Olejový filtr čistí motorový olej od mikroskopických nečistot, čímž účinně prodlužuje životnost motoru a je nedílnou součástí každého dobře fungujícího agregátu.
Olejový filtr je umístěn v olejovém potrubí nejčastěji ze strany bloku motoru a chrání jej od předčasného opotřebení pomocí filtrace nečistot z oleje. Při chodu motoru dochází k opotřebení jeho mechanických částí. Aby se životnost motoru prodloužila a mohl lépe fungovat, jsou kritická místa promazávána motorovým olejem, který v motoru koluje.
Olej plní několik důležitých funkcí, které jsou k dobrému chodu motoru nezbytné. Předně maže a promazává kritické části motoru, zmenšuje mechanické třecí ztráty a opotřebení jeho pohyblivých částí. Dále zastává funkci odvodu přebytečného tepla a nečistot z míst jejich vzniku. V neposlední řadě snižuje hlučnost motoru při chodu a konzervuje jeho vnitřnosti, čímž v případě aktivní služby pohonného ústrojí zcela zabraňuje korozi v inkriminovaných částech.
Za předpokladu absence olejového filtru by veškeré mikroskopické částečky vznikající při chodu motoru unikly do oleje, který by nebyl čištěn a zcela by tak ztratil svou funkci. Obsažené mikročástice by dokonce obrušovaly pohyblivé části motoru a dále by velmi rychle snižovaly životnost jak samotného oleje, tak motoru. U takového vozu by tedy musel být měněn olej velice často.
Olejový filtr je jednorázový a jeho životnost závisí na typu vozu, jízdním stylu a druhu provozu, ve kterém se vozidlo nejčastěji vyskytuje (městský provoz, provoz mimo město). Nejčastější výměnné intervaly jsou mezi 20 - 30 tisíci ujetých kilometrů.