O vozidle
Nabídka motorů pro první Lagunu byla docela široká, milovníci turbodieselů si tu ovšem příliš na své nepřijdou. Z počátku výroby se totiž nabízel jen technicky starší agregát 2,2 litru, který dával v nepřeplňované verzi výkon 61 kW, v přeplňované pak 83 kW. Turbodiesely 1,9 dTi byly k dispozici od roku 1998 a disponují výkony 72 a 79 kW. Z hlediska spolehlivosti i spotřeby jsou lepší volbou než starší motory, vzhledem k věku Laguny a pravděpodobným vysokým nájezdům lze však při výběru ojetiny doporučit spíše benzinové verze. Základ tvořily nejprve osmiventilové čtyřválce – osmnáctistovka s výkonem 66 kW a dvoulitr s 83 nebo 84 kW. Modernější šestnáctiventilové motory se sem nastěhovaly rovněž po faceliftu v roce 1998. Agregát 1,6 litru má výkon 79 kW, osmnáctistovka posílila na 88 kW a dvoulitr má výkon102 kW. Na vrcholu nabídky stály třílitrové šestiválce, nejprve s výkonem 123 a 126 kW, později ve 24ventilové verzi 140 kW. U těchto agregátů je nutné počítat s vysokou spotřebou, celkově Laguna první generace nebude podle dnešních měřítek příliš úsporný automobil.
Výbava
Z dnešního hlediska nepřekvapí svým rozsahem ani nejvyšší úrovně výbavy Laguny. Vozy mívají často výbavu hodně různorodou, ovšem krom klimatizace a elektrické výbavy snad nelze po Laguně chtít o mnoho více.
Design
Renault Laguna první generace dostal elegantní oblý design s nadčasovými tvary. Věk už se sice na voze dnes podepisuje, ale Laguna stále nepůsobí vyloženě zastaralým dojmem. Combi zaujme celkově mohutnějším výrazem.
Spotřeba
Pro milovníky dnešních turbodieselů není první Laguna dobrou zprávou. Modernější přímovstřikové motory se začaly montovat až v roce 98 a z dnešního hlediska spotřebou nepřekvapí. Většinou si zájemci budou muset vystačit s benzinovými agregáty, jejichž chuť po palivu odpovídá době vzniku a jejich výkonu. Z hlediska spotřeby je lepší volit modernější šestnáctiventilové agregáty.
Jízdní vlastnosti
Velký francouzský vůz střední třídy nemůže snad být jiný než pohodlný. Na jízdní vlastnosti tak nebyly u první Laguny kladeny takové nároky jako na komfort, což se projevuje v celkově méně čitelném chování auta. Záludné momenty však Laguna majiteli nepřipraví, jen je potřeba počítat s houpavým jízdním projevem.
Bezpečnost
V době vzniku prvního Renaultu Laguna se s nárazovými testy Euro NCAP teprve začínalo. Faceliftované provedení (mimo jiné doplněné i o boční airbagy) tak v crashtestech získalo pouhé tři hvězdičky, z nichž jedna byla přeškrtnuta kvůli špatné ochraně řidiče při čelním nárazu. S tím, že konstrukce auta je už dnes z bezpečnostního hlediska zastaralá, je nutné počítat.
Praktičnost
Renault Laguna první generace nabízí prostorný a pohodlný interiér, kterému vévodí především velkorysá sedadla. Zákazníci mohou vybírat z karosářských verzí liftback a combi, které jsou obě praktické pro nakládání zavazadel. Combi pojme velmi slušných 520 litrů nákladu, do liftbacku se vejde 452 litrů zavazadel.
Komfort
Příznivce získává Laguna především plavnou jízdou, danou opravdu komfortně naladěným podvozkem. Zvláštní pochvalu si zaslouží rozměrná a velmi pohodlná sedadla, posádka tu má také dostatek prostoru, ovšem u liftbacku vzadu jen v podélném směru, nad hlavou je místa méně. Ve výbavě však nelze očekávat mnoho komfortních prvků.
Provozní náklady
Renault Laguna první generace dnes pořídíte velmi levně, ovšem vzhledem k věku je nutné počítat s tím, že vůz bude vyžadovat častější investice do oprav. Do karet nízkým nákladům nehraje ani celkově horší spolehlivost Laguny a samozřejmě také vyšší spotřeba motorů dnes již zastaralé konstrukce. Přesto by se ceny náhradních dílů a servisních úkonů měly držet v rozumných mezích.