Proč koupit |
---|
Nízké ceny
Velmi levné náhradní díly
Jednoduché opravy
Dobrý vnitřní prostor |
O vozidle
Škodu Favorit asi není potřeba českým motoristům kdovíjak detailně představovat. V devadesátých letech šlo o zdaleka nejpopulárnější automobil na našich silnicích, a ačkoli už dlouho není Favorit nejčastějším vozem v Česku (už dávno jej předběhly modernější Felicie, Fabie i Octavie), stále se s ním můžeme setkat velmi snadno. Jde o jeden z nejlevnějších vozů na trhu ojetin vůbec, stav jednotlivých exemplářů se může hodně lišit. Na druhou stranu z konkrétního stavu si nemusíte příliš dělat hlavu, ceny náhradních dílů na Favorita jsou rekordně nízké a auto zvládne doma opravit i trochu šikovnější kutil. Je to dáno samozřejmě velmi jednoduchou konstrukcí automobilu, který postrádá jakoukoli moderní elektroniku a největší vymožeností jsou tu (u novějších verzí) motory se vstřikováním benzinu namísto karburátoru. Například motorový prostor překvapí tím, kolik je v něm volného místa, to by už dnes neprošlo, automobilky se snaží zajistit co nejvíce místa pro posádku i její bezpečnost, takže pod kapotou je dnes hodně plno.
Dělat si iluze o tom, že Favorit zvládne při případné havárii posádku nějak ochránit, není namístě, konstrukční původ a jednoduchá technika znamenají, že karoserie při střetu snadno kapituluje. Nepomáhá ani častá koroze, která může být před zraky majitele i umně skryta. Na druhou stranu neexistence různých bezpečnostních výztuh znamená, že karoserie, navržená designérským studiem Bertone, je vcelku příjemně prostorná. Od roku 1991 vznikala i o 35 centimetrů delší verze combi nazvaná Forman.
Favorit je také lehký vůz, takže motory s výkonem od 40 do 50 kW s ním nemají příliš mnoho práce. I tak je ovšem dynamika nevalná, u silnějších starších provedení především kvůli dlouhému stálému převodu. Jízdní vlastnosti auta byly výrazným pokrokem především oproti starším škodovkám, Favorit totiž jako první moderní Škoda zavedl koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol. Všeobecně platí, že čím novější Favorit, tím lepší, auta byla postupně zdokonalována a v posledních letech se zbavila některých svých nevýhod.
O pohon Favoritu se tradičně stará škodovácký čtyřválec 1,3 OHV. U původní verze 136 vyráběné do roku 1991 a verze 135 vyráběné do roku 1993 šlo o karburátorové motory, novější provedení mají už jednobodové vstřikování paliva a katalyzátor. Výkon motoru byl z počátku 46 nebo 50 kW, slabší verze 135 dostala agregát o výkonu 43 kW. V roce 1993 přišel nový motor 1,3i se vstřikováním a výkonem 40 kW, o rok později se pak objevila i jeho silnější verze s 50 kW.
Výbava
Jakákoli komfortní nebo bezpečnostní výbava u Škody Favorit neexistuje. Jednoduché auto běžně nemohlo mít ani elektrické stahování oken, to společně s centrálním zamykáním najdeme jen u některých modelů z posledních let výroby. Předností Favoritu je tak jednoduchost.
Design
Škoda Favorit dnes není vnímána jako kdovíjak hezký automobil, ovšem jednoduchá karoserie od Bertoneho přece jen své kvality má. Svůj podíl na nevalném vnímání estetiky má ovšem i okoukanost vozu v našich podmínkách a také rozličný stav jednotlivých exemplářů.
Spotřeba
Z dnešního hlediska nemůžeme zcela kladně hodnotit ani spotřebu paliva. Favorit má konstrukčně starší motory, které v porovnání s těmi moderními palivem docela plýtvají. Přesto nebudou výdaje za palivo hrozivě vysoké.
Jízdní vlastnosti
Ani jízdní vlastnosti Favoritu dnes příliš mnoho chvály nesklidí, navíc se na nich dost projevuje konkrétní stav daného vozu. Stabilita tak spíše než na původní konstrukci závisí na míře opotřebení a zanedbání údržby. Přitom moderní koncepce a lehká karoserie jinak znamenají docela slušný jízdní projev.
Bezpečnost
Dělat si jakékoli iluze o bezpečnosti Škody Favorit může být hodně nebezpečné. Auto má zastaralou konstrukci, která často i díky skryté korozi při havárii snadno kolabuje. Bezpečnostní výbava neexistuje, jsou tu jen bezpečnostní pásy.
Praktičnost
Díky jednoduše tvarované karoserii a nulovému výskytu výztuh je u Favoritu velmi dobře využit obestavěný prostor. Je to tak vcelku praktické auto, zavazadlový prostor pojme solidních 251 litrů nákladu. Combi Forman pak pojme hezkých 400 litrů.
Komfort
Mluvit o jízdním komfortu u Favoritu také příliš nemůžeme. Podvozek je sice měkký a tlumení nerovností zvládal skvěle, v mnohých vozech ovšem najdeme spíše polštářová sedadla, která nenabídla příliš mnoho opory pro tělo. Vysoká je také hladina hluku v interiéru.
Provozní náklady
Škoda Favorit dnes sice už nebude spolehlivým autem, ale investice do jeho provozu také nebudou vysoké. Ceny náhradních dílů jsou totiž velmi nízko a auto se snadno opravuje, takže řadu úkonů zvládnou šikovnější motoristé i sami. Oproti modernějším vozům je ovšem nutné počítat s mírně vyšší spotřebou paliva.