Za dva roky pandemie ubylo v inzerci na trzích v zemích V4 přes 550.000 aut

Praha, 12. ledna 2022 V roce 2021 ubylo v inzerci na trzích ve střední Evropě 80.620 (- 2 %) aut z druhé ruky. Ve srovnání s rokem 2019 je však pokles jestě markantnější. Za dva roky ubylo 550.376 aut (- 12 %), která na sekundárním trhu chybí a tlačí jejich ceny vzhůru. V Česku se střední hodnota ceny inzerovaných ojetin meziročně zvýšila o 14,4 % na současných 159.999 korun. V Polsku je nárůst 8,9 % na 19.500 PLN (104.751 CZK), v Maďarsku se ojeté vozy nejčastěji prodávaly za 1.850.000 HUF (126.130 CZK), tedy o 17,1 % dráž než před rokem. Pouze na Slovensku zůstal cenový medián na stejné úrovni jako v roce 2020, tedy 5.990 EUR (146.156 CZK). Vyplývá to z analýzy trhu ojetých vozů, kterou pravidelně zpracovává společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

„Posledním „normálním“ rokem byl rok 2019, kdy ještě nikdo netušil, že nás čeká celosvětová koronavirová pandemie. Cenový medián ojetých aut byl v té době na českém trhu na úrovni 133 000 korun. Dnes se pohybuje o 20,3 % výš. Mezi lety 2019 a 2020 nebyl cenový skok tak markantní zejména proto, že nikdo nevěděl, co nás čeká. Lockdowny zpomalily ekonomiku, lidé sa báli vycházet, natož aby si šli kupovat něco jiného, než základní potřeby. Loňský rok se pak zákazníci pustili do nákupů, které v roce 2020 s tehdy neznámou nemocí za zády odkládali,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna a člen představenstva AURES Holdings. Do toho však vstoupily problémy výrobců v dodávkách některých dílů, tlak na čistou mobilitu a energetická krize po pádu několika dodavatelů energií. „V loňském roce pak přišla další krize, spojená dodávkami polovodičů a chipů do nových aut, automobilky nebyly schopné desetitisíce vozů dokončit a dodací lhůty zákazníkům se mnohde prodloužily i přes rok, což začalo výrazně zvyšovat poptávku po vozech z druhé ruky a s tím i jejich ceny,“ doplňuje Vaněček.

 

Pandemie zamíchala nejen cenami, ale i pohony, které zákazníci při pořízení novějšího vozu preferují. Oproti roku 2020 ubylo v inzerci vozů na CNG ( - 21,8 %), LPG ( - 7,1 %) a Ethanol 85 ( - 37,4 %). Naopak se v nabídkách častěji objevují hybridy ( + 45,7 %) a plně elektrické vozy ( + 46 %). Z pohledu karoserie mírně ubylo hatchbacků ( - 3,6 %) a combi ( - 3,6 %), naopak přibylo SUV ( + 14,9 %).

U nejžádanějších modelů tuzemské automobilky Škoda došlo k úbytku Octavií ( - 7,4 %) a Fabií ( - 4,6 %), naopak přibylo populárních Karoqů (+ 55 %) a Kodiaqů ( + 36,7 %). Do TOP 10 nejprodávanějších elektrických vozů se hned v prvním roce prodeje dostala Škoda Enyaq iV, kterých bylo vloni v inzerci zánovních ojetin nabízeno 200 kusů a je tak druhá za BMW i3, který je na trhu od roku 2013.




Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

Momentálně je online 11 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi
Google hodnocení   4,5
Nejlépe hodnocený
prodejce ojetých vozů
v České republice.

S průměrným hodnocením
zákazníků všech našich
poboček 4,5 hvězdičky.