Proč koupit |
---|
Kvalita zpracování Vnitřní prostornost Praktický variabilní interiér Komfortní a jistý podvozek Úsporné vznětové motory |
O vozidle
V roce 2010 se po více než patnácti letech výroby objevila na trhu teprve druhá generace modelu Sharan. Ta nemá krom jména a shodného výrobního závodu s generací první vůbec nic společného. Sharan také tentokrát už nedostal sourozence od Fordu, který se rozhodl jít vlastní cestou. Dvojčetem druhé generace Sharanu je tak pouze Seat Alhambra. Druhý Sharan oproti tomu prvnímu výrazně narostl, to aby se odlišil od kompaktních MPV, která mezitím dosáhla téměř velikosti první generace Sharanu. Nárůst rozměrů znamená nejenom nárůst vnitřního prostoru pro posádku, ale především výrazný nárůst v oblasti zavazadlového prostoru, který je nyní využitelný i v plné sedmimístné konfiguraci. Zcela nové rozměry dostala také praktičnost a variabilita vnitřního prostoru. Začíná to už dveřmi, zadní dvojice je nově posuvná, což je u velkých MPV oblíbené řešení, kterému se první Sharan vyhýbal. Ten pravý koncert ovšem nastává u sedadel. Šest ze sedmi, tedy i sedadlo spolujezdce, lze totiž nezávisle sklápět a skládat do podlahy. Pro vytvoření obrovského jednolitého nákladového prostoru tak není potřeba sedadla z vozu vyjímat. Se složenými sedadly má Sharan obrovskou přepravní kapacitu 2430 litrů. Všechna sedadla jsou navíc velmi pohodlná a poskytují posádce opravdu dostatek místa.
Esteticky zůstává Sharan konzervativnějším vozem, který ovšem po vzoru menšího (v témže roce faceliftovaného) Touranu nepostrádá dynamické linky. Mimochodem, právě Touranu je Sharan hodně podobný. Hodnotně a prakticky působí interiér, který se možná kvůli jednoduchým linkám brzy okouká, na druhou stranu je pro řidiče opravdu příjemným pracovištěm.
Jak velí současná móda, pod kapotou druhé generace Sharanu najdeme pouze přeplňované pohonné jednotky. Ty benzinové reprezentuje čtrnáctistovka TSI a dvoulitr TSI. Menší z motorů dokonce zmizel v průběhu výroby z nabídky na některých trzích, včetně toho našeho. V bazarech se s ním ovšem potkat můžeme, výkon je 110 kW. Dvoulitr má výkon velmi solidních 147 kW. Ačkoli jsou motory TSI vcelku úsporné, pro velký Sharan se daleko více hodí turbodiesely, které tu reprezentuje dvojí provedení agregátu 2,0 TDI. Výkon je buď 103, nebo 130 kW, slabší verze může být kombinovaná i s pohonem všech kol 4motion.
Výbava
Rozsah základní výbavy Sharanu je docela bohatý a krom zmiňovaného množství airbagů v ní nechybí klimatizace a řada běžných komfortních prvků. Jsou tu i příjemné drobnosti, za které se jinde připlácí. Pochopitelně vyšší stupně výbavy přinášejí ještě bohatší možnosti, navíc nejsou mezi ojetinami úplně vzácné, takže Sharan lze získat i opravdu královsky vybavený.
Design
Druhá generace Volkswagenu Sharan zůstává spíše konzervativně tvarovaným automobilem, kterému ovšem nechybí po vzoru menšího bratříčka Touranu dynamické linky. Vůz působí elegantně, ovšem opět platí, že na trhu najdeme i esteticky zajímavější MPV.
Spotřeba
Paleta motorů u Sharanu byla vcelku zjednodušena, pod kapotou lze mít pouze jednotky TSI nebo TDI. Dvoulitrové TDI, ať už ve slabší, nebo silnější verzi, je z hlediska spotřeby jednoznačnou volbou, dovede jezdit opravdu úsporně. Benzinové motory mají s těžším autem trochu více práce a jsou náchylnější na jízdní styl.
Jízdní vlastnosti
Podvozek Sharanu se zaměřuje především na komfort, a proto je u druhé generace potřeba počítat s většími náklony v zatáčkách. Jízdně je to ovšem stabilní a dobře čitelný vůz, který řidiče nepřekvapí záludnostmi.
Bezpečnost
Oproti patnáct let vyráběné první generaci Sharanu je ta druhá nebetyčným pokrokem v oblasti bezpečí. Výrazně vylepšena byla jak bezpečnostní výbava auta, ve které najdeme standardně sedm airbagů, tak především strukturální stavba vozu, která je při haváriích tím nejdůležitějším. V nárazových testech Euro NCAP získal Sharan v roce 2010 plný počet pěti hvězdiček a patří k nejbezpečnějším vozům své třídy vůbec.
Praktičnost
Už první Sharan byl díky velkému vnitřnímu prostoru velmi praktický, generace druhá posouvá tuto oblast ještě o úroveň dál. Cestující vzadu ocení rozměrné posuvné dveře, všech sedm sedadel je velmi pohodlných a všude je dostatek odkládacích prostor. Sedadla, včetně toho u spolujezdce, lze snadno složit tak, že vytvoří prakticky jednolitou ložnou plochu, a Sharan tak má obrovskou přepravní kapacitu.
Komfort
Snad až nadbytek místa na všech sedadlech, hodnotně provedený interiér s množstvím odkládacích míst (včetně držáku nápojů u každého sedadla) a komfortní odpružení znamenají, že se bude v Sharanu posádka cítit opravdu velmi pohodlně. Jen při ostřejším průjezdu zatáčkami je potřeba počítat s větším náklonem karoserie, který je dán celkově měkčím odpružením.
Provozní náklady
Moderní Sharan je na tom z hlediska spolehlivosti podstatně lépe než generace první, na druhou stranu jde o relativně mladou ojetinu. U té je tedy potřeba počítat s případně vyššími náklady na náhradní díly i servisní práce. Sharan je ale úsporný vůz, takže celkové náklady se drží v příznivých mezích.