Proč koupit |
---|
Nízké ceny
Velmi levné náhradní díly
Jednoduché opravy
Dobrý vnitřní prostor |
O vozidle
Škodu Favorit asi není potřeba českým motoristům kdovíjak detailně představovat. V devadesátých letech šlo o zdaleka nejpopulárnější automobil na našich silnicích, a ačkoli už dlouho není Favorit nejčastějším vozem v Česku (už dávno jej předběhly modernější Felicie, Fabie i Octavie), stále se s ním můžeme setkat velmi snadno. Jde o jeden z nejlevnějších vozů na trhu ojetin vůbec, stav jednotlivých exemplářů se může hodně lišit. Na druhou stranu z konkrétního stavu si nemusíte příliš dělat hlavu, ceny náhradních dílů na Favorita jsou rekordně nízké a auto zvládne doma opravit i trochu šikovnější kutil. Je to dáno samozřejmě velmi jednoduchou konstrukcí automobilu, který postrádá jakoukoli moderní elektroniku a největší vymožeností jsou tu (u novějších verzí) motory se vstřikováním benzinu namísto karburátoru. Například motorový prostor překvapí tím, kolik je v něm volného místa, to by už dnes neprošlo, automobilky se snaží zajistit co nejvíce místa pro posádku i její bezpečnost, takže pod kapotou je dnes hodně plno.
Dělat si iluze o tom, že Favorit zvládne při případné havárii posádku nějak ochránit, není namístě, konstrukční původ a jednoduchá technika znamenají, že karoserie při střetu snadno kapituluje. Nepomáhá ani častá koroze, která může být před zraky majitele i umně skryta. Na druhou stranu neexistence různých bezpečnostních výztuh znamená, že karoserie, navržená designérským studiem Bertone, je vcelku příjemně prostorná. Od roku 1991 vznikala i o 35 centimetrů delší verze combi nazvaná Forman.
Favorit je také lehký vůz, takže motory s výkonem od 40 do 50 kW s ním nemají příliš mnoho práce. I tak je ovšem dynamika nevalná, u silnějších starších provedení především kvůli dlouhému stálému převodu. Jízdní vlastnosti auta byly výrazným pokrokem především oproti starším škodovkám, Favorit totiž jako první moderní Škoda zavedl koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol. Všeobecně platí, že čím novější Favorit, tím lepší, auta byla postupně zdokonalována a v posledních letech se zbavila některých svých nevýhod.
O pohon Favoritu se tradičně stará škodovácký čtyřválec 1,3 OHV. U původní verze 136 vyráběné do roku 1991 a verze 135 vyráběné do roku 1993 šlo o karburátorové motory, novější provedení mají už jednobodové vstřikování paliva a katalyzátor. Výkon motoru byl z počátku 46 nebo 50 kW, slabší verze 135 dostala agregát o výkonu 43 kW. V roce 1993 přišel nový motor 1,3i se vstřikováním a výkonem 40 kW, o rok později se pak objevila i jeho silnější verze s 50 kW.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Jakákoli komfortní nebo bezpečnostní výbava u Škody Favorit neexistuje. Jednoduché auto běžně nemohlo mít ani elektrické stahování oken, to společně s centrálním zamykáním najdeme jen u některých modelů z posledních let výroby. Předností Favoritu je tak jednoduchost.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Škoda Favorit dnes není vnímána jako kdovíjak hezký automobil, ovšem jednoduchá karoserie od Bertoneho přece jen své kvality má. Svůj podíl na nevalném vnímání estetiky má ovšem i okoukanost vozu v našich podmínkách a také rozličný stav jednotlivých exemplářů.
Spotřeba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Z dnešního hlediska nemůžeme zcela kladně hodnotit ani spotřebu paliva. Favorit má konstrukčně starší motory, které v porovnání s těmi moderními palivem docela plýtvají. Přesto nebudou výdaje za palivo hrozivě vysoké.
Jízdní vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Ani jízdní vlastnosti Favoritu dnes příliš mnoho chvály nesklidí, navíc se na nich dost projevuje konkrétní stav daného vozu. Stabilita tak spíše než na původní konstrukci závisí na míře opotřebení a zanedbání údržby. Přitom moderní koncepce a lehká karoserie jinak znamenají docela slušný jízdní projev.
Bezpečnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Dělat si jakékoli iluze o bezpečnosti Škody Favorit může být hodně nebezpečné. Auto má zastaralou konstrukci, která často i díky skryté korozi při havárii snadno kolabuje. Bezpečnostní výbava neexistuje, jsou tu jen bezpečnostní pásy.
Praktičnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Díky jednoduše tvarované karoserii a nulovému výskytu výztuh je u Favoritu velmi dobře využit obestavěný prostor. Je to tak vcelku praktické auto, zavazadlový prostor pojme solidních 251 litrů nákladu. Combi Forman pak pojme hezkých 400 litrů.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Mluvit o jízdním komfortu u Favoritu také příliš nemůžeme. Podvozek je sice měkký a tlumení nerovností zvládal skvěle, v mnohých vozech ovšem najdeme spíše polštářová sedadla, která nenabídla příliš mnoho opory pro tělo. Vysoká je také hladina hluku v interiéru.
Provozní náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Škoda Favorit dnes sice už nebude spolehlivým autem, ale investice do jeho provozu také nebudou vysoké. Ceny náhradních dílů jsou totiž velmi nízko a auto se snadno opravuje, takže řadu úkonů zvládnou šikovnější motoristé i sami. Oproti modernějším vozům je ovšem nutné počítat s mírně vyšší spotřebou paliva.
Škoda Favorit