Elektrické víko kufru

Elektrické víko kufru obsahuje mechanismus sloužící ke komfortnímu otevírání víka zavazadlového prostoru pomocí tlačítka umístěného v interiéru vozu, na klíčích nebo pomocí stisku madla na víku kufru.

Elektrické víko kufru vyřešilo mnohaletý problém v podobě nechtěného ušpinění rukou při otevírání a zavírání víka zavazadlového prostoru na zadní části automobilu. Při jízdě se na této části usazuje velká část nečistot a zvláště po jízdě v dešti nebo ve sněhu je madlo víka kufru opravdu špinavé. V případě vybavení vozu tímto systémem stačí jednoduše stisknout určené tlačítko a víko se otevře. Zavírání probíhá obdobně, pomocí tlačítka na dolní hraně vnitřní části víka, kterým ho lze opětovně zavřít.

Mechanismus otvírání elektrického víka kufru se skládá z několika důležitých komponent, nicméně jejich přesné složení je odvislé od konkrétního typu vozidla. V článku se proto zaměřím na vymezení nejčastěji použitých částí bez rozboru každého mechanismu zvlášť. Oproti běžnému víku kufru má elektricky otevírané mnohem silnější plynové vzpěry, které při zdvihání víka působí mnohem větší silou než vzpěry standardní. Důvodem je nutnost zvednutí a následné otevření těžkého víka z nulové polohy. Obě vzpěry jsou přitom tvořeny z rozdílných částí. Na jedné straně je samostatná, ale opravdu silná vzpěra, do které navíc vede bowden s lankem, které je navíjeno a odmotáváno z převodovky otevíracího mechanismu. Na druhé straně vozu se nachází vzpěra o něco slabší, která obsahuje ocelovou pružinu, omotanou okolo plynového pístu. 
 
Otevírání dveří probíhá následovně. Elektrický zámek víka kufru obsahuje mechanismus, který víko odhodí o pár centimetrů od původní polohy, kde si jej „chytí“ plynové pružiny. Ty celé víko zvednou do plného otevření a lanko je jen pasivně odmotáváno z převodovky otevíracího mechanismu. Při otevírání tak lanko slouží pouze účelu pro zastavení pohybu víka kufru, které lze provést pomocí stisku tlačítka otevírání. 
 
Zavírání probíhá o něco složitěji a na řadu přichází elektromotor s převodovkou. Jakmile je víko kufru stiskem tlačítka uvedeno do pohybu, začne se navíjet lanko, které svírá silnější ze dvou plynových vzpěr. Síla lanka je násobena pomocí několikanásobného zpřevodování, čímž je schopno ji sevřít. Elektromotor pomocí lanka a výše popsaného mechanismu následně dotáhne víko až k elektrickému zámku, který jej zachytí a automaticky dotáhne do zavřené polohy.
 
Moderní vozidla s elektrickými víky zavazadlových prostorů bývají stále častěji vybavena i tzv. funkcí „easy open“, která cíleným „mávnutím“ lidské nohy pod zadní částí vozidla elektrické víko kufru automaticky otevře. Toto řešení je velmi praktické zvláště v případech, kdy má člověk plné ruce nákladu, který hodlá do vozu umístit. Další výhodou vozidel s elektrickým víkem kufru je i nižší únava karoserie z hlediska dlouhodobého užívání, jelikož na její zadní část nepůsobí při otevírání zavazadlového prostoru téměř žádné vnější síly. Jedinou nevýhodou tak v podstatě zůstává rychlost, jakou je víko zavazadlového prostoru otevíráno. I tento problém je nicméně na ústupu, neboť se u nových modelů daří úspěšně vyvíjet stále rychlejší mechanismy otevírání. 
 
Elektrické víko kufru
Vyberte si vůz s elektrickým víkem kufru z naší nabídky


Vyhrajte tablet
Vyhledávejte stisknutím klávesy Enter.
800 110 800denně od 8:00 do 21:00
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací