Oktanové číslo je stejně jako cetanové číslo (u motorové nafty) ukazatelem kvality benzinu, avšak s jedním rozdílem. U benzínu je oktanové číslo jen jedním z mnoha ukazatelů jeho kvality.
Oktanové číslo zjednodušeně řečeno udává procentuální podíl dvou chemických látek obsažených v benzínu a zároveň podává informaci o odolnosti směsi paliva a vzduchu proti samozápalu. Samozápal by způsobil detonační (vybuchující) spalování benzínu, které je z hlediska životnosti, chodu a hluku motoru značně nežádoucí.
Již zmiňovanými chemickými látkami jsou oktan a heptan. Oktanové číslo 95 tedy říká, že ve směsi benzínu je 95% oktanu a 5% heptanu. Pokud je oktanové číslo paliva nad 100, neznamená to, že se jedná o nesmysl. V takovém případě oktanové číslo udává informaci o tom, že směs paliva je ještě odolnější proti detonačnímu spalování než čistý 100% oktan neboli izooktan. Takové číslo může být dosaženo pomocí přidaných aditiv a jiných chemických látek.
Čím je oktanové číslo vyšší, tím je benzín kvalitnější a mnohem lépe vyhoří v prostoru motorových válců. Tento fakt má pozitivní vliv na vyrovnanost chodu zážehového motoru (neobjevuje se nežádoucí klepání), na jeho nižší hlučnost, ale především vyšší výkon, nižší spotřebu a delší výdrž.
Cetanové číslo se v současné době pohybuje v intervalu 87-100, přičemž nejlepší dostupný benzín u našich čerpacích stanic nezřídka překročí hranici 100 oktanů.
Oktanové číslo lze měřit dvěma způsoby. Výzkumnou a motorovou metodou. Uváděné hodnoty u čerpacích stanic bývají nejčastěji uváděny metodou výzkumnou (nikoliv však v USA), jež má od motorové odchylku zhruba deseti oktanových bodů k dobru.