Průměrná spotřeba udávaná výrobcem se v reálném světě nezřídka velmi liší. Jak ji tedy správně spočítat?
Pokud nemáte automobil vybavený takzvaným palubním počítačem, který vyhodnocuje jízdní data včetně již spotřebovaného paliva na Vámi ujeté vzdálenosti od posledního vynulování, je třeba si spotřebu umět spočítat sám. K takovému výpočtu lze použít vícero způsobů. Každý způsob Vás ovšem přivede ke stejnému vzorci. Ten v sobě kombinuje ujetou vzdálenost, množství spotřebovaného paliva a konstantu 100, díky které lze převést výsledek na nejběžněji udávanou hodnotu, tedy spotřebované litry na 100 ujetých kilometrů jinak také xl/100km (x je proměnná). Výsledný vzorec vypadá takto: (spotřebované palivo/ujetá vzdálenost v kilometrech)*100.
K tomuto výpočtu ovšem budete potřebovat znát konkrétní jízdní data o té či oné jízdě. Na co se tedy zaměřit? V první řadě potřebujete znát hodnotu spotřebovaného paliva. Tu zjistíte u čerpací stanice a stačí si tedy schovat účtenku s výpisem ceny a počtem litrů daného paliva. Z vlastní zkušenosti vím, že ručička palivoměru neukazuje vždy přesně a záleží i na aktuální poloze automobilu (zda jede/stojí například do kopce či z kopce). Proto zřejmě tím nejideálnějším měřítkem je počkat na trvalé rozsvícení rezervy. V takovém případě je v nádrži zhruba stejně paliva jako při předchozím cyklu a lze tak vcelku přesně spočítat danou spotřebu. Pak už jen stačí natankovat a počkat do dalšího stálého rozsvícení dojezdové rezervy. Budete tak vcelku přesně vědět, kolik litrů stačilo na daný kilometrový úsek, který jste s vozem ujeli. (Řečeno v číslech - cena paliva je 30Kč. Natankovali jste 20 litrů za 600Kč. Na 20 litrů jste ujeli 400km. Ve vzorci: (20/400)*100=5. Výsledná spotřeba je tady 5l/100km.)
Budete-li chtít popřípadě vědět spotřebu dlouhodobou, bude stačit daný postup zopakovat několikrát po sobě a všechny účtenky od čerpací stanice si schovat.