Proč koupit |
---|
Atraktivní design Velký nákladový prostor Příznivé ceny Široký výběr verzí Jízdní vlastnosti |
O vozidle
Renault Trafic je oblíbeným dodávkovým modelem francouzské značky, který můžeme zároveň najít i pod značkami Opel (Vivaro) a méně často i Nissan (Primastar). Výroba probíhala v britské továrně GM v Lutonu nebo ve španělské továrně Nissanu v Barceloně. Vývoj auta byl ovšem zcela v režii francouzské značky, model vyráběný v letech 2001–2014 je druhou generací tohoto užitkového vozu. Při příchodu na trh překvapil Renault Trafic na užitkové vozy nebývale atraktivním designem, což výrazně akcentovala i reklamní kampaň. A byť vzhled časem trochu zestárl, dodnes působí mezi užitkovými vozy svěžím a originálním dojmem. A to i přesto, že základní tvary jsou opět velmi jednoduché a ctí především potřebu co nejlepšího využití obestavěného prostoru. Renault však docílil nečekaných estetických efektů pečlivým navržením detailů, kterým se konkurence do té doby tolik nevěnovala. Teprve nejnovější generace dodávek se tak od Traficu učí a přináší atraktivnější design.
Jako spousta jiných dodávkových vozů této kategorie se Trafic druhé generace nabízel v celé řadě provedení. Základem byly dvě verze rozvoru náprav, a tudíž dvě délky karoserie, k dispozici byla i provedení se zvýšenou střechou, ta jsou ovšem na trhu poměrně vzácná. Sehnat se dají různé typy karoserie, jak klasická plechová dodávka, tak osobní verze s prosklením dle toho, kde se ve voze nacházela další řada sedadel. Lavice sedadel lze samozřejmě vyjímat. Trafic je atraktivním vozem i pro řidiče, na poměry dodávkových vozidel nabízí překvapivě jisté jízdní vlastnosti a je výborně ovladatelný. Pocity z řízení vozu se blíží běžným osobním modelům, v tomto ohledu patřila trojice spřízněných vanů také k průkopníkům, podobně jako na poli designu.
O pohon se starají převážně vznětové agregáty, byť v nabídce byl i základní benzinový motor. Dvoulitr s výkonem 88 kW rozhodně není slabý, ale pro pohon užitkového modelu se více hodí diesely, takže se s tímto agregátem v praxi téměř nesetkáme. U turbodieselů můžeme narazit na tři různé agregáty v několika verzích výkonu. Od počátku výroby se dodával vznětový čtyřválec 1,9 dCi ve verzích s výkony 60 a 74 kW, který je velmi známým agregátem. Od roku 2003 se dala pod kapotou najít i silnější čtyřválcová jednotka 2,5 dCi se solidním výkonem 107 kW. Motory mají dostatek síly, kdo ovšem hledá nejjistější pohonnou jednotku s nejmenším množstvím různých obtíží, bude hledat modernější dvoulitrový turbodiesel. Ten přišel pod kapotu v rámci modernizace v roce 2006 a k dispozici je v provedeních s výkonem 66, nebo 84 kW. Mimochodem, v roce faceliftu zmizel z nabídky benzinový motor, o který opravdu zákazníci nejevili příliš velký zájem.
Výbava
Ani výbava nepatří k přednostem Traficu, na druhou stranu řidiči a posádce by tu nemělo scházet nic zásadního. A Renault v tomto případě neztrácí ani vůči konkurenci. Centrální zamykání nebo klimatizace jsou obvyklou součástí výbavy.
Design
Renault Trafic je po boku svých automobilových sourozenců i dnes, když byl nahrazen novou generací, stále vzhledově atraktivním užitkovým vozem. Mezi dodávkami je Trafic z hlediska designu doslova hvězdou, originální pojetí tvarů inspirovalo mnohé konkurenty také k odvážnějším tvarům.
Spotřeba
Pod kapotou Traficu najdeme v drtivé většině případů vznětové motory, které se chlubí úsporným provozem. V kombinaci s velkou nádrží o objemu 90 litrů dovoluje jedno natankování opravdu dlouhé nájezdy. Vybrat jednoznačně nejúspornější agregát není snadné, snad jen největší motor s objemem 2,5 litru má o něco vyšší spotřebu než zbytek palety. K nízké spotřebě přispívá i dobrá aerodynamika vozu.
Jízdní vlastnosti
Trafic v době svého příchodu na trh překvapil velmi dobrými jízdními vlastnostmi a nečekaně dobrou ovladatelností. Pocity z řízení se blíží běžným osobním vozům, čímž Trafic opět předběhl svou dobu. I dnes jde o stále pro řidiče jízdně velmi příjemnou dodávku, která nepřekvapí žádnými záludnostmi.
Bezpečnost
Zatímco v oblasti designu, jízdních vlastností a komfortu ovládání patřil Renault Trafic druhé generace k průkopníkům, v oblasti bezpečnosti tomu tak nebylo. Dodávkové vozy typicky kvůli své méně tuhé konstrukci karoserie neochrání posádku tak dobře jako osobní auta, nicméně výsledek pouhých dvou hvězd v nárazových testech Euro NCAP nebyl v roce 2012 zrovna úspěchem.
Praktičnost
Praktičnost řeší dodávka od Renaultu tradičně na výbornou, vůz je k dostání v celé řadě provedení, která splní různé úkoly. Krom krátké a delší verze se prodávala i provedení s různým uspořádáním sedadel. Přístup do nákladového prostoru řeší tradičně dvoukřídlé zadní dveře a také boční posuvné dveře.
Komfort
Dobrá ovladatelnost vozu s ergonomickým řešením kabiny přibližujícím se úrovni osobních vozů patří k přednostem Traficu, přesto je celkový komfort spíše průměrný, což je dáno užitkovou povahou auta.
Provozní náklady
Renault Trafic má úsporné pohonné jednotky, které značí i příznivé provozní náklady. Jenže Trafic je na tom v porovnání se soupeři trochu hůře v oblasti trvanlivosti některých komponentů – například u přední nápravy, i motory vyžadují více péče, pokud od nich máme očekávat bezproblémový provoz.