Proč koupit |
---|
Image značky
Luxusní a kvalitní interiér
Skvělý komfort tlumení
Dobré jízdní vlastnosti
Dobrý vnitřní prostor |
O vozidle
Mercedes GLK je doposud nejmenším SUV značky s trojcípou hvězdou ve znaku. Svou technikou a celkově luxusnějším zaměřením patří ke konkurentům Audi Q5 a BMW X3, ovšem velikost samotného vozu i vnitřního prostoru jej spíše posílá proti BMW X1. Oproti těmto vozům má GLK robustnější vzhled, který více odkazuje na původní terénní Mercedes třídy G. Jelikož se ovšem dnes nosí dynamičtější kabáty, přišel Mercedes v roce 2012 s faceliftem, který GLK trochu otupil hrany a posunul jej více do boje proti současným spíše svalnatým a dynamickým SUV. Zájemci o ojeté vozy z toho mohou profitovat, na výběr v podstatě mají vůz s dvojím designem – byť pochopitelně estetický základ je stejný. Rozdíly mezi auty jsou ovšem vcelku jasně viditelné. Velkou pochvalu si zaslouží doslova luxusně navržený interiér, který se ještě u vozů s faceliftem dočkal výrazně dynamičtějšího vzhledu a několika ergonomických vylepšení. Na poměry Mercedesů navíc GLK překvapí vcelku solidní základní výbavou, takže původní majitelé nemuseli tolik připlácet za jindy obvyklé prvky. To znamená, že své peníze často utratili za dost nadstandardní výbavu, a GLK lze tedy sehnat v opravdu dobře vybavených provedeních. Interiér nabízí posádce dostatek prostoru a vyniká komfortními sedadly. Pro zavazadla je tu k dispozici slušných 450 litrů místa.
Jízdně překvapí GLK především opravdu vynikajícím komfortem a skvělým tlumením nerovností. Ovšem u verzí s příplatkovým AMG paketem je přece jenom komfort trochu nižší, pak naopak vystupují do popředí jízdní vlastnosti. Ty jsou také velmi dobré, ovšem zhruba dvoutunové SUV přece jenom nenabízí agilitu menších vozů. Mercedes také krotí vášně řízením s hodně nepřímým převodem. Na druhou stranu je řízení přesné a docela komunikativní.
Paleta pohonných jednotek je vcelku široká a jejich výkon odpovídá zaměření vozu. Před i po faceliftu v ní ovšem jsou jen dva benzinové motory. Před modernizací jde o šestiválce – typ GLK 300 disponuje 170 kW (v prvním roce výroby se motor označoval GLK 280, parametry však byly stejné) a typ GLK 350 rovnou 200 kW. Modernizovaná verze dostala jako základ přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 155 kW a špičkou je 3,5litrový šestiválec vyladěný na 225 kW. Tato provedení ovšem nejsou příliš obvyklá. Benzinové modely mají vždy pohon všech kol.
To u turbodieselů může být u základních provedení i pouze pohon předních kol. Platí to pro GLK 220 CDI, u kterého se za pohon všech kol připlácelo. Před i po faceliftu má motor výkon 125 kW. Po modernizaci se základem stalo provedení GLK 200 CDI se 105 kW, to má výhradně pohon přední nápravy a manuální převodovku. Ostatní provedení mají většinou špičkový sedmistupňový automat (GLK 220 CDI může mít i manuál). Provedení GLK 220 se po faceliftu prodává i ve verzi BlueTEC se vstřikováním aditiva AdBlue. Tato verze plní normu Euro 6 a vykazuje v praxi nižší spotřebu. Dalším krokem v nabídce je provedení GLK 250 CDI, po modernizaci GLK 250 BlueTEC. Obě verze mají dvakrát přeplňovaný 2,1litrový čtyřválec se 150 kW. Rozdíl je opět v tom, že novější motor plní Euro 6 a je úspornější. Naftovou špičkou je šestiválcové provedení GLK 350 CDI (v prvním roce označované 320 CDI, ovšem se shodnými parametry). Před modernizací mělo výkon 165 kW, po modernizaci výrazně posílilo na 195 kW a opět plní normu Euro 6.
Výbava
U GLK Mercedes možná trochu překvapivě nesáhl po tradiční politice vcelku holých základních výbav a nutnosti hodně připlácet. Už ta nejlevnější provedení tak dostala solidní výbavu, což znamená, že zákazníci následně utráceli za nadstandardní prvky, a tak není na trhu nouze o velmi dobře vybavená auta.
Design
Mercedes GLK je mezi SUV střední velikosti trochu netypickým vozem. Má totiž design, který se hodně odkazuje na klasický off-road třídy G. V roce 2012 dostalo auto facelift, který přece jenom přináší dynamičtější a svalnatější tvary, jak je dnes obvyklé. Změna se projevila i v interiéru, který je celkově velmi povedený.
Spotřeba
Vybraná provedení GLK, obzvláště ta po faceliftu se vznětovými motory plnícími normu Euro 6, mají opravdu příznivou spotřebu paliva. Ta je vzhledem ke zhruba dvoutunové hmotnosti auta až překvapivá. Avšak celkově je nutné počítat s větším přísunem paliva než u běžných vozů.
Jízdní vlastnosti
GLK je především komfortní SUV, jízdní vlastnosti ovšem taktéž nejsou špatné. Snahy o dynamickou jízdu ovšem trochu krotí řízení s více otáčkami od dorazu k dorazu. Je však přesné a docela komunikativní.
Bezpečnost
V nárazových testech organizace Euro NCAP si Mercedes-Benz GLK vysloužil v roce 2010 plné pětihvězdičkové hodnocení. To by sice už dnes kvůli přísnějším kritériím v oblasti ochrany chodců neplatilo, ovšem co se ochrany posádky týče, je na tom GLK výborně. Má dobrou bezpečnostní výbavu a k bezpečí pochopitelně přispívá i robustní konstrukce.
Praktičnost
Oproti svým soupeřům – tedy BMW X3 a Audi Q5 – je Mercedes GLK trochu méně prostorný, avšak celkově můžeme prohlásit, že posádka určitě nedostatkem místa strádat nebude. Zavazadlový prostor pojme solidních 450 litrů nákladu.
Komfort
Při jízdě vyniká Mercedes GLK opravdu špičkovým filtrováním nerovností vozovky. Ovšem to platí hlavně pro modely bez příplatkového sportovního AMG podvozku. Ani pak není komfort špatný, ovšem standardní verze je pohodlnější a nepřenáší do interiéru rázy. K vynikajícímu komfortu v interiéru přispívá i jeho samotné provedení a také pohodlná sedadla.
Provozní náklady
U relativně velkého SUV prémiové značky je potřeba počítat s vyššími provozními náklady. Vyšší jsou už náklady na palivo, byť ty se u mnohých verzí drží v přijatelných mezích. Nákladnější je ovšem servis vozu a samozřejmě případné náhradní díly mohou také rozpočet zatížit výrazně.
Mercedes-Benz GLK
Další vozy