![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor Široká nabídka karosářských verzí Elegantní design, atraktivní kupé Jízdní komfort Nízké ceny |
![](https://www.aaaauto.cz/data/photo/thumb/11376_430x0x75.jpg)
O vozidle
Renault Mégane nahradil v roce 1995 dosluhující model 19. Jde o typického zástupce nižší střední třídy, který se může pochlubit až nezvykle širokou nabídkou jednotlivých verzí. V podstatě snad neexistuje karosářská varianta, která by u první generace Méganu chyběla. Nejprve se představil klasický hatchback s pěti dveřmi, po jeho boku pak vystupovala i třídveřová varianta s podstatně dynamičtějšími tvary a méně praktickým interiérem. Postupně přibyla také verze Classic, což byl sedan, a combi bylo označováno Grandtour. Od kupé byla odvozena také verze s otevřenou střechou. V řadě Mégane se také poprvé v automobilové historii objevilo kompaktní MPV. Vůz se zvýšenou stavbou nesl označení Mégane Scénic a stal se velkým hitem. Tento vůz však popisujeme samostatně.
Mégane můžeme označit za typický Renault přelomu tisíciletí. Vzhledově zajímavý a elegantní vůz za soupeři trochu zaostával v provedení interiéru. Ani zpracování ani použité materiály nepatří k přednostem vozu. Stejné je to vlastně s celkovou mechanickou spolehlivostí, která je rovněž podprůměrná. Z dnešního pohledu však patří první Mégane mezi nenáročné automobily s vcelku jednoduchým servisem, takže trochu problematičtější technika nemusí vadit. Pochvalu si nezaslouží ani řízení a řazení, obojí se přesností zrovna nevyznačuje. Jízdní vlastnosti můžeme označit za spíše průměrné. Měkké naladění podvozku znamená větší náklony v zatáčkách a trochu horší čitelnost chování. Stopu však drží Mégane dobře a je vcelku jistý a nezáludný. Pochvalu si naopak zaslouží dobrá nabídka vnitřního prostoru a opravdu velký zavazadelník u verzí sedan a combi. Měkká sedadla Méganu někomu vyhovují náramně, jinému nikoli.
Vcelku dobrá je také nabídka motorů. Ta se časem různě měnila, a dnes tak na trhu můžeme potkat celkem 12 různých verzí. Výkonovým základem je čtrnáctistovka s 51 kW, skvělou volbou je pak její silnější verze o výkonu 70 kW, která je už dostatečně dynamická a přitom má příznivou spotřebu paliva. Starší motory 1,6 litru s výkony 55 a 66 kW tak zajímavé nejsou, to šestnáctistovka s výkonem 79 kW už si pozornost zaslouží. Nejsilnějšími motory byly dvoulitry, ten s 84 kW moc zajímavý není, lepší je šestnáctiventilový se 108 kW, který má velmi solidní dynamiku. Paleta dieselových motorů také procházela postupnou modernizací. Základem byl nejprve atmosférický motor 1,9 D se 47 kW, přeplňované provedení mělo 66 kW. Z hlediska dynamiky, spotřeby i spolehlivosti jsou však lepší volbou novější motory. Ty zastupovaly nejprve agregáty 1,9 dTi výkonem 59 nebo 72 kW a nakonec výborný 1,9 dCi se 75 kW. Ten je ze všech nejkultivovanější i nejspolehlivější.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Mégane první generace pochází ještě z dob, kdy v nižší střední třídě nebyly příliš obvyklé nejrůznější komfortní prvky výbavy. Proto je nutné počítat spíše s chudší sestavou prvků, i když klimatizaci nebo například centrální zamykání lze mít vcelku bez problémů.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Renault Mégane první generace je dodnes vzhledově vcelku pohledné auto. Ladné a elegantní tvary přecházejí u třídveřového kupé do výrazně sportovního pojetí, na své si tu tak přijdou vyznavači různých stylů. Vzhled Méganu působí nadčasově i díky vyváženým proporcím.
Spotřeba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Většina motorů Méganu má vcelku rozumnou spotřebu paliva a není přitom nutné se soustředit pouze na nabídku turbodieselů. U větších provedení sedan a combi je však lze vyloženě doporučit, spotřeba se zatížením totiž příliš neroste. U hatchbacku si můžete klidně vystačit se zážehovými jednotkami, jen u dvoulitrů je potřeba počítat se spotřebou vyšší.
Jízdní vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Jízdní vlastnosti Méganu určitě nejsou špatné, řadí se však spíše k průměru své třídy a doby. Kvůli měkkému odpružení a větším náklonům karoserie v zatáčkách je chování trochu hůře čitelné, ovšem držení stopy je bezproblémové a celkově se Mégane chová nezáludně.
Bezpečnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Nárazové testy Euro NCAP absolvoval první Mégane dvakrát. V roce 1998 to byla ještě původní verze, v roce 1999 pak faceliftovaný vůz. Oba získaly čtyřhvězdičkové hodnocení, avšak novější model se může pochlubit celkově lepším skóre. V současnosti můžeme bezpečnost hodnotit spíše průměrně.
Praktičnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Mégane je praktický především z toho hlediska, že si zákazník může vybrat ideální karosářskou variantu právě pro sebe. V kupé moc místa není a jeho zavazadelník pojme jen málo zavazadel, hatchback se chlubí objemem 350 litrů, sedan dokonce ohromnými 510 litry. Combi pak pojme solidních 485 litrů a nabídne velkou variabilitu. Samotný vnitřní prostor je dobrý a posádka tu strádat určitě nebude.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Mégane první generace se chlubí velmi dobrým jízdním komfortem, který mu přináší měkké naladění podvozku. Filtrování nerovností je na velmi dobré úrovni. Za touto mírou komfortu ovšem zaostává provedení interiéru a akustický komfort při vyšších rychlostech.
Provozní náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Renault Mégane první generace nepatří mezi zrovna spolehlivé vozy, ovšem provozní náklady zůstávají v rozumných mezích. Je to díky spotřebě paliva i v současnosti nízkým cenám jak samotných vozů, tak náhradních dílů i případných oprav.