Proč koupit |
---|
Dobré terénní schopnosti
Elegantní vzhled
Dobrý jízdní komfort
Komfortní a prostorný interiér
Přepravní kapacita
Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
Volkswagen Amarok patří do nepočetné skupiny velkých terénních pick-upů na našem trhu. A ačkoli nemá německá automobilka v této oblasti příliš mnoho zkušeností, patří Amarok na špičku své třídy. Řadí se sem díky vyvážené kombinaci vlastností a promyšleným detailům, které z něj dělají ještě o něco užitečnější auto, než jakým jsou soupeři v podobě legendární Toyoty HiLux, Nissanu Navara, Mitsubishi L200 nebo Fordu Ranger. Oproti nim působí Amarok jako dospělejší auto. Dokazuje to už zevnějškem, který už není přísně účelový, jako tomu bývalo u pick-upů dříve, ale dostal notnou dávku elegance a sebevědomý vzhled. Oproti soupeřům však Amarok asi nejvíce překvapí v interiéru. Tady budou znalci koncernových vozů jako doma. Známý volant, příkladná ergonomie i na danou třídu až překvapivě kvalitní materiály přibližují Amarok pocitově běžným osobním vozům. Je to perfektní mix praktičnosti a elegance. Interiér je také dostatečně prostorný. Ačkoli se Amarok na světových trzích nabízí v různých provedeních kabiny, v Evropě je dostupná pouze pětimístná verze DoubleCab. Na zadních sedadlech se vedle sebe díky velké šířce vozu trojice cestujících nebude tísnit, je tu však méně místa pro kolena. Lavice je sklopná, za ni se vejdou drobnější předměty, sedák se dá také vyklopit vzhůru, čímž vznikne další netradiční přepravní prostor uvnitř auta. Pochvalu si zaslouží také množství odkládacích míst.
I svým jízdním projevem patří Amarok na naprostou špičku třídy. Podvozek se podařilo naladit překvapivě komfortně, a ačkoli je konstrukce s rámem a tuhá zadní náprava s listovými péry stále limitující, projev je překvapivě kultivovaný i u nezatíženého auta. Amarok se tak ovládá velmi snadno, a ačkoli samozřejmě kulturou projevu zaostává za SUV, jako je třeba Touareg, propastný rozdíl to rozhodně není. Rozdíl ovšem bude v jízdním projevu jednotlivých verzí. Amarok se dá koupit i jen s pohonem zadní nápravy, pak je tu verze s pohonem všech kol – u ní je na výběr mezi stálým pohonem se spojkou Haldex nebo ručně přiřaditelným pohonem přední nápravy. U mohutného pick-upu je nutné počítat s horší manévrovatelností, především velikým poloměrem otáčení. Z praktického hlediska je důležitá především nákladní kapacita Amaroku – auto uveze tunu nákladu a zvládne táhnout dle provedení přívěs o hmotnosti zhruba 3,2 tuny. Na rozměrnou korbu s ložnou plochou o rozměrech 1620 x 1550 mm (nejvíce ze soupeřů) se vejdou dvě europalety, což je v dané třídě rekord. Výška po bočnice je 508 mm, šířka mezi podběhy pak 1222 mm – právě tento údaj umožňuje bezproblémové naložení palet.
Paleta motorů je u Amaroku vcelku jednoduchá. V podstatě se zde potkáme pouze s dvoulitrovými agregáty TDI. U původních provedení to byl agregát s výkonem 90 kW a pak stejný motor s dvojitým přeplňováním a výkonem 120 kW. Od roku 2012 se dodávají výkonnější verze motorů – základní jednotka disponuje 103 kW, motor BiTDI pak disponuje 132 kW. Pouze nejsilnější motor může být kombinován se špičkovou osmistupňovou automatickou převodovkou, jinak je tu šestistupňový manuál.
Výbava




U velkých pick-upů se na výbavu moc nehraje, avšak Amarok i tady potvrzuje, že se snaží co nejvíce přiblížit klasickým SUV. Základní výbava tak sice není extrémně bohatá, avšak je slušná. Ve vyšších stupních najdeme i velmi komfortní prvky a připlácet se tu dá téměř za stejné záležitosti jako u luxusnějšího Touaregu.
Design




Volkswagen Amarok je klasický mohutný pick-up, který se na rozdíl od dřívějších přísně utilitárních tvarů snaží zaujmout i elegantním vzhledem. Výrazné hrany, typická maska chladiče a elegantní detaily dělají z Amaroku auto, které působí mohutně a přitom stále svým způsobem civilně. Mezi klady auta patří i provedení interiéru, které se blíží klasickým SUV a znalci koncernových vozů tu budou jako doma.
Spotřeba




Amarok s dvoulitrovým turbodieselem rozhodně není kdovíjakým sprinterem. Silné motory ovšem nemají nijak přehnané nároky na palivo – pochopitelně na danou třídu, spotřeba kolem deseti litrů není nic neobvyklého, dá se však jezdit i úsporněji. Spotřeba je každopádně disciplína, ve které Amarok svým soupeřům neutíká.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti velkého pick-upu od Volkswagenu jsou překvapivě civilní, a to i přes rámovou konstrukci, tuhou zadní nápravu a listová péra. Podařilo se především dobře naladit odpružení. Nejlepší jízdní projev má verze s pohonem všech kol se spojkou Haldex, která je také nejběžnějším provedením na trhu.
Bezpečnost




Velké pick-upy prozatím nebraly bezpečnost příliš vážně, Volkswagen Amarok je jedním z prvních vozů této kategorie, který se na ni začal více soustředit. A to se vyplatilo, v nárazových testech Euro NCAP získal v roce 2010 solidní čtyři hvězdičky. Body přitom ztratil v oblasti ochrany dětí, které nebudou v tomto pracantovi asi nejobvyklejšími pasažéry.
Praktičnost




I ostatní soupeři VW Amarok si od nás vysloužili vysokou známku za praktičnost, Volkswagen je však překonává. Je to jediný vůz své třídy v Evropě, který na korbu pojme dvě europalety. A to díky šířce ložné plochy mezi podběhy hezkých 1222 mm. Celá ložná plocha pak měří 1620 x 1500 mm a výška po okraj bočnic je 508 mm.
Komfort




Komfort je v případě Amaroku až překvapivě dobrý. Podvozek se podařilo naladit opravdu až překvapivě civilně a přitom se v terénu rozhodně neztratí. Pohodlný je také interiér s kvalitními sedadly. K míře pohodlí pomáhají i motory, které jsou rovněž velmi kultivované.
Provozní náklady




U velkých pick-upů je potřeba počítat s vyššími provozními náklady. Na vině je už třeba jen vyšší spotřeba paliva. I přes trvanlivou konstrukci pak auto vyžaduje často specifičtější zacházení a servis, ani náhradní díly na mohutný pick-up nebudou kdovíjak levné.
Volkswagen Amarok