Katalyzátor se v současnosti používá jak u zážehových, tak vznětových motorů a je umístěn co nejblíže motorovému prostoru, protože ke své účinnosti potřebuje vyšší teplotu.
Zážehové motory používají takzvaný trojcestný katalyzátor, který slouží k oxidaci oxidů uhlíku, k oxidaci nespálených uhlovodíků a v poslední řadě k redukci oxidů dusíku. Všechny látky jsou tak díky katalyzátoru rozloženy na takřka nejedovaté sloučeniny kyslíku, oxidu uhličitého, dusíku a vody. K oxidaci nespálených uhlovodíků a oxidů dusíku je v katalyzátoru použita tenká vrstva platiny a k redukci oxidů dusíku se jako redukční činidlo používá rhodium a celý chemický proces probíhá v katalyzátoru při extrémně vysoké teplotě (cca 400-800°C). Součástí katalyzátoru je rovněž kyslíková sonda (lambda sonda), která poskytuje řídící jednotce informace o poměru množství paliva a vzduchu, což napomáhá hladšímu chodu motoru a snížení spotřeby paliva.
U vznětových motorů se katalyzátor objevil až o mnoho let později a stalo se tak hlavně kvůli přísné emisní normě Euro 4 a následujícím. Katalyzátor pro vznětové agregáty se nazývá katalyzátor selektivní katalytické redukce (SCR) a funguje na bázi vstřikování technické močoviny do oběhu výfukových plynů. Díky tomuto procesu se v chemickém katalyzátoru SCR rozloží škodlivé oxidy dusíku na dusík a vodu. Druhým zařízením u vznětových motorů pro redukci emisí oxidů dusíků a nespálených uhlovodíků je filtr pevných částic, který, jak už název napovídá, funguje na principu zachytávání mikro částic pomocí membránového systému. Čištění filtru pevných částic probíhá pomocí aktivní nebo pasivní regenerace. Pasivní regenerace probíhá, kdykoliv je motor zahřán na provozní teplotu. To částice zachycené ve filtru, kde vzniká teplota cca 400°C, účinně vypaluje. Pakliže pasivní regenerace nebyla dokončena, přichází na řadu regenerace aktivní. V takovém případě je teplota výfukových plynů dočasně uměle zvednuta, což umožní rychlejší vyhoření karcinogenních pevných částic usazených ve filtru. Při tomto procesu zde pak vzroste teplota krátkodobě až na 600°C.
