




Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor Množství odkládacích míst a variabilita Jízdní komfort Dobrá výbava Nabídka verzí |

O vozidle
Scénic třetí generace staví na velmi dobrém úspěchu generací předchozích a dále rozvíjí koncept kompaktního MPV. Nový design budí méně vášní, interiér je o poznání kvalitnější a navíc se ještě zlepšila jeho variabilita. Podobně jako u předchozího provedení ovšem nemusí být každému po chuti provedení přístrojové desky s rozměrnou kapličkou uprostřed, naopak vyvýšená pozice řadicí páky je velmi komfortní. V interiéru vozu nalezneme opět velký dostatek odkládacích míst a různých „tajných“ schránek, které pojmou překvapivě velké množství věcí. Variabilita interiéru se zvýšila nejen tím, že vůz velikostně narostl, ale také možností posouvat samostatně sedadla v zadní řadě. Kromě klasického provedení Scénic existuje i sedmimístná prodloužená verze Grand Scénic. Podobně jako v předchozích dvou provedeních Renault nabízí také „outdoorovou“ variantu s oplastováním a zvýšenou světlou výškou. Tentokrát se nazývá XMOD a opět nemá pohon všech kol. Na nezpevněných cestách ovšem s trakcí přední nápravy pomůže chytrý elektronický systém Extended Grip.
Paleta pohonných jednotek je docela bohatá a navíc se časem trochu proměnila. Benzinové motory od počátku reprezentovala šestnáctistovka s výkonem 81 kW a přeplňovaný motor 1,4 TCe s výkonem 96 kW. Ten vypadá jako velmi lákavá možnost pro pohon tohoto vozu, ovšem v praxi vyhoví jen v případě, že bude Scénic jezdit nevytížený. Se zatížením vozu totiž motoru trochu dochází dech a výrazně roste spotřeba, která se jinak drží v příznivých mezích. Občas lze narazit na atmosférický dvoulitr se 103 kW, který je ale rovněž žíznivý. Základním naftovým motorem je slabý 1,5 dCi se 63 kW, opět je to motor jen pro kratší verzi. Dále nabídka pokračuje 78kW verzí motoru, agregát 1,9 dCi nabídne 96 kW, dvoulitr 110 kW, a jeho špičková verze dokonce 118 kW. Tento motor je také spřažen s dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.
V roce 2010 se v Scénicu objevil silnější základní motor 1,5 dCi s výkonem 70 kW, silnější verze už mezitím posílila na 81 kW. O rok později přišel zcela nový motor 1,6 dCi s výkonem 96 kW, který tak nahradil devatenáctistovku. Nejnověji se pod kapotou Scénicu s faceliftem na jaře 2013 usadil přeplňovaný zážehový motor 1,2 TCe s výkonem 97 kW, který nahradil čtrnáctistovku. Dvoulitrový diesel i nejslabší motory byly vyřazeny z nabídky a pro Grand Scénic lze mít krom základní šestnáctistovky už jenom vznětové motory.
Výbava




Renault se typicky snaží nabízet o něco lépe vybavené vozy než konkurence a Scénic je toho důkazem. V jeho výbavě najdeme řadu nadstandardních komfortních prvků, lépe vybavené verze přitom nejsou na trhu ojetých vozů ničím neobvyklým. K dispozici může být například i vestavěná navigace a další vymoženosti.
Design




Třetí generace Scénicu dostala moderní design, který již nebudí tolik rozpaků jako předešlé provedení. Vzhled auta ještě pookřál faceliftem na jaře roku 2013, celkově patří vůz k pohlednějším zástupcům svého segmentu.
Spotřeba




Už původní pohonné jednotky, pokud šlo o turbodiesely, se vyznačovaly velmi příznivou spotřebou. Modernizované verze mají agregáty s nižšími objemy a ještě střídmějšími nároky na palivo. Docela dobře na tom jsou i přeplňované benzinové motory, u nich ovšem spotřeba stoupá ve chvíli, kdy je vůz více vytěžován.
Jízdní vlastnosti




I třetí Scénic si zachoval velmi dobré jízdní vlastnosti, které se opět trochu přiblížily běžným osobním modelům. Držení stopy je tak jisté a nedotáčivost přichází postupně. Náklony v zatáčkách jsou ovšem trochu výraznější a řízení postrádá téměř jakoukoli zpětnou vazbu.
Bezpečnost




I třetí generace Scénicu ctí důraz Renaultu na bezpečí posádky. Nárazovými testy prošel model Grand Scénic v roce 2009 a obdržel maximální, pětihvězdičkové hodnocení. To je dané jak robustní karoserií, tak i velmi dobrou bezpečnostní výbavou, na které si Renault zakládá.
Praktičnost




Praktičnost interiéru třetí generace Scénicu se opět posunula o stupínek výše. Množství odkládacích prostor tu zůstalo, zlepšily se možnosti manipulace se sedadly, ta zadní lze nezávisle posouvat, a vytvořit tak zavazadlový prostor s objemem od 437 do 522 litrů podle jejich pozice. Prodloužená verze Grand Scénic pojme v pětimístném uspořádání až 752 litrů nákladu, sedmimístná konfigurace dovolí odvézt 208 litrů.
Komfort




Také třetí generace Scénicu se soustředí především na velmi dobrý cestovní komfort, který je dán jak odpružením, tak především dostatkem prostoru a velmi pohodlnými sedadly, která přitom nepostrádají boční oporu. Pobyt v kabině vozu zpříjemňují také různé nadstandardní prvky výbavy.
Provozní náklady




U třetího Scénicu došlo podle prozatímních ohlasů k celkovému navýšení kvality vozu, takže jeho poruchovost by neměla dosahovat úrovně předchozích modelů. To spolu s úspornými motory a celkově příznivými cenami servisních úkonů u Renaultu přináší vcelku nízké provozní náklady.