Proč koupit |
---|
Velmi kvalitní zpracování Vnitřní prostor a užitná hodnota Výkonné vznětové motory Odolný podvozek Solidní jízdní vlastnosti Široká nabídka verzí Výborná antikorozní ochrana |
O vozidle
V roce 2003 přišla na trh už pátá generace oblíbeného dodávkového automobilu Volkswagen Transporter. Univerzální pracant opět cílí nejen na firmy a živnostníky, ale také na cestovatele a velké rodiny. Těm bude vyhovovat celkově civilizovanější provedení auta. V některých provedeních a úrovních výbavy tak Transporter T5 nabízí prakticky stejné vymoženosti jako běžné osobní vozy. Opět platí, že T5 je nabízen v nepřeberném množství verzí. Základem je klasický užitkový Transporter, který je k sehnání jako obyčejná dodávka, dodávka se zvýšenou střechou, dodávka s vyjímatelnou druhou řadou sedadel a prosklením, valník (i s dvojitou kabinou), jako podvozek s kabinou, určený k osazení libovolnou nástavbou, nebo v prosklených verzích pro přepravu až devíti osob (i v prodloužené verzi), případně s pohonem všech kol 4Motion. Caravelle je verzí zaměřenou především na přepravu osob a oproti užitkovým variantám má podstatně lepší výbavu, která tuto verzi přibližuje k osobním vozům. Maximem je opět devět sedadel. Multivan je nejluxusnější a také nejdražší provedení, které má jednotlivá sedadla jako samostatná křesla se širokými možnostmi posuvu (případně otáčení). Interiér provedení Multivan je mimořádně variabilní, sedadel tu celkem může být šest nebo sedm. Špičkové jsou i možnosti příplatkové výbavy, některé exempláře jsou vybaveny skutečně luxusně – mnohdy nechybí pohon všech kol, automatická převodovka, kožené čalounění, navigační systém a mnoho dalšího.
Šířka nabídky motorů se v podstatě neliší od předchozí generace T4, ovšem paleta byla silně obměněna, navíc se liší u modelů před faceliftem a po něm (došlo k němu v roce 2009). Úplným základem je v obou případech benzinový dvoulitr s 85 kW, který není pro pohon velkého a těžkého vozu příliš vhodný, po stránce spolehlivosti mu ale nelze nic vytknout. Druhou benzinovou alternativou byla nejprve poslední verze legendárního motoru VR6 s objemem 3,2 litru a výkonem 173 kW. Má příjemný zvuk a dostatek síly, vadí ale vysoká spotřeba, která je důvodem, proč bývají tyto verze často levnější. Po modernizaci se pod kapotou objevil přeplňovaný dvoulitr TFSI, který nabídne slušných 150 kW při podstatně nižší spotřebě. Ačkoli je asi nejlepší benzinovou volbou, ani tento motor není vyhledávaný a na trhu se vyskytuje spíše výjimečně. Důvod je vcelku jasný, pod kapotou Transporteru T5 lze mít výborné turbodiesely. Před modernizací byly základem jednotky 1,9 TDI-PD o výkonu 62 nebo 75 kW, po faceliftu nabídly stejný výkon moderní dvoulitry TDI se vstřikováním common-rail. Špičkou dieselové nabídky byly do roku 2009 pětiválcové motory 2,5 TDI s 96 nebo 128 kW. Pětiválec je známý například z luxusního VW Touareg a pod kapotou Transporteru se vyskytuje zdaleka nejčastěji. Obě výkonové verze mají dostatek síly a příznivou spotřebu. Konstrukce už ale není tak robustní jako u předchozí generace T4 (se starým pětiválcem původem od Audi už nemá nový motor nic společného) a při koupi více ojetých kusů je potřeba věnovat kondici motoru větší pozornost. Po modernizaci pětiválce z nabídky zmizely a o pohon se starají už jen čtyřválce. Krom základních verzí jsou tu i varianty s výkonem 84, 103 a 132 kW. I ty se mohou pochlubit příznivou spotřebou a slušnou dynamikou, po stránce spolehlivosti se také jeví jako povedené.
