TwinAir je označení pro maloobjemovou zážehovou jednotku automobilky Fiat, která k zajištění svého vysokého výkonu a točivého momentu používá technologii MultiAir.
Motor s označením TwinAir představuje dvouválcovou zážehovou jednotku přeplňovanou turbodmychadlem. Tuto motorizaci nabízí Fiat pro většinu současných modelů, ale původně byl motor určen výhradně pro model 500, ve kterém se projevuje díky nízké hmotnosti vozu až překvapivě svižně. Motor je charakteristický i svým klepavým zvukovým projevem při volnoběžných otáčkách.
Nejen díky přeplňování a technologii MultiAir, o které se dočtete v následujícím odstavci, poskytovala první verze dvouválcového motoru o objemu 875 ccm plných 85 koní a točivý moment 145 Nm při 1900 otáčkách za minutu (v současnosti je na trhu již verze o výkonu 105 koní). Použití maloobjemového motoru TwinAir také velice prospělo spotřebě paliva a ekologickému provozu.
MultiAir je technologie, kterou rovněž vyvinula automobilka Fiat. Její princip spočívá v systému elektrohydraulického ovládání ventilů. To umožňuje přímo ovládat proudění vzduchu prostřednictvím sacích ventilů bez nutnosti použití škrticí klapky. Přesně odměřené množství vzduchu znamená lepší průběh spalování a vyrovnanější chod motoru. Díky tomu zaručuje technologie MultiAir ve srovnání s konvenčními systémy o 10 % vyšší výkon a nárůst točivého momentu o 15%. MultiAir je úzce spjat s pojmem downsizing, jelikož byl vyvinut právě za účelem dosažení vysokých výkonů z maloobjemových jednotek. V důsledku toho došlo i ke snížení spotřeby o zhruba 10%.
Downsizing se v současné době plošně dotýká již všech výrobců automobilů. Motor TwinAir je ale důkazem, že i z opravdu velmi malé pohonné jednotky lze vydolovat úctyhodné výkony a že budoucnost downsizingu zase tak špatná být nemusí.