Proč koupit |
---|
Image značky
Praktický a prostorný interiér
Vzhledem ke značce příznivé ceny
Úsporné motory |
O vozidle
První generace Mercedesu třídy A je pro mnohé doslova nezapomenutelným vozem. A to nikoli kvůli jeho kvalitám, ale kvůli skandálu, který krátce po jeho uvedení do výroby vyvolalo převrácení sériového vozu při takzvaném losím testu. Výroba byla zastavena, prodané vozy staženy a automobilka musela potupně přistoupit k úpravám, které napříště takovým nepříjemnostem zabránily. Nejmenší z Mercedesů si ovšem zaslouží pozornost i kvůli jiným záležitostem než kvůli dětským nemocem ovlivňujícím stabilitu prvních vozů. Malý vůz totiž překvapí velmi dobrou nabídkou vnitřního prostoru a praktickým interiérem, který, pravda, zdaleka nedosahuje kvalit větších Mercedesů. Na druhou stranu se může Áčko pyšnit vcelku spolehlivou a robustní technikou, takže ojeté exempláře jsou jedním z nejlevnějších způsobů, jak si pořídit vůz s trojcípou hvězdou ve znaku. Áčko se nejlépe hodí pro roli praktického městského vozu nebo auta pro méně početnou rodinu. Kvůli vysoké stavbě a relativně malé šířce, kterážto kombinace zapříčinila původní problémy se stabilitou, se dovnitř pohodlně vejdou čtyři cestující, pátý by vzadu uprostřed trpěl. Místa je tu ale i přes malé rozměry překvapivě hodně, a to jak pro kolena, tak nad hlavou. Je to dáno tím, že Áčko maximálně využívá svůj půdorys pro prostor pro cestující. Motor, převodovka a další mechanické části se nacházejí z většiny v poměrně komplikované sendvičové konstrukci podlahy, a tyto tak neomezují prostor pro posádku. Zavazadlový prostor má na jen 3,6 metru dlouhý vůz neobyčejnou kapacitu 390 litrů. Mercedes vyráběl také prodlouženou variantu Áčka s rozvorem protaženým o 15 centimetrů, která nabízí ještě více místa pro posádku. Ovšem na trhu ojetých vozů je spíše vzácností. Díky sendvičové podlaze je Áčko vcelku bezpečným vozem, při čelním nárazu se motor zasouvá právě pod podlahu interiéru a energii se snaží pohltit sendvičová struktura. U vozů, které najdete na trhu ojetin, se také nemusíte obávat již několikrát zmiňovaných potíží se stabilitou. Mercedes Áčko upravil tak, že už nebezpečí nehrozí. Auto dostalo širší rozchod kol, širší pneumatiky s nižším profilem, přitvrzené tlumiče a konečně také sériově stabilizační systém ESP. Dodatečnými úpravami ovšem trochu utrpěl jízdní komfort, Áčko je tužší a na nerovnostech je to znát.
Pod kapotou Mercedesu-Benz třídy A se můžeme setkat s jedním z devíti motorů. Základem v provedení A140 je čtrnáctistovka s