Proč koupit |
---|
Široká nabídka karosářských verzí Dobrý vnitřní prostor Velký zavazadelník Kvalitní a hodnotný interiér Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
Opel Astra druhé generace je na první pohled trochu nenápadný a možná i lehce podceňovaný automobil nižší střední třídy. Pod nadčasovou karoserií se však skrývá poctivá technika, kvalitně provedený a prostorný interiér a celkově vůz bez značných nevýhod. Dnes tak druhá Astra (označovaná jako G) představuje výhodnou možnost, jak získat solidní a elegantní vůz za příznivou cenu. Co se vzhledu týče, v podstatě by se s určitým faceliftem nemusel vůz za design stydět ani dnes, byť by pochopitelně nezapadal do aktuální designové linie automobilky. Robustní a elegantní tvary jsou však hodně nadčasové a nezáleží na tom, kterou karosářskou variantu zrovna zvolíte. Astra se prodávala v opravdu širokém množství provedení. Nejprve jako klasický tří- a pětidveřový hatchback, pak přišel na řadu sedan a také provedení combi s názvem Caravan. V roce 2000 se pak objevilo i velmi elegantní kupé navržené slavnou karosárnou Bertone a o rok později dostalo kupé ještě sourozence v podobě kabrioletu. Interiér Astry G je dostatečně prostorný a může se také pochlubit vcelku elegantním designem a hodnotnými materiály.
Astra G může mít pod kapotou jeden z opravdu mnoha nabízených motorů. Například základní motory 1,2 s výkonem 48 kW a starší 1,6 s výkonem 55 kW jsou ovšem docela slabé motorizace, které se navíc nevyznačují ani dobrou pružností, takže jízdní dynamika vyhoví jen velmi klidným řidičům. Ti by neměli mít u těchto agregátů problémy s dosažením nízké spotřeby. O mnoho lepší není v těchto ohledech ani modernější motor 1,2 s výkonem 55 kW. To čtrnáctistovka s výkonem 66 kW se nemusí papírově jevit jako kdovíjak výhodná, avšak zdání klame. Je to překvapivě pružný motor, který je ochotný Astru slušně rozhýbat a přitom dovede své nároky na konzumaci paliva držet v rozumných mezích. Totéž v podstatě platí ještě o silnější šestnáctistovce s výkonem 74 kW. Silnější zážehové motorizace 1,8 s výkonem 85 nebo 92 kW, 2,0 se 100 nebo 118 kW i přeplňovaná verze se 147 kW jsou na našem trhu s ojetými vozy podstatně vzácnější. Nejsilnější verze dvoulitru jsou vyhrazeny sportovnímu modelu OPC, nepřeplňovaný agregát se dodával do roku 2002, pak převzal žezlo turbomotor. Specialitou kupé a kabrioletu je pak motor 2,2 litru s výkonem 108 kW.
V Astře pochopitelně najdeme i turbodiesely. Starší a slabší motor 1,7 TD a 2,0 DI s výkony 50 a 60 kW opět neohromují dynamikou, diesely 2,0 DTI a 2,2 DTI s výkony 55, 74 a 92 kW jsou zase vcelku vzácnou záležitostí. Nejlepší volbou je agregát 1,7 DTI, který se začal dodávat v roce 1999 a má výkon 55 kW. Není to rovněž žádný sprinter, vyznačuje se však nízkou spotřebou paliva a dobrou spolehlivostí.
Výbava
Klimatizace nechybí téměř v žádné ojeté Astře, ovšem další přehršel vyloženě komfortních prvků očekávat nelze. Však také vůz pochází z doby, kdy nebyly různé moderní prvky výbavy v nižší střední třídě vůbec obvyklé. Přesto lze tu a tam narazit na lépe vybavené exempláře.
Design
Opel Astra G je elegantně tvarovaný automobil velmi nadčasových tvarů. Jeho karoserie i přes existenci už dvou nástupců dodnes nijak výrazně nezestárla. Mezi stejně starými vozy představuje jednu z nejlepších možností, jak získat vzhledově hodnotný automobil za příznivou cenu.
Spotřeba
Paleta motorů Opelu Astra je hodně široká, na trhu se však převážně setkáme s motory 1,4 66 kW, 1,6 74 kW a turbodieselem 1,7 DTI s 55 kW. Ty lze právě z hlediska spotřeby paliva považovat za ideální volbu, přitom tyto jednotky nemají s vozem příliš mnoho práce. Silnější, především dvoulitrové agregáty mají spotřebu vyšší. Pochopitelně se to netýká dieselů, tato provedení jsou však vzácnější.
Jízdní vlastnosti
Bezpečnost
V roce 1999 získal Opel Astra druhé generace v nárazových testech Euro NCAP slušné hodnocení čtyř hvězdiček. Robustní karoserie poskytne posádce dodnes solidní ochranu, ovšem bezpečnostní výbava je přece jenom na dnešní poměry obyčejnější.
Praktičnost
Praktičnost Astry spočívá nejenom v solidní nabídce místa v interiéru, ale také především v širokém výběru karosářských variant. Každý si tak může zvolit verzi, která odpovídá jeho přepravním potřebám. Hatchback odveze 370 litrů zavazadel, méně obvyklý sedan potom 460 litrů. Kombi pojme velmi solidních 480 litrů. Příjemně překvapí i přepravní kapacity kupé a kabrioletu. Kupé uveze stejně jako sedan, tedy 460 litrů, kabrio pak stále solidních 330 litrů.
Komfort
I jízdní komfort Astry G je na dobré úrovni, vůz má dobře naladěný podvozek, kterému se daří solidně filtrovat i nástrahy našich silnic. Dobrý pocit bude mít posádka i z interiéru, a to nejen díky slušné prostornosti, ale také kvalitním použitým materiálům. Vozy z prvních let výroby ovšem mohou trpět trochu horším zpracováním, které může komfort mírně negativně ovlivnit.
Provozní náklady
Astra G je vcelku spolehlivý automobil, u kterého je ovšem dobré hlídat stav oblíbených zážehových motorů. Ty mají mírně zvýšenou spotřebu oleje. Běžné servisní úkony i náhradní díly však peněženku nezruinují a spotřeba paliva nejpopulárnějších motorů se také drží v rozumných mezích.