Volkswagen Transporter, legendární dodávka na bázi ještě proslulejšího Brouk

17.3.2010  
zdroj: Auto.cz

Volkswagen Transporter, legendární dodávka na bázi ještě proslulejšího Brouka, se začal vyrábět před šedesáti lety.

Produkce byla oficiálně zahájena v březnu 1950. První Transporter sdílel podlahovou plošinu s Broukem včetně vzduchem chlazených motorů. Nejdříve se objevila praktická dodávka, ostatní verze následovaly později. Zajímavé bylo, že první generace byla zpočátku Typem 2, jedničkou byl pochopitelně Brouk. Teprve až s představením čtvrté řady v roce 1990 byly tři předchozí retrospektivně pojmenovány T1, T2 a T3.

První Transporter se mohl pochlubit děleným šípovitým předním oknem, v jeho zádi se pak ukrýval čtyřválcový vzduchem chlazený boxer s nezaměnitelným bublavým zvukem. Z objemu 1,1 litru poskytoval pouhých 18 kW (25 k) a tento výkon jej dokázal rozjet až někam ke 100 km/h. Brzy se rozběhl i export, například ve Velké Británii se jej ale dočkali až v roce 1955.

Duchovním otcem Transporteru byl nizozemský importér a automobilový závodník Ben Pon, který jej načrtl doslova na kus papíru. Myšlenka užitkového automobilu s mechanickými skupinami Brouka se vedení VW zalíbila a od skic nebylo daleko k prvním prototypům a sériovým exemplářům.

V roce 1967 následovala druhá generace, jejíž design byl spíše evolucí než revolucí, čelní sklo ale bylo již nedělené. Po sametu se tyto automobily objevily jako ojetiny i u nás. Dnes jsou předmětem zájmu sběratelů, což platí zejména o vzácných pickupech s dřevěnými bočnicemi. Mluvíme ale zejména o evropských a amerických milovnících volkswagenů, takoví Brazilci si jej totiž mohou koupit nový! Volkswagen do Brasil navíc jejich produkci zastaví nejdříve až za dva roky.

Třetí hranatá generace přišla na řadu o dvanáct let později, v roce 1979. Ještě zpočátku se vyráběla s klasickými vzduchem chlazenými motory boxer umístěnými v zádi, které v roce 1984 nahradily kapalinou chlazené.

Přechod na koncepci pohonných jednotek vpředu znamenala až čtvrtá generace T4 z roku 1990, kterou nahradila současná T5 v roce 2003. Dodnes se prodalo více než 10 milionů Transporterů a jeho derivátů, z toho přes jeden milion vozů připadá na pátou generaci.

Test
: VW Multivan 2,0 BiTDI DSG – Jsem Bi, mám dvě turba
Ta byla loni na podzim vzhledově zmodernizována a dostala nové dvoulitrové turbodiesely se vstřikováním common-rail. Stále se nabízí ve čtyřech hlavních variantách: jako čistě užitkový Transporter, osobní Caravelle, MPV Multivan a obytná California. Kromě toho existuje řada firem, která vám na podvozek dokáže postavit prakticky jakoukoli nástavbu dle vašich požadavků.
Transporter se před šesti desítkami let stal všestranným automobilem, který si rychle získal po celém světě miliony příznivců mezi živnostníky, řemeslníky, rodinami, podnikateli a v neposlední řadě i cestovateli. Všichni dodnes oceňují jeho špičkovou variabilitu, která se stala doslova legendární.
Transportery všech pěti generací zůstaly až dodnes užitkovými automobily mnoha tváří. Popřejme tedy jubilantovi hodně spokojených zákazníků minimálně do další šedesátky.




Vážíme si vašeho
soukromí

Soubory cookie se používají k ukládání vašich nastavení a preferencí a pomáhají nám analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Informace o používání našich stránek sdílíme také s našimi partnery v oblasti sociálních médií, reklamy a analýzy. Udělujete svůj souhlas společnosti AURES Holdings a.s. Více informací naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 56 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,6
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,6 hvězdičky.