Řazení pádly pod volantem

Řazení pádly pod volantem je možnost částečného manuálního řazení u moderních automobilů, které jsou vybaveny automatickou převodovkou, jež podobné řešení umožňuje.

Řazení pádly pod volantem pochází původně ze závodních a soutěžních vozů se sekvenčními převodovkami. Tyto převodovky jsou sice vybaveny podobnou spojkou, jakou známe z automobilů s manuálním řazením, nicméně při řazení ji není třeba používat. Pádla pod volantem si do těchto vozů našla cestu především kvůli svému umístění, které umožňuje rychlé přeřazování bez nutnosti pouštění rukou z volantu. Díky tomu je řidič schopen rychlejších reakcí při nečekaných situacích a většině závodních řidičů pádla umožňují i zajíždění celkově rychlejších časů. Právě z prvního ze zmiňovaných důvodů se pádla dostala nejprve do některých luxusních a sportovních vozů s automatickou převodovkou a v současné době již nejsou ničím neobvyklým. Zároveň proto, že jsou takřka všechny sériově vyráběné automobily s pádly pod volantem vybaveny automatickou převodovkou, odpadá při řazení pomocí pádel nutnost šlapání na spojku, která v těchto automobilech není v podobě pedálu pro řidiče přítomna. Pádla pod volantem existují v několika podobách a uskupeních, z nichž se většinu pokusíme nastínit.

První pádla pod volantem přišla v sériových výrobách až na počátku nynějšího století. Nejprve se vyskytovala ve sportovních verzích luxusních automobilů, ale vzhledem k rychlosti nedávného vývoje na trhu automatických převodovek si rychle našla cestu i do vozů nižších tříd. 
 
První verze manuálního řazení pod volantem disponují dvěma pádly, z nichž každé pádlo plní pouze jednu funkci. Levé pádlo slouží k zařazení nižších rychlostních stupňů, pravé pádlo pro zařazení stupňů vyšších, přičemž fungují pouze na pokyn přitáhnutí prsty. Toto řešení je zřejmě nejintuitivnějším ze všech a disponuje jím i drtivá většina novějších verzí. Zpočátku ovšem bylo řazení velmi opožděné a po stisknutí pádla trvala změna převodového stupně déle než vteřinu. Zmiňovaná pádla neměla ani zcela ideální tvar a mnohdy se vyskytovala jen v podobě nevelkých tlačítek, umístěných na zadní straně volantu. U prvních verzí bylo také nutné předem zvolit režim manuálního řazení. Reakční doba pádel se s příchodem vyspělejších automatických převodovek nadále zrychlovala. Později se objevila pádla, která reagují jak na záporný tah, tak na kladné stisknutí. Řazení pod volantem se u některých verzí přesunulo z volantu na sloupek řízení. Toto řešení má za cíl minimalizovat riziko protočení kol při průjezdu zatáčkou za současného přeřazování. Později se objevily „kolíbky“, které jsou v podobě kolíbacích tlačítek umístěny na zadních stranách volantu, nicméně ani toto řešení příliš ovací nesklidilo.
Na trh se dostala rovněž komfortní pádla v podobě tlačítek na volantu, která umožňují volbu převodových stupňů pomocí jedné či druhé ruky, ale původní smysl řazení pádly pod volantem se u nich zcela vytratil. Stejná tlačítka jsou na volantu totiž hned dvakrát, aby umožňovala komfortní řazení jednou či druhou rukou. S původními pádly tak mají prakticky společné jen umístění v blízkosti volantu.
 
Nejmodernější pádla řazení pod volantem tedy kombinují vlastnosti prvních verzí, kdy je každé pádlo přiřazené pouze k jedné funkci. Oproti starším pádlům je ale reakční doba přeřazení bleskurychlá (díky použití moderních dvouspojkových převodovek) a jejich provedení mnohem ergonomičtější. Moderní automatické převodovky mají oproti starším systémům rovněž obrovskou výhodu v podobě rychlého softwaru, který umožňuje přepnutí do módu manuálního řazení pouhým dotekem jednoho z pádel. 
 
Řazení pádly pod volantem je dalším výdobytkem moderními technologiemi napěchovaných vozů a dá se na něj pohlížet také jako na prvek aktivní bezpečnosti, neboť řidič není nucen při choutkách po sportovním řazení nikam koukat a nic přepínat, což zvyšuje jeho soustředění a pozornost k jízdě.
 
Řazení pádly pod volantem 
Vyberte si vůz s řazením pádly pod volantem z naší nabídky


Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.