Proč koupit |
---|
Kvalitní zpracování
Dobré jízdní vlastnosti
Tuhá karoserie
Široká paleta motorů
Praktická skládací střecha |
O vozidle
Volkswagen Eos je kupé-kabriolet nižší střední třídy, který vychází z osvědčené techniky VW Golf páté generace. Dostal jeho podvozek i řadu motorů, přesto jde o svébytný model, který se liší především po stylistické stránce. Oproti Golfu je Eos delší a delší je i rozvor náprav. Pevná skládací střecha modelu je asi tou vůbec nejpropracovanější ve své třídě. Skládá se totiž z pěti samostatných dílů, obsahuje dokonce i střešní okno a v zavazadlovém prostoru zabere oproti konkurentům relativně málo místa. Pokud toužíte po kupé-kabrioletu, Eos je jedním z nejvyváženějších modelů své kategorie, nechává za sebou třeba Ford Focus CC, Peugeot 308 CC nebo Opel Astra TwinTop. Může za to právě nejpromyšlenější střecha. Eos totiž docela úspěšně eliminuje jednu z nevýhod kabrioletů s pevnou skládací střechou – totiž mohutný rám čelního skla, který často zasahuje až nad hlavy vpředu sedících pasažérů. U Eosu je okno méně skloněné a díky složité konstrukci střechy není jeho horní rám tak masivní. I přesto se může Eos pochlubit nebývale tuhou karoserií, množství vestavěných výztuh se ovšem projevuje na relativně vysoké hmotnosti auta – typickému neduhu kupé-kabrioletů.
Eos je po všech stránkách poctivý Volkswagen. Interiér se chlubí kvalitním zpracováním, vnější estetika vozu se nesnaží nalákat zákazníky kdovíjakými výstřelky. V roce 2011 dostal Eos novou tvář, která odpovídá aktuálnímu designovému směru automobilky, s faceliftem přišla také různá vylepšení v možnostech výbavy a samozřejmě v oblasti motorizací. Na trhu budete jen stěží hledat kupé-kabriolet, který by byl k dostání ve větším množství konfigurací. Co se praktičnosti týče, již zmíněná složitá střecha znamená, že pokud je natažena, překvapivě cestující na zadních sedadlech netrpí nedostatkem místa nad hlavou. To pro kolena je i přes delší rozvor situace horší, nouzově se tu ovšem dá přežít i delší cesta. Pro zavazadla je k dispozici s nataženou střechou slušných 380 litrů místa, se staženou pak jen 205 litrů. Zavazadelník je sice menší než u soupeřů, avšak střecha z něj ukrojí méně místa a Eos je celkově kompaktnější. Záď tak působí opticky vyváženějším dojmem.
Co se motorů týče, paleta je opravdu až nečekaně široká. Do faceliftu byl základem motor 1,6 FSI s výkonem 85 kW, další volbou byl dvoulitr FSI se 110 kW. Později přišla řada na přeplňované agregáty, například známý 1,4 TSI s výkonem 90 kW a silnější variantu se 118 kW. Přeplňovaný dvoulitr dává 147 kW. Volkswagen se nebál zabudovat i silnější motory, pod kapotou se tak objevily i šestiválce 3,2 FSI se 184 kW a 3,6 FSI se 191 kW. Pro ty, kdo hledají úspornou variantu, byl k dispozici motor 2,0 TDI s výkonem 103 kW. Po modernizaci byla přece jenom paleta motorů trochu racionalizována, zůstaly tu motory 1,4 TSI, turbodiesel a jako vrchol se objevil přepracovaný motor 2,0 TSI s výkonem 155 kW. Některé vozy přitom mohou být vybavený dvouspojkovou převodovkou DSG.
Výbava




Podobně, jako je velmi široká a bohatá nabídka pohonných jednotek, i výbava VW Eos může být rozličná. Celkově platí, že rozhodně není chudá, najdeme v ní minimálně šest airbagů, klimatizaci, vyhřívaná a elektricky stavitelná zrcátka, prosklené střešní okno s roletkou, centrální zamykání a řadu dalších komfortních vymožeností. Modely po faceliftu navíc mají možnosti výbavy ještě širší.
Design




Volkswagen Eos není prvoplánově krásný kabriolet, ovšem technikům a designérům VW se tu podařilo vytvořit jeden z opticky nejvyváženějších vozů segmentu kupé-kabriolet nižší střední třídy. Je to dáno pokročilou konstrukcí střechy, díky které vůz nemá tak mohutnou záď, do které se střecha schovává.
Spotřeba




Asi žádný jiný kupé-kabriolet této třídy neseženete s tak širokou nabídkou motorů, ze které si vybere téměř každý. K dispozici jsou i velmi silné jednotky, u kterých spotřeba nebude tím hlavním sledovaným ukazatelem, naopak základní provedení s motory 1,4 TSI nebo modely s turbodieselem 2,0 TDI dovedou být v praxi i příjemně úsporné.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti VW Eos jsou velmi dobré, ovšem trochu se na nich projevuje celkově vyšší hmotnost automobilu. Oproti běžnému hatchbacku Golf je Eos asi o čtvrt tuny těžší, což je v zatáčkách znát. Volkswagen tak raději rovnou naladil podvozek spíše komfortně a se sportovním projevem tu nemůžete příliš počítat. Auto si však jinak počíná velmi jistě a pochvalu zaslouží třeba přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou.
Bezpečnost




V nárazových testech Euro NCAP získal Volkswagen EOS v roce 2007, tedy krátce po uvedení na trh, čtyři hvězdičky z pěti možných. Na vůz se stahovací střechou je to jistě dobrý výsledek, který ovšem ukazuje, že má tato konstrukce své limity. Pátý Golf už měl totiž hvězdiček pět.
Praktičnost




Na poměry své kategorie je Eos vcelku praktický vůz. Jeho zavazadlový prostor sice není z konkurentů zdaleka největší, avšak 380 litrů s nataženou střechou není špatná hodnota. Po složení střechy zbývá pro náklad jen 205 litrů, což je méně než u konkurence, avšak EOS je ze všech soupeřů nejkompaktnější a střecha mu v zavazadelníku ubere nejméně místa.
Komfort




Volkswagen Eos je kupé-kabriolet zaměřený především na komfort. Sportovního projevu se u VW vzdali, Eos tak dobře filtruje nerovnosti a na silnici se jemně pohupuje. Přitom náklony v zatáčkách nejsou nijak dramatické. K dobrému komfortu přispívá také pohodlná kabina, vzadu ovšem dvojice cestujících může trpět nedostatkem místa pro kolena.
Provozní náklady




Provozně bude Eos vcelku nenáročný automobil, u kterého se náklady nebudou výrazněji lišit od nákladů na provoz běžného modelu Golf. Jen je potřeba počítat s oproti golfu trochu vyšší spotřebou paliva, danou výrazně vyšší hmotností auta.
Volkswagen Eos