Manipulaci s tachometry může zabránit jen účinná spolupráce zákonodárců, státu, výrobců a servisů v rámci EU
Praha 14. 10. 2015 - Stáčení tachometrů deformuje trh ojetých vozů a zákazníci přicházejí o desítky miliard. Poznat stočení je při tom pro laika velice obtížné, přičemž s odhalováním tohoto podvodu mají problémy i profesionální prodejci.
„Apelujeme na přísnější zákony, zavedení ochrany proti přetočení tachometru ze strany výrobců, evidenci stavu kilometrů při každém servisu vozu a kilometrovou databanku pro celou Evropskou unii,“ uvedl prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Náš automotoklub ÚAMK se již několik let snaží přispět do této situace různými způsoby. Proto nevidíme důvod, proč by právě nezávislá organizace s mezinárodními vazbami jako je automotoklub ÚAMK nemohl nabízet prověření vozidla a mnohé další informace jak pro státní orgány, tak soukromé subjekty nebo osoby se zájmem o ojetý vůz,“ dodal Vaníček.
V loňském roce bylo v ČR prodáno přes 600 tisíc ojetých osobních vozidel, což znamená nárůst o 10 % oproti roku 2013. Celkový objem trhu s ojetými auty tak činí 127 miliard Kč, což je 3x více než prodej nových vozidel. Dle našich odhadů je až 80 % individuálně dovezených vozidel ze zahraničí stočeno ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR.
Jednoduchým propočtem jsme zjistili, že stočených aut se u nás každoročně prodá na 270 000 (45 % trhu). Pokud vezmeme v potaz ztrátu a klamání zákazníka, tak se v tomto „odvětví“ ročně protočí závratných 18,36 miliardy Kč. Tuto částku navíc zaplatí kupující vozidla, kteří si vybrané auto kvalitně neprověří nebo nemají možnost si data ověřit. Jejich nově zakoupené auto se tak mění v kasičku podvodníků a následně také servisů, kam s vozem v mnohem horším stavu než je uvedený, noví majitelé musí častěji zamířit.
Na Slovensku jsou čísla podobná jako u nás. Celkem je na trhu našich sousedů s ojetými vozy až 50 % stočených aut. Celkově se tak jedná o zhruba 145 tisíc takto upravených vozidel. Škodu tam na jednom vozidle odhadujeme na 2500 Eur = 362,5 milionů Eur (9,86 miliard Kč) celkových škod.
I přes zákony a normy platné v této zemi se stáčí dále. Výpočty odborníků na prodej ojetých vozidel uvádějí, že se v Německu stočí každý rok 30 % prodávaných ojetin. Celkově to představuje 1,8 milionu vozů ročně. Škoda se jen na tamním trhu odhaduje na 3000 Eur na jeden vůz = celková výše podvodu činí 5,4 miliardy Eur (146,88 miliardy Kč).
Přístroje ke stáčení km
Fakt, že přístup k přístrojům, které umožňují stáčení kilometrů, je velmi snadný, potvrdil průzkum ÚAMK. Rozhodli jsme se najít dostupné přístroje přímo na našem trhu. A ejhle, ty se veřejně prodávají pod označením „nastavení km“. Další skrytou funkcí těchto přístrojů je přenastavení řídicí jednotky vozidla.
Magic Vag Plus – 12 000 Kč
Supervag K+Can – 7 500 Kč
Tacho universal – 14 000 Kč
Vag Can Commander 5.0 – 3 700 Kč
Vag Dash com+can EDC16 – 8 300 Kč
Vag EDC15 immo killer – 11 000 Kč
Na trhu jsou už i aplikace do tabletů nebo notebooku v řádu stokorun.
Společnost AAA AUTO ročně vykoupí v regionu střední Evropy kolem 65 000 ojetých vozů. Dalších 200 000 aut vykoupit odmítne, a to zejména z důvodu prokázaného stočení. Trh ojetých vozů je tímto podvodem zcela zdeformován. Hlavním zdrojem stočených vozů jsou zejména přestárlé automobily z dovozu, u kterých je dle našich každodenních zkušeností míra manipulace vzhledem k počtu vozů až 90 %.
Seriózní prodejce stojí odhalování stočených vozů mnoho energie, personálních a administrativních nákladů a také investice do technické infrastruktury. Vozy je třeba zkoumat fyzicky, analyzovat záznamy v roztříštěných databázích, prostřednictvím diagnostiky, ale i kontaktem se servisy nebo bývalými majiteli. „Jako profesionální prodejce chceme být transparentní a nechceme mít problémy s reklamacemi. Kvůli rozbujelému nešvaru manipulací s tachometry se musíme věnovat detektivní práci. I tak se může stát, že nám nějaký detail unikne a stočení neodhalíme, zejména u dovozů ze zemí, kde nejsou k dispozici databáze, na což podvodníci spoléhají. V takovém případě mohou zákazníci uplatnit naší doživotní garanci legálního původu vozu a dostanou své peníze zpět,“ zdůraznil provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.
Dobrým příkladem řešení je například zákon, který se nyní projednává v Národní radě Slovenské republiky. „Pokud zákon projde, bude moci Slovenská obchodní inspekce ukládat pokuty 5000 až 50 000 eur nejen za manipulaci s tachometrem, ale i za nabízení těchto služeb a prodej souvisejícího hardwarového a softwarového vybavení. STK by navíc měly povinnost zaznamenat podezření na manipulaci s tachometrem do společného informačního systému. Byli bychom rádi, pokud by stejný přístup zvolila i Česká republika a další státy v regionu,“ řekl Petr Vaněček.
Samotný zákon však podle AAA AUTO podvody s tachometry nevyřeší. „Skutečně efektivní by bylo až zavedení celoevropské databáze historie vozů, která by zahrnovala veškeré dostupné informace o vozidle od výrobců, přes servisy, STK, asistenční služby a po pojišťovny a leasingové společnosti. Pokud by byl vůz „pod dohledem“ po celou dobu své životnosti, byly by podvody s kilometry omezeny na naprosto minimální míru,“ uvedl Petr Vaněček.