyplácí naše dlouhodobá strategie nebýt jen zprostředkovateli prodeje.
Jak už jsem zmínila, všechny vozy vykupujeme do svého vlastnictví, což dává našim zákazníkům na výkupu i na prodeji jistotu, že pokud nastane s vozem nějaký problém, budou se mít na koho obrátit. U komisního prodeje se totiž často stává, že původní majitel nechce komunikovat a bazar dá od obchodu ruce pryč. Při současném kurzu a cenovém vývoji ojetých vozů na tuzemském trhu navíc není dovoz auta ze zahraničí už zdaleka tak výhodný, jako tomu bývalo ještě před pár lety. Celkový vývoj cen ojetých vozů v České republice v porovnání se západní Evropou je jednoznačně ve prospěch domácího trhu.
 
Nejprodávanější značkou automobilů je Škoda. Jaké další značky se nejvíce prodávají a jaký mají podíl na vašich prodejích? Jaké v této oblasti vidíte trendy, dochází k nějakým výrazným změnám?
 
Škoda je jedničkou v prodejích dlouhodobě. TOP 10 doplňují německé značky VW, Ford a Opel, francouzské značky Renault, Peugeot a Citroen, korejské značky Hyundai a Kia a italský Fiat. Meziročně roste podíl značek Hyundai, VW, Kia a český trh nových vozů nedávno opustivšího Chevroletu, který se blíží do TOP 10. Naopak nejvíce klesá Ford, Renault, Fiat a Seat, který se od TOP 10 vzdaluje stále více. S výjimkou značky Hyundai, která vzrostla o 1,16 %, se trendy mění nejvýše v řádu desetin procenta.
 
Kolik vozů jste od začátku roku 2014 odmítli vykoupit/převzít od původního majitele k prodeji? Jaká byla nejčastější příčina? Jaký podíl vozů jste přijali oproti odmítnutým?
 
Na výkupu dlouhodobě odmítáme 65 až 70 % aut, která jsou nám nabízena. Letos jsme zatím odmítli vykoupit zhruba 65 tisíc vozů a lze očekávat, že do konce roku to bude až 100 tisíc. Velmi často je důvodem prokazatelná manipulace se stavem, nevyhovující technický stav, ale vyskytují se také pokusy nabízet nám vozy po těžkých haváriích, v leasingu nebo exekuci.
 
Jaké podíly prodejů automobilů podle pohonu eviduje AAA AUTO v roce 2014? Jaké trendy sledujete v zájmu o jednotlivé typy pohonů?
 
Vozy na čistě benzinový pohon tvoří 51,5 % naší nabídky, dieselové vozy 46,5 %, automobily s kombinovaným pohonem na benzin a LPG necelá 2 %, hybridy a CNG se pohybují v počtech jednotlivých kusů. Trend je v posledních několika letech stabilní, mění se nejvýše v řádu desetin procenta.
 
Jaký objem financí investovala firma AAA AUTO do modernizace a růstu v roce 2014? O jaké konkrétní investice se jednalo? Plánujete do konce roku 2014 ještě nějaké investice?
 
Přesná čísla budou patrná z výroční zprávy za tento rok, ale myslím, že lze hovořit o investicích v řádu desítek milionů korun, a to zejména do oblastí IT, marketingu, rozvoje pobočkové sítě a lidských zdrojů.
 
Posilujete neustále oblast péče o zákazníka. Co se vám nejvíce osvědčilo?
 
Nejvíce se nám samozřejmě osvědčuje rozšiřování množství kanálů, jejichž prostřednictvím s námi mohou zákazníci komunikovat. V současné době jsou to telemarketing, web, e-mail či mobilní aplikace. Snažíme se do všech těchto oblastí investovat neustále, ať už se jedná o infrastrukturu, anebo vzdělávání zaměstnanců.
 
Na začátku roku 2014 jste informovali, že přijmete 94 nových zaměstnanců a dalších 150 míst ještě nabídnete v dalším období. Jak vypadá aktuální stav a kolik lidí nyní zaměstnáváte (na kolika pobočkách v kolika státech)? Jak se tento počet bude vyvíjet a kde vzniknou další pobočky AAA AUTO?
 
Počet pracovníků ve skupině AAA AUTO k 31. 8. 2014 byl 2100 lidí. V současné době provozujeme ve čtyřech zemích celkem 35 poboček. Každá nová pobočka obvykle zaměstná v průměru 20 pracovníků. Například v poslední době jsme se soustředili na nábor zaměstnanců pro nové pobočky Znojmo (ČR) a Martin (SR), které již fungují v testovacím režimu a do plného provozu je uvedeme ještě v září. Na tvorbě nových pracovních míst se podílelo i oddělení exportu, kde jsme nabírali zejména pracovníky se znalostí cizích jazyků.
Na příští rok plánujeme otevření několika poboček, přesné číslo ještě nemáme, vše samozřejmě bude záviset na důkladných analýzách situace na trhu nejen v dané zemi, ale i v konkrétní lokalitě. Růst pobočkové sítě bude samozřejmě rychlejší, pokud se podaří uskutečnit plánovaný návrat do Polska a expanzi v Maďarsku.
 
Jak jste spokojena s prodeji pod značkou Mototechna? Jaké značky aut a s jakou průměrnou cenou se pod tímto brandem a v jejím prémiovém segmentu prodávají?
 
Od otevření Mototechny v září 2012 si u této značky zakoupilo vůz již téměř 9000 zákazníků v České republice a přes 2200 zákazníků na Slovensku. Zánovní a referenční vozy, které patří mezi jádro vozů nabízených Mototechnou, jsou stále častější volbou českých zákazníků, a to především díky své prokazatelné historii, nízkému kilometrovému nájezdu a výrazné cenové úspoře 30 až 40 % ve srovnání s náklady na pořízení nového vozu.
Značka Mototechna si rychle získala novou oblibu. Lidé z celé republiky reagují na znovuoživení této nostalgické značky s více než šedesátiletou tradicí velmi pozitivně, mnoho z nich si ji ještě stále pamatuje z minulosti. Průměrná cena automobilů prodaných během druhého roku Mototechny dosáhla hodnoty 278 tis. Kč. Nejčastěji si zákazníci z Mototechny odváželi vozy Škoda, kdy se jednalo o modely Fabia, Octavia, Rapid, Roomster či Yeti, a dále se na nejvyšších místech žebříčku prodejnosti objevily modely značek Hyundai (i20, i30 a ix35) a Kia (Ceed a Sportage).
 
Jaké mělo AAA AUTO výdaje spojené s reklamou od začátku roku 2014, o kolik se zvýšily oproti roku 2013? Jak vypadá marketingový mix? Jaké zvýšení výdajů na marketing plánujete na rok 2015?
 
Marketingové náklady jsou v letošním roce na stejné výši jako v roce loňském. Mediální mix se nijak nezměnil, nadále téměř 75 % našich marketingových investic směřuje do digitálního světa. Rok 2015 vidíme v tuto chvíli ve stejném duchu jako rok 2013 i 2014. Jediné změny mohou nastat s příchodem na nové trhy, na které se chceme v roce 2015 zaměřit.
 
Uvádíte, že měsíčně vykupujete více než 600 vozů on-line. Jaké v této oblasti chystáte novinky nebo změny? Kolik vozů vykoupených on-line plánujete v roce 2015? Jak se bude jejich podíl zvyšovat?
 
Již od konce roku 2013 pozorujeme rychle rostoucí poptávku například ze strany německých, holandských či francouzských obchodníků, kteří ojeté vozy v ČR nakupují. Jde zejména o dražší ojetiny luxusních značek, ale obecně také o mladá auta do tří let stáří a s nájezdem do 50 tisíc kilometrů. V první vlně, po změně kurzu koruny k euru v listopadu 2013, jsme zaznamenali 30% nárůst prodejů vozů do zahraničí, tj. na export. Byl to moment, kdy se poprvé začal významněji měnit směr toku ojetých vozů opačným směrem, tedy z východu, respektive středu Evropy, na její západ. Aktuální změna kurzu ze 17. srpna letošního roku se promítla s týdenním zpožděním, kdy se naše prodeje vozů do zahraničí zvedly o 40 %. Predikce je ale v této oblasti velmi složitá a úzce souvisí s aktuální ekonomickou situací, stavem trhu nových i ojetých vozů a kurzem koruny.
 
Nabízíte také mobilní aplikaci pro výběr vozidla. Jaký zájem o tuto technologii registrujete? Jak se liší nabídka vozů on-line oproti nabídce v autobazarech a nabídce dostupné přes aplikaci? Jaké v této oblasti chystáte novinky?
 
V únoru 2014 jsme uvedli na trh aplikaci pro smartphony, která je dostupná v pěti jazycích. S její pomocí výrazně vzrostl počet návštěvníků našich webových stránek. V současné době aplikaci aktivně používá kolem 10 000 uživatelů měsíčně. . Nabídka vozů prostřednictvím aplikace je shodná s nabídkou na webových stránkách.
Mezi zeměmi, kde skupina AAA AUTO působí, jsou podle statistik „nejmobilnějším národem“ Češi, po nich následují Slováci a Maďaři. Celkový počet návštěv na kartách aut z mobilní aplikace vzrostl z 1295 v lednu na neuvěřitelných 275 514 návštěv v srpnu, což potvrzuje celkový světový trend rapidního růstu mobilního internetu. V současné době připravujeme tabletovou verzi aplikace, která by měla být dostupná pro Android již za pár dnů.
 
Máte Dětskou dopravní nadaci a pomáháte i jiným nadacím. Kterých těchto projektů si vážíte nejvíce a proč? Jaké akce v rámci social responsibility plánuje AAA Auto na zbytek roku 2014 a v roce 2015?
 
Dětskou dopravní nadaci (DDN) podporujeme již řadu let. Před časem jsem se stala předsedkyní její správní rady a vytkla si za cíl sehnat více dárců, protože dětí, jejichž rodiče zahynuli při dopravních nehodách, u nás příliš neubývá – a nadace tak vynakládá na jejich podporu při studiu stále velmi významné částky. Kromě podpory DDN se věnujeme sponzoringu dětských fotbalových týmů, je jich po celé republice několik desítek. Rovněž přispíváme na různé ad-hoc projekty, vždy ovšem preferujeme, aby souvisely s dopravou nebo automobilismem.
 
Karolína Topolová je generální ředitelkou společnosti AAA AUTO. Na Univerzitě J. A. Komenského získala magisterský titul v oboru andragogiky.Svou pracovní kariéru zahájila v pražském hotelu Prague Hilton Atrium jako programová manažerka, v roce 1998 založila call centrum v AAA AUTO. V roce 2006 postoupila na funkci Group HR and Call Centre Director, o rok později se stala viceprezidentkou společnosti a podílela se na vstupu firmy na pražskou a budapešťskou burzu cenných papírů. Do jmenování generální ředitelkou společnosti v červenci 2012 pracovala jako Deputy CEO a Chief Operations Officer a řídila divize prodeje, finančních a pojišťovacích služeb, call centra, personalistiky, IT a externí komunikace. V roce 2012 se také stala předsedkyní správní rady Dětské dopravní nadace.

 

Článek si můžete přečíst také zde.




Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 19 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.