Geometrie je souhrnné označení pro několik úhlů, jež vymezují pozici kola a jeho závěs vůči vozovce.
Pod označením geometrie zavěšení kol si lze představit soubor úhlů nastavení kol a jejich zavěšení, jejichž nastavení má za následek chování vozu při jízdě. Geometrií jsou ovlivněny prakticky všechny parametry týkající se jízdy. Ať už se jedná o valivý odpor, spotřebu, držení vozu v přímém směru, náchylnost na změnu směrů v případě nerovností či třeba stabilitu v zatáčkách.
Geometrie zavěšení kol se dá rozdělit do několika dílčích skupin úhlů. Nejznámější skupinou je sbíhavost, ta určuje směr kol. Podíváme-li se na automobil, který má sbíhavě nastavenou geometrii ze shora tak, aby měl přední část nahoře a zadní dole, budou kola v extrémním případě směřovat do tvaru písmene A. Takový automobil bude mít tendenci se vracet do přímého směru, ale v zatáčkách bude nestabilní. V případě rozbíhavosti budou kola směřovat do tvaru písmene V. Tento případ sice zamezí nestabilitě v zatáčkách, ale vůz bude velmi těžko ovladatelný, protože jakákoliv nerovnost jej bude okamžitě nutit zatočit a bude takzvaně plout po silnici. Pro správné určení sbíhavosti je potřeba znát přesnou specifikaci daného vozidla.
Dalším známým parametrem je odklon kola. Kolo může být od vozu takzvaně odkloněno nebo k němu může být naopak přikloněno. Podíváme-li se zpoza automobilu, bude v případě značného odklonu horní část kola od středu vozu viditelně dál než část spodní. Naopak pokud bude kolo k vozu přikloněno, bude horní část ke středu vozu viditelně blíž než část spodní. Správné nastavení geometrie odklonu kola minimalizuje jeho pohyb v těchto dvou směrech za účelem zmenšení gyroskopického moment vznikajícího při zatáčení, který by řízení negativně ovlivňoval.
K méně známým úhlům patří úhel určující záklon rejdové osy neboli závlek kola. Ten už zběžným pohledem na automobil nebude tak lehce postřehnutelný. Určuje se pomocí úhlu mezi rejdovou osou a svislou osou vozidla promítnutou do jeho podélné roviny. Díky závleku získá vnitřní kolo při zatáčení odklon, který stabilizuje řízení a automobil při průjezdu zatáčkou.
Důležitým parametrem je také poloměr rejdu. To je vzdálenost od průsečíků dvou os promítnutých na zem pod kolo. Jedná se o osy otočných čepů, na kterých jsou kola uchycena, a svislice kol na zemi. Při správném nastavení geometrie se nastavuje záporný poloměr rejdu, který stabilizuje řízení a drží vůz v přímém směru.
Mezi další úhly patří příklon rejdové osy, který v případě puštění volantu v zatáčce stabilizuje kola do přímého směru, nebo proměnná sbíhavost, která je velmi nežádoucí. Ta způsobí rozdílnou sbíhavost kol při jejich propružení a tím velmi nebezpečné a nestabilní chování vozu na nerovné silnici.