Proč koupit |
---|
Nízká spotřeba
Ekologický provoz
Tichá běžná jízda
Image technické novinky |
O vozidle
Toyota Prius je průkopníkem na poli hybridních automobilů. První generace vyráběná v letech 1997–2003 vyvolala velké diskuse o praktičnosti hybridních vozů, u nás se však oficiálně neprodávala a celkově je v Evropě vzácná. Technicky mnohem vyspělejší druhá generace, která přišla na trh v roce 2004, však už zaznamenala globální úspěch, a to i díky tomu, že se jí podařilo získat titul Evropské auto roku 2005. Hybridní technikou jsou mnozí nadšeni, jiní jsou trochu skeptičtější, jisté je, že přes veškeré výhrady vůči smysluplnosti auta se v praxi Prius prosadil a osvědčil. Náskok Toyoty se projevil i v tom, že ani na druhou generaci nenašla konkurence rychlou odpověď, hybridní vozy se ve větší míře objevují až s příchodem generace třetí. Druhé provedení Toyoty Prius je ovšem tím, které dnes nejčastěji potkáte v bazarech – a to za překvapivě zajímavé ceny. Spíš než nedůvěra k technice (ta se ukazuje být dlouhodobě velmi spolehlivá, navíc záruka na hybridní ústrojí je 8 let nebo 160 000 kilometrů) sráží ceny menší publikum, které může automobil oslovit. Zatímco dnes můžete mít běžný hatchback střední třídy a o tom, že má hybridní pohon vaše okolí ani nemusí vědět, Toyota Prius je sama o sobě jakýmsi odznakem ekologického smýšlení. Její futuristický design se dodnes neokoukal, nebude však vyhovovat vkusu každého zájemce. Běžného motoristu také více zaujme podobně starý turbodiesel, jehož spotřeba bude s hybridem srovnatelná.
Hlavním lákadlem na japonském hybridu je právě jeho technika. Ta kombinuje zážehový spalovací motor 1,5 VVT-i s výkonem 57 kW, pracující v Atkinsonově cyklu, a elektromotor o výkonu 50 kW. Maximální špičkový výkon soustavy je slušných 82 kW, zajímavější je pak točivý moment až 478 Nm. Prius tak není louda, na druhou stranu na velké sprinty to také není – především dálniční jízda vysokými rychlostmi není pro tento typ pohonu vhodná. Spotřeba hybridního ústrojí je zhruba něco přes pět litrů benzinu na 100 kilometrů, tedy nic, čeho by obdobný konvenční hatchback nižší střední třídy vybavený turbodieselem nedosáhl také. Prius má však svá specifika – může krátké úseky zvládnout čistě na elektřinu, což zajistí nehlučný provoz – třeba ranní výjezd z garáže. Naopak při akceleraci speciální planetové převodové soustrojí dovolí vytočit motor na maximum a jeho sílu rozděluje mezi kola a generátor, který pomáhá vyrábět elektřinu pro elektromotory.
Co se prostornosti týče, vpředu je vše bez problémů, na zadních sedadlech je dost místa před koleny (i díky dlouhému rozvoru), avšak nad hlavou se ho nedostává. Zavazadlový prostor pojme 400 litrů nákladu, což je také spíše průměr. Jízdní projev hybridní Toyoty je nervóznější – mohou za to jak pneumatiky s nízkým valivým odporem, tak tužší naladění podvozku s nízkou světlou výškou. Tyto prvky mají pomáhat lepší aerodynamice auta, i proto je podvozek v maximální možné míře zakrytován.
Výbava
Toyota Prius dostala bohatou výbavu, už od základních verzí je tu automatická klimatizace a mnoho pokročilých prvků. Některé modely mohou být vybaveny i automatickým parkovacím systémem, který měl Prius jako jeden z prvních vozů vůbec.
Design
Toyota Prius je po vzhledové stránce velmi specifickým vozem. Jde vlastně o jakýsi odznak ekologického smýšlení. Design auta je poměrně futuristický a Prius si určitě s žádným jiným vozem nespletete. A nesplete si jej ani veřejnost, která tento nepříliš obvyklý vůz dovede jednoznačně identifikovat.
Spotřeba
Nízká spotřeba paliva a ekologický provoz jsou jedny z velkých předností Toyoty Prius. Hybridní ústrojí sice svým apetitem spíše vyrovnává turbodiesely, ovšem má přitom kultivovanější projev a celkově je jeho dopad na životní prostředí nižší.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti Toyoty Prius jsou spíše průměrné. Podvozek je naladěn dost tvrdě, ovšem nečekejte sportovní projev. Prius je spíš auto pro klidnou jízdu, v zatáčkách se sice moc nenaklání, avšak řidič nemá kvůli odtažitému řízení příliš mnoho informací o dění na vozovce.
Bezpečnost
Toyota klade na bezpečnost modelu Prius velký důraz. A to nejen tu v nárazových testech Euro NCAP, kde v roce 2004 tento hybrid jako první vůz svého druhu získal maximální, pětihvězdičkové hodnocení. Vzhledem k náročné elektrické soustavě řeší automobilka i právě bezpečnost vysokonapětového okruhu.
Praktičnost
Velikostně se Prius pohyboval ve své době na pomezí nižší střední a střední třídy, patří spíše do nižší kategorie, a to i přes dlouhý rozvor. Neomylně jej sem zařadí prostornost kabiny – ta je vpředu bezproblémová, vzadu je dost místa pro kolena, ale málo nad hlavou. Zavazadelník pojme 400 litrů, což není mnoho, ale bude to většině motoristů stačit.
Komfort
Prius má sice nadstandardně bohatou výbavu, posádka si však může užívat právě jen komfortu zprostředkovaného těmito prvky. Podvozek ho totiž moc nenabídne, je velmi tuhý. Akustická pohoda je také relativní, při klidné jízdě je Prius tiché auto, jakmile je však zátěž vyšší, motor vytáčený do otáček, aby hnal i generátor, pohodu na palubě trochu ruší. Dobrá je však aerodynamika.
Provozní náklady
Provozní náklady Toyoty Prius by měly být příznivě nízké, a to i přes špičkovou a složitou techniku. Ta je totiž velmi spolehlivá, Toyota si dává na perfektní kvalitě tohoto auta záležet. V kombinaci s nízkou spotřebou paliva tak náklady opravdu nebudou vysoké. Akumulátory mají vydržet celou dobu životnosti auta, jejich výměna hrozí jen v případě poškození při havárii.