28. 4. 2010
zdroj: Plzeňský deník
Plzeň - Spotřeba paliva je v poslední době zase velmi důležitým rozhodujícím kriteriem všech, kdo přemýšlejí o pořízení auta, ať už nového či ojetého. Jen během minulého týdne totiž nejprodávanější benzin Natural 95 podražil o 38 haléřů na litru a prodává se v průměru za 32 korun. Ještě větší skok směrem vzhůru předvedla cena litru nafty, který se teď dá prořídit v průměru za 30,40 Kč, což je skoro o sedmdesát haléřů více než počátkem měsíce.
Slabý motor není vždy výhra
"A kolik to žere,“ je proto otázka, kterou prodejci nových i ojetých vozů slýchají od svých zákazníků čím dál tím častěji. „Podle mého názoru jsou dnes auta se silnými benzinovými motory prodejná jen velmi těžko, pokud se u nás v bazaru objeví něco s řekněme třílitrovým benzinovým motorem, skoro bych vsadil na to, že do měsíce si pro něj nikdo nepřijde,“ říká jeden z obchodníků s ojetými vozy, Petr Pelnář. Podle něho ale v některých případech může jít tak trochu o paradox. „Když si pořídíte pětileté BMW s třílitrovým benzinovým motorem, nebude žrát o moc víc než nové malé auto s motorem o obsahu 1,4 litru, samozřejmě se nebavíme jen o provozu ve městě, ale o kombinované spotřebě. Problém je hlavně v tom, že v autě se slabým benzinovým motorem musíte pořádně šlapat na plyn a v silném plynový pedál spíše jen tak lechtáte. Měl jsem tu Felicie, které jezdily i za devět litrů benzinu na sto kilometrů,“ říká obchodník.
Jezdíte hodně? Zvolte diesel!
Pořízení dieselového auta se podle něho vyplatí těm, kdo ročně najezdí alespoň třicet tisíc kilometrů. „Dieselové vozy si lépe drží cenu, samozřejmě že i nové se prodávají za vyšší ceny, než stejné modely s benzinovými motory. Když vezmeme v potaz rozdíl cen, asi bych za diesel nepřiplácel v případě, že auto používám k pětikilometrovému dojíždění do práce, ale například u rodinného vozu používaného na dovolené a výlety, je to o něčem jiném,“ vysvětluje Pelnář. On sám za nepřekonatelné považuje koncernové turbodieselové motory o obsahu 1,9 litru. „Jedna devítka v ´tédéíčku´je podle mě to nejlepší, co můžete mít pod kapotou. Je úplně jedno, jestli jí máte v Octavii, Passatu nebo třeba Toledu. Viděl jsem i přes deset let stará auta s tímto motorem, která jezdila bez problémů za pět litrů nafty, takže vyšší cena, kterou při jejich pořízení zaplatíte, se vám poměrně rychle vrátí,“ říká obchodník.
35 korun za litr? Je to možné!
Podle ekonomů ale nemusí být sumy, které jsme si v posledním týdnu zvykli vídat na stojanech čerpacích stanic, konečné. „Zvýšení cen pohonných hmot obvykle provází hlavně období letních dovolených a samozřejmě se dnes nedá předpovídat, kolik bude litr benzinu či nafty počátkem prázdnin stát,“ uvažuje ekonom Marek Šichtář. Černé vize hovořící o pokoření až pětatřicetikorunové hranice ale podle něho nemusí být nereálné.
„Záleží to na mnoha faktorech, ale nemyslím si, že by 35 korun za litr Naturalu bylo něčím, co můžeme absolutně vyloučit. Je ale pravda, že v posledních dvou týdnech sehrálo svou roli hlavně zvýšení cen na burze v Rotterdamu a v nejbližších dnech očekáváme v segmentu pohonných hmot spíše stagnaci nebo dokonce mírný pokles cen,“ mírní příliš skeptické vize Šichtář.
***
Jak si spočtu co se mi vyplatí ?
Vyplatí se vám dieselové nebo benzinové auto? Spočítat se to dá podle odborníků u nových i ojetých aut poměrně jednoduše. V prvním kroku postupujeme podle následujícího vzorce (cena dieselového auta + (povinné ručení x počet let vlastnictví auta)) minus (cena benzinového auta + (povinné ručení x počet let vlastnictví auta)) = tím získáme hodnotu 1.
Příkladem může být například auto, jehož ceníková cena je v dieselovém provedení (1,9 TDi) 409900,-Kč, v benzinovém (1,4i) se stejným stupněm výbavy pak 324900,-Kč a jeho majitel má v úmyslu si ho ponechat šest let. Vzoreček bude tedy v našem případě vypadat takto: (409900 + (8192x6)) - (324900+(5272x6)) = 459052 - 356532 = 102520.
Ve druhém kroku postupujeme podle vzorce (cena benzinu x průměrná kombinovaná spotřeba) minus (cena nafty x průměrná kombinovaná spotřeba) = tím získáme hodnotu 2.Opět příklad : (32,32 x 6,8) - (30,81 x 4,6) = 220 - 142 = 78.
Nakonec vydělíme hodnotu 1 hodnotou 2 a výsledek vynásobíme stem: 102520 : 78 x 100 = 131435 Dieselový model se nám tedy začne vyplácet po ujetí 131435 km.
***
Za kolik jsme tankovali minulý týden?
Kraj
Natural 95
Nafta
Plzeňský
32,32
30,81
Karlovarský
31,99
30,35
Praha
32,22
30,57
Jihočeský
31,77
30,09
Jihomoravskýv
32,49
30,88
Královéhradecký (nejlevnější benzín)
31,55
30,12
Liberecký
31,79
30,26
Moravskoslezský
31,82
30,24
Olomoucký (nejlevnější nafta)
31,81
29,81
Pardubický
31,88
30,34
Středočeský
32,14
30,53
Ústecký
31,69
30,01
Vysočina
32,19
30,62
Zlínský
32,19
30,54
Uvedené průměrné ceny byly platné v jednotlivých krajích České republiky v průběhu minulého (16.) týdne. Cenová analýza byla provedena na základě podkladů společnosti CCS. Celorepublikový průměr představoval v minulém týdnu 31,99 Kč za litr Naturalu 95 a 30,37 Kč za litr motorové nafty.