Výbava
U základních variant dodávek s příliš bohatou výbavou vlastně ani nelze počítat, naopak u verzí civilnějších je výbava podstatně lepší a u verze Multivan může být opravdu velmi bohatá. K dispozici tu jsou téměř veškeré komfortní prvky, a po faceliftu lze v Multivanu mít dokonce i dvouspojkovou převodovku DSG.
Design
Transporter T5 se svými základními tvary v podstatě nijak výrazně neliší od předchozího provedení T4, jen dostal celkově modernější pojetí, které jeho vzhled přibližuje běžným osobním vozům značky Volkswagen. Tento trend je ještě výraznější u verze po modernizaci.
Spotřeba
Výborné turbodiesely zajišťují Transporteru T5 velmi dobrou spotřebu. Základní, trochu slabší provedení je lepší vynechat, při zatížení jeho spotřeba roste. Silnější verze jsou na tom lépe, nemají problém uvézt i plně naložený automobil. Vzhledem k vysoké užitné hmotnosti je ovšem dobré počítat s tím, že spotřeba naloženého vozu se bude od té při jízdě s prázdným dost lišit.
Jízdní vlastnosti
I pro Transporter T5 platí, že jeho jízdní vlastnosti patří mezi dodávkovými vozy k nadprůměru, na druhou stranu opět nelze očekávat jakékoli sportování. Jízdní vlastnosti jsou nezáludné a čitelné, do zatáček se ale velké a těžké auto skládá obtížněji, citelnější je i nedotáčivost.
Bezpečnost
V nárazových testech Euro NCAP získal Transporter T5 velmi slušný výsledek čtyř hvězdiček. To dokazuje celkovou vyspělost jeho konstrukce. Ve výbavě navíc můžeme najít i opravdu špičkové bezpečnostní prvky jako například hlavové airbagy. Pozitivem z hlediska bezpečnosti je také velmi dobrý výhled z vozu.
Praktičnost
Hranaté tvary bez designových výstřelků znamenají vynikající přepravní kapacitu a manévrovatelnost. U Transporteru navíc netrpí ani zavazadlový prostor, který je i ve verzích se třemi řadami sedadel obrovský. Variabilita interiéru je k dokonalosti dotažena u luxusního provedení Multivan.
Komfort
Především v provedení Multivan ukazuje Transporter T5, jak moc se vlastně dodávka může přiblížit osobním vozům. Z Multivanu v podstatě může být luxusní limuzína, ve které mohou probíhat obchodní jednání i za jízdy. Výbava vozu je na vynikající úrovni a i celkový cestovní komfort je vysoce nadprůměrný.
Provozní náklady
Transporter T5 opět patří ke spolehlivým a velmi trvanlivým vozům. Auta vydrží velmi vysoké nájezdy jen s pravidelným servisem a výměnou spotřebních dílů, které nemusejí být příliš drahé. Se vznětovými motory má také zákazník jistotu dobré spotřeby.
Názor odborníka
Oproti konkurenčním značkám není Transporter zrovna levný, mezi dodávkami ostatně odjakživa nesl nejen na tuzemském trhu punc luxusního zboží. Naftový základ v podobě 1,9 TDI je na dnešní poměry považován za bezproblémovou pohonnou jednotku, která při běžné péči zvládne velké porce kilometrů. Zato větší 2,5 TDI může v případě více opotřebených exemplářů majitele potrápit. S legendárním pětiválcem v předchozí generaci totiž nemá už nic společného. Známé jsou zejména problémy s tekoucí vodní pumpou, průnikem nafty a chladicí kapaliny do oleje a s rychlým opotřebením povrchu válců, které mohou vyústit v totální zničení motoru. Pětiválec ale kupující láká výkonem až 128 kW a navíc mohl být spojen s pohonem všech kol 4Motion. Výběr ojetin na trhu je poměrně pestrý, a tak se vyplatí neuspěchat rozhodování a vybírat pečlivě. Stejně jako u osobních vozů totiž platí, že populární modely vždy lákají i mnohé podvodníky a o různé bazarové pasti pak u nesolidních prodejců není nouze. Nepotěší ani velký zájem zlodějů. Naopak hlavním lákadlem je kvalita zpracování interiéru a solidní jízdní vlastnosti.