Je zarážející, kolik řidičů neví, jak se správně drží volant. Zapomeňte na staré časy, kdy se v autoškole učilo držení „za deset dvě“ a vězte, že správná poloha rukou na volantu je dnes pouze jedna. A to „tři čtvrti na tři.“
Časy se mění
Dříve doporučované držení „za deset dvě“ mělo svůj důvod ve starších autech s obrovskými věnci volantu bez airbagů, kdy k zatáčení bylo třeba tolik točení a síly jako u kormidelního kola na lodi. U dnešních menších volantů s posilovači a airbagy je jediná správná poloha držení „tři čtvrtě na tři“.

Jiná držení pusťte z hlavy
A zejména ta, která jsou mezi řidiči „nejoblíbenější“ – frajerská jednoručka, drsňácká „9“, nonšalantní „za deset půl osmička“ a další. Možná máte pocit, že za volantem vypadáte více „cool“, ale věřte, že v kritické situaci nic neuřídíte a správně chytit volant už nestihnete. A navíc! Pokud dojde ke kolizi, tak vám ruce, které jdou přes volant, vystřelený airbag doslova rozláme.
Řiďte jako piloti F1
Věřte, že co je dobré pro piloty F1, je dobré i pro vás. Proč myslíte, že drží volant rukama v pozici „tři čtvrtě na tři“? Sami si můžete vyzkoušet, že při tomto držení otočíte kola do většího rejdu než s rukama v jiné poloze. Vůz tak máte plně pod kontrolou a dokážete bleskově reagovat na krizové situace. Stejně důležité je uvolněné držení volantu. Předejdete únavě a křečím v rukou a daleko lépe budete „cítit“ jízdní informace, které vám vůz prostřednictvím volantu posílá.
I sedět za volantem se musí umět
Hned na začátku připomínáme, že sedadlo není plážové lehátko, proto byste neměli za volantem ležet, ale ani se hrbit s nosem na předním skle. Nastavte sedadlo tak, aby nohy byly i při prošlápnutí pedálů pokrčené v kolenou a dotýkali jste se opěradla celou plochou zad. Díky tomu budete přirozeně vnímat polohu vozidla za jízdy a také ucítíte případný přicházející smyk. Pokud natáhnete ruku před sebe, volant byste měli mít na úrovni hodinek na vašem zápěstí.
Držte se těchto pravidel
Pamatujte, že správným držením volantu předejdete mnoha infarktovým jízdním situacím, a když už se do nějaké dostanete, máte velkou šanci ji zdárně vyřešit. Naučte se proto držet volant správně v poloze „tři čtvrtě na tři“ dříve, než bude „pět minut po dvanácté“.