O vozidle
Nissan Qashqai je velmi oblíbené kompaktní SUV japonské značky, které patří k nejprodávanějším vozům kategorie SUV a nejprodávanějším vozům v Evropě vůbec. Tato obliba značí, že je Qashqai auto vyvážených vlastností a že umí oslovit velmi široké publikum. Od závěru roku 2013 vzniká coby modelový ročník 2014 druhá generace tohoto crossoveru, který umí zastat roli městského vozu i rodinného přepravníku. Výroba vozu pro Evropu probíhá v britské továrně Nissanu v Sunderlandu, což automobilce umožnilo rychle uspokojit poptávku evropských zákazníků. Popularita byla zkraje uvedení druhé generace tak vysoká, že už v září roku 2015, tedy za pouhých 21 měsíců od startu výroby, bylo v Sunderlandu vyrobeno půl milionu Qashqaiů.
I na trhu ojetých vozů je to velmi žádaný, byť možná trochu nedostatkový automobil. Důvodů pro to je celá řada. Tak třeba vnější design, který je vcelku konzervativní, byť díky výrazné masce chladiče v poslední době pro vozy Nissan typické, je Qashqai s konkurencí nezaměnitelný. Elegantní a lehce svalnaté linky karoserie pak pod povrchem schovávají prostorný interiér. Ten je výhradně pětimístný, což je rozdíl oproti první generaci: ta se nabízela i v prodlouženém provedení Qashqai+2 se sedmimístným uspořádáním interiéru. V nové generaci tuto roli převzal přepracovaný model X-Trail, který je k dispozici právě i v sedmimístné verzi.
To ovšem rozhodně neznamená, že by druhá generace modelu Qashqai trpěla uvnitř nedostatkem místa. Naopak, cestující tu mají ve všech ohledech prostoru dostatek i na zadních sedadlech, klenuté tvary vozu dávají dost místa nad hlavou i v oblasti ramen. Zavazadlový prostor má na necelých 4,4 metru dlouhé SUV solidní objem 410 litrů a především má pravidelný tvar a je velmi dobře využitelný. Praktičnosti pomáhá například dvojitá podlaha, kde je pod „dolním patrem“ ještě prostor na plnohodnotnou rezervu. Interiér se může pochlubit dobrým zpracováním a ve vyšších verzích umí překvapit i luxusem použitých materiálů.
I když je Qashqai SUV, není u tohoto modelu zdaleka tak převládající pohon všech kol. Jelikož Qashqai často slouží coby univerzální a dostupný rodinný vůz, příplatek za pohon všech kol často původní majitel oželel a například volil bohatší výbavu, některou ze silnějších motorizací, či automatickou převodovku. U modelu z pozdější doby se dá říci, že i vzhledem k nabídce výrobce je pak pohon všech kol spíše vzácnější volbou. Paleta motorů je také vcelku široká. Z počátku byly v nabídce motory 1.2 DIG-T s 85 kW, 1.6 DIG-T se 110 kW a turbodiesely 1.5 dCi s 81 kW a 1.6 dCi s 96 kW. Nabídka se ale časem proměnila a modernější provedení mohou mít pod kapotou například agregát 1.3 DIG-T, který koncern Renault-Nissan vyvinul společně s Mercedesem. Ten je k dispozici s výkony 103 nebo 118 kW, šestnáctistovka DIG-T časem posílila až na 120 kW. U dieselů pak došlo k vylepšení patnáctistovky na výkon 85 kW a silnější alternativou se stal agregát 1.7 dCi s výkonem 110 kW.
Výbava
Japonské automobilky jsou známé tím, že své vozy bohatě vybavují a nedávají zbytečný prostor k příplatkům. Qashqai se v tomto trochu odlišuje a představuje dobrý kompromis: už základní výbava je solidní, výbavových stupňů bylo až pět a každý přidal nějaké prvky navíc. K tomu tu je systém balíčků volitelné výbavy, nikoli zaškrtávání jedné položky po druhé. To znamená, že vozy mají většinou pro běžného řidiče vcelku lákavou výbavu.
Design
Vnější design Nissanu Qashqai je vcelku konzervativní, byť díky výrazné masce chladiče v poslední době pro vozy Nissan typické, je tento model s konkurencí nezaměnitelný. Nadčasové linie znamenají, že vůz pomalu stárne a elegantní bude i po řadě let provozu. V některých výbavových stupních pak dostal Qashqai i trochu luxusní nádech, což platí jak pro exteriér, tak jeho interiér.
Spotřeba
Majitelé Nissanu Qashqai často velmi dobře hodnotí spotřebu paliva. Přeplňované motory, které mají na auto dané velikosti a hmotnosti i v základních provedeních dostatek síly, umí jezdit úsporně a u benzínových verzí se spotřeba v testovacím cyklu pohybuje jen lehce nad sedmi litry paliva na 100 kilometrů. Naftové varianty se chlubí spotřebou klidně lehce nad pěti litry s tím, že u variant s vyšším výkonem, pohonem všech kol a automatem normovaná spotřeba stoupá k sedmi litrům.
Jízdní vlastnosti
Nissan Qasqai druhé generace dostal moderní platformu CMF-C určenou kompaktním (a větším) modelům koncernu Renault-Nissan. Díky ní má Qashqai velmi jisté jízdní vlastnosti, na druhou stranu je auto zaměřeno na jízdní komfort a nelze tu očekávat kdovíjaké sportovní řidičské zážitky či zpětnou vazbu od řízení.
Bezpečnost
U rodinných aut by nikdo nižší úroveň bezpečnosti neodpustil a tak je téměř jasné, že Nissan Qashqai druhé generace získal v nárazových testech organizace Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček. Testem prošel vůz v roce 2014 a už na tehdejší dobu disponoval nadstandardní bezpečnostní výbavu, která se u novějších vozů (a vyšších výbav) ještě postupně vylepšovala. Qashqai tak může mít i velmi pokročilé asistenční systémy.
Praktičnost
Nissan Qashqai rozhodně není v oblasti nabídky prostoru žádným rekordmanem, na druhou stranu vzhledem ke svým kompaktním rozměrům nijak nezklame. Než honba za čísly je tu důležitá skutečná praktičnost, takže jak místa na zadních sedadlech, tak v zavazadlovém prostoru, je tu určitě dost.
Komfort
K pohodlí posádky tu přispívá jak velkorysý (na danou kategorii) vnitřní prostor, tak v lepších verzích i kvalitní použité materiály, včetně skutečně koženého čalounění. Sedadla jsou obecně velmi pohodlná a na pohodlí je naladěný také podvozek, takže tato kombinace znamená, že i dlouhá cesta v Nissanu Qashqai nebude zásadně únavná.
Provozní náklady
I provozní náklady jsou další oblastí, kterou si majitelé Qashqaie chválí. Základem je samozřejmě příjemná spotřeba paliva a celkově relativní nenáročnost vozu. Jeho velmi rozšířená platforma a popularita samotného modelu znamená i vcelku příznivé ceny náhradních dílů.