Kontrola tlaku v pneumatikách je prvek aktivní bezpečnosti, který monitoruje tlak v pneumatikách a v případě jeho ztráty nebo náhlého úbytku o tom informuje řidiče.
Systém kontroly tlaku v pneumatikách označovaný zkratkou TPMS (Tyre – pneumatika, Pressure – tlak, Monitoring – monitorování, Systém – systém) byl od 1. listopadu 2014 povinně zaveden do výbavy každého nového vozu (všechny nově vzniklé typy modelů po roce 2012 mají TPMS také). Stejné nařízení zavedly úřady v USA již v roce 2006 a ze statistických dat jasně vyplývá, že systému kontroly tlaku v pneumatikách se daří účinně snižovat počet nehod na silnicích nebo alespoň snižovat jejich následky. TPMS pomáhá díky informacím o správném nahuštění pneumatik také účinně šetřit palivo. V případě úbytku či nedostatečného nahuštění pneumatik upozorní automobil řidiče žlutou kontrolkou znázorňující vyfouknutou pneumatiku s vykřičníkem uprostřed.
Existují dva druhy systému TPMS. První používá tzv. nepřímé měření díky senzorům
ESP a ABS, kdy je měřen obvod pneumatiky a systém podle něj rozezná správně či nesprávně nahuštěnou pneumatiku. Výhodou tohoto řešení je především nízká cena, nicméně řidič nedostává přesné informace a v případě výměny pneumatik je nutná softwarová kalibrace celého systému. Druhé řešení skýtají speciální ventilky, které měří aktuální tlak v pneumatikách po celou dobu v reálném čase a jsou tak schopny řidiče informovat o aktuálním tlaku v každém kole, případně předem upozornit na hrozící ztrátu tlaku ještě před jízdou.