Autem na hory do zahraničí

Autem na hory za hranice. Dejte pozor na náklad a povinnou výbavu.

Kromě českých hor vyráží řada nadšených lyžařů i na zahraniční sjezdovky, jarní termíny k tomu lákají o to více, že je především v alpských střediscích stále dostatek sněhu.

Dlouhá cesta však klade na posádku celkově větší nároky. Navíc je potřeba se připravit na odlišná pravidla provozu v zemích, kam cestujeme. Poradíme vám, jak se na cestu co nejlépe připravit, aby nedošlo k žádným komplikacím.

Na hory jedině ve čtyřkolce? 

Auta s náhonem 4x4 jsou v České republice v posledních letech nesmírně populární a tak se čím dál více řidičů může na poháněné obě nápravy spolehnout i při jízdě v horách. Jenže ačkoli je dnešní elektronika velmi chytrá, stále platí, že ještě důležitější, než jakým autem jedeme, je to, jak jej dovedeme ovládat. Pokud zásady jízdy na sněhu řidič nezvládá, nepomůže mu ve složitých situacích v horách ani pohon všech kol.

Do hor tedy není vůz s pohonem všech kol vůbec nutností. Pravda, v některých horských střediscích vám zajistí možnost dostat se autem blíže ke sjezdovce, ale obecně náhon 4x4 potřeba není.

Autem na hory do zahraničí

Pokud často jezdíte na hory, stále je důležitější například praktičnost samotného auta. Dnešní malá SUV s náhonem všech kol sice vypadají skvěle, ale když se do nich má poskládat celá parta nebo rodina lyžařů, nestačí. Mnohem užitečnější tak bude třeba klasický velký kombík, do kterého snadno poskládáte kompletní lyžařskou výbavu.

Jak uložit náklad? 

Při nakládání vozu by mělo vždy být pamatováno především na bezpečnost posádky. Lyže uložené napříč interiérem, tašky nebo krabice všude možně, nejen že nejsou vůbec pohodlné pro cestující, ale také dovedou být nebezpečné.

A to nemyslíme jen v případě nehody, kdy se mohou stát smrtelnými projektily a lyže v autě mohou zafungovat doslova jako gilotina. Prudké zatáčky nebo potřeba prudkého brzdění mohou opět přinést poletující kusy nákladu a potenciální nebezpečí.

Proto vždy náklad uložte bezpečně. Pokud hledáte vhodný vůz na výpravy do hor, hledejte například mezi takovými, které dovolí protáhnout ze zavazadlového prostoru malým průvlakem mezi sedadly lyže do kabiny. Lyže pasažérů by pak samozřejmě měly být uloženy ve vaku. Řešením pro případy, kdy samotná přepravní kapacita vozu nestačí, samozřejmě může být i úložný box na střechu vozu. Ten ale především při delších cestách výší spotřebu. Navíc při velkých výpravách s plně naloženým autem dávejte pozor na maximální nosnost vozu.

Na co si dát v zahraničí pozor?

Z Česka se za lyžováním do zahraničí jezdí především do Rakouska, Itálie, Francie, Švýcarska nebo k sousedům na Slovensko. Každá z těchto zemí má svá specifická pravidla, kterými je potřeba se řídit. To, že by se měl řidič seznámit s pravidly provozu v dané zemi, platí při každé cestě do zahraničí, u výprav do hor to ale doporučujeme dvojnásob. Panují tu totiž určitá specifika.

Tak třeba v Rakousku a na Slovensku platí povinnost mít v zimním období v autě sněhové řetězy, v ostatních lyžařských destinacích je povinnost je mít jen v „zimních podmínkách“. Řetězy jsou tedy jistotou, na kterou se vyplatí vsadit, ale třeba ve Švýcarsku, Francii či Itálii se můžete teoreticky obejít i bez nich. Pozor, v Rakousku lze použít jen řetězy, které odpovídají normě V 5117 nebo V 5119. Pokud řetězy ve výbavě vozu nejsou, hrozí řidiči vysoká pokuta. Povinnost platí i pro vozy s pohonem všech kol.

Dobrým studijním materiálem také může být „ceník“ pokut za dopravní přestupky. V zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší než u nás, v řadě případů to může platit i o sousedním Slovensku. Hákliví bývají policisté třeba na telefonování za volantem. V Itálii za něj hrozí pokuta klidně až 600 eur. V Rakousku vás zase může přejíždění z pruhu do pruhu bez použití blinkrů vyjít na 2 180 eur. Ještě více se může prodražit ohrožení cyklisty nebo chodce. Na Slovensku vyjde na 1 000 eur třeba jízda pod vlivem alkoholu. To v Rakousku je povoleno půl promile, pokud má řidič praxi minimálně dva roky.

Ve Švýcarsku pozor na rychlou jízdu, od určité hranice je překročení rychlosti trestným činem (v obci o 16 a více km/h, mimo obec od 20 km/h a na dálnici o 25 km/h), o trestu rozhoduje soud. Pokuty jsou vysoké, začínají na 10 000 francích a šplhat se mohou do závratných výšin i v závislosti na vašem příjmu a míře překročení rychlosti.

Nezapomeňte na poplatky za dálnice

Ve většině míst, kam míří čeští turisté za lyžováním, se platí dálniční poplatky. V Itálii a Francii se platí mýtné, které může dlouhou cestu docela prodražit. V ostatních zmiňovaných zemích platí dálniční známky. Ve Švýcarsku se ovšem dá pořídit jen roční za čtyřicet franků. Na Slovensku a v Rakousku jsou k dispozici i desetidenní známky. Slovenská je od letošního ledna elektronická a stojí 10 eur, v Rakousku stojí 8,8 eura.




800 110 800 Volejte denně 8:00 - 21:00
  • Garáž
  • Upozornění 0
  • Hledat

Tým AAA AUTO Tým AAA AUTO

Dobrý den , potřebujete poradit s výběrem auta? Nechte nám na sebe kontakt a my vám zavoláme zpět.

nebo volejte rovnou 800 110 800