Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor
Prověřená technika
Skvělá variabilita interiéru
Komfortní sedadla
Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
Opel Zafira byl jednou z rychlých odpovědí na novou třídu kompaktních MPV, kterou vlastně založil Renault se svým Méganem Scénic. I proto se Zafira řadí dodnes k nejpopulárnějším vozům segmentu a vyrábí se už ve třetí generaci. První generace však ani po letech neztratila mnoho ze svého původního kouzla. Elegantní zevnějšek nadčasových tvarů, které vycházejí z tehdejšího designového jazyka značky, podléhá zubu času méně než jiné automobily stejné třídy. Přesto není vzhled tím největším kladem Zafiry. Největší plusy musíme hledat v interiéru, u kterého ovšem do faceliftu (přišel v roce 2003) nenadchne kvalita použitých materiálů. Zato kvalita sedadel a úroveň pohodlí, které nabízejí, je opravdu vynikající a ani po dlouhých cestách se zde nebude posádka cítit nepohodlně. Místa je ve všech směrech dostatek a Zafira posádku příjemně hýčká i dobrým jízdním komfortem a slušným odhlučněním. Ještě zábavnější je však praktická stránka automobilu. Zatímco u konkurence bylo v dané době standardem pět míst k sezení, Zafira je sedmimístná, i když na to nevypadá. Navíc sedm míst nijak neomezuje využitelnost zavazadlového prostoru. Vysvětleme to konkrétněji. Pokud chcete, můžete v Zafiře odvézt sedm cestujících v relativním pohodlí, i když dozadu raději usaďte cestující menšího vzrůstu, ideálně děti. Umožní to systém sklápění sedadel Flex7. Zadní řada sedadel standardně tvoří podlahu zavazadlového prostoru a v případě potřeby lze každé sedadlo rozložit jedním jednoduchým pohybem. Pak sice zbývá pro zavazadla jen 150 litrů prostoru, avšak odvezete již avizovaných sedm osob. V pětimístném uspořádání spolkne zavazadelník ohromných 600 litrů nákladu a sedadla nikde nepřekážejí, nijak nevadí. I druhou řadu lze složit, a vytvořit tak dlouhou ložnou plochu a přepravní kapacitu menšího stěhovacího vozu.
Zafira je vcelku pohodlné auto, ale i jízdní vlastnosti si zaslouží pochvalu. Podvozek je vyladěn opravdu příjemně a dobře se ovládá. Ze soudobých kompaktních MPV má Zafira jedny z vůbec nejlepších jízdních vlastností a se svou ovladatelností se neztratí ani dnes.
Paleta motorů je vcelku široká, i když ne zbytečně nepřehledná. Základem je benzinová šestnáctistovka s výkonem 74 kW, která sice nepřinese žádné sprinterské výkony, je to však spolehlivý, trvanlivý a vcelku rozumně úsporný agregát. Osmnáctistovka s výkonem nejprve 85 a od roku 2001 92 kW je především v silnější verzi zajímavější volbou a mezi benzinovými motory asi nejlepším kompromisem. Motor 2,2 litru s výkonem 108 kW už má totiž zbytečně vyšší spotřebu. A provedení OPC s přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 141 kW je zase velmi specifické, poměrně vzácné a vyhledávat jej bude jen omezená skupina řidičů. Nezapomnělo se ani na turbodiesely. Základní dvoulitr DI s výkonem 60 kW je ovšem slabý, modernější agregát 2,0 DTI se 74 kW je podstatně zajímavější. Nejsilnější volbou je motor 2,2 DTI s výkonem 92 kW.
Výbava
Výbava Zafiry byla na svou dobu vcelku standardní a není těžké se setkat s modely s opravdu bohatou a i na dnešní poměry nadstandardní výbavou, ve které nechybí například tempomat nebo palubní počítač.
Design
První generace Opelu Zafira ani po letech neztratila mnoho ze svého původního kouzla. Elegantní zevnějšek nadčasových tvarů, které vycházejí z tehdejšího designového jazyka značky, podléhá zubu času méně než jiné automobily stejné třídy. Trochu horší je situace v interiéru, tady do faceliftu v roce 2003 vládnou méně kvalitní materiály.
Spotřeba
Paleta motorů pro Opel Zafira je vcelku dobře zvolena, snad jen nejslabší diesel je trochu dýchavičný. U něj to však nemá neblahý vliv na spotřebu, všechny vznětové motory se mohou pochlubit mírným apetitem. Benzinová provedení, která jsou z dnešního hlediska spolehlivější volbou, mají spotřebu vyšší, krom nejvýkonnějších variant však stále docela přijatelnou.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti Opelu Zafira patřily ve své době k tomu nejlepšímu ve třídě a ani dnes se toto kompaktní MPV neztratí. Kvality podvozku ostatně dokazuje i existence sportovní varianty OPC – ta sice dostala přitvrzený a upravený podvozek, avšak o solidním základu to vypovídá dostatečně.
Bezpečnost
Nárazové testy Euro NCAP absolvoval Opel Zafira poprvé v roce 2001. A příliš dobrý výsledek z toho nebyl, jen tři hvězdičky nejsou pro rodinné auto kdovíjak dobrou vizitkou. Může za to mimo jiné i z dnešního pohledu vcelku základní bezpečnostní výbava, ve které byly v základu jen čelní airbagy.
Praktičnost
Praktičnost je parádní disciplínou Opelu Zafira první generace. Díky systému sedadel Flex7 ve voze můžete v relativním pohodlí odvézt sedm pasažérů, přitom složená třetí řada nijak neomezuje přepravní kapacitu vozu. V pětimístném uspořádání se do zavazadelníku vejde 600 litrů nákladu, pokud jednoduchým pohybem rozložíte zadní sedadla, zbude tu jen 150 litrů. Při sklopení obou zadních řad vznikne zcela rovná ložná plocha.
Komfort
Zafira se může pochlubit solidním jízdním komfortem. O pohodlí se starají velmi povedená sedadla, na kterých se posádka ani při dlouhé cestě neunaví. Kvalitní je také filtrování nerovností, Zafira zvládá dobře i rozbité cesty. Auto neobtěžuje posádku ani hlukem.
Provozní náklady
Opel Zafira je z dnešního hlediska konstrukčně relativně jednoduchým vozem, který nemusí být náročný na údržbu. Trochu více pozornosti a servisních zákroků si vyžádají turbodiesely, benzinové agregáty, obzvlášť ty menšího objemu, však slouží spolehlivě. I když vzhledem k věku auta už budou potřeba celkově častější výměny dílů, rozpočet to nezruinuje, ceny jsou přijatelné.