Šíbr je hovorové označení pro střešní okno automobilu, které je oproti standardnímu střešnímu oknu kromě klasického vyklopení schopno kompletního zasunutí do konstrukce střechy mezi její vnitřní a vnější panel.
Šíbr je termín, který se vžil z poněkud zgermanizovaného výrazu schieber. Ten je odvozen od pojmu Schiebedach – střešní okno.
Konstrukce šíbru je mnohem složitější než u klasického výklopného okna. Ve střeše musí být umístěny dva pláty s kolejnicemi, do kterých se celé střešní okno zasune. Tím vznikne mnohem větší větrací otvor, který posádka ocení především v horkých letních měsících. Šíbr má velkou nevýhodu v podobě úbytku prostoru nad hlavami cestujících, neboť jeho složitá konstrukce vyžaduje v oblasti střechy mnoho potřebných centimetrů.
Zasouvatelné střešní okno může být ovládáno buď mechanicky pomocí kličky nebo elektricky přidělenými tlačítky. Stejně jako většina střešních oken bývá i šíbr dovybaven samostatně vysunutelnou roletou, která v případě zasunutí horního okna do střechy snižuje aerodynamický hluk při jízdě a zmírňuje ofuk vnitřního prostoru.
Šíbr je i dnes v ceníkách příplatkových výbav položkou s nemalým příplatkem, nicméně především díky výkonným moderním klimatizacím jej lze na vozech spatřit stále méně.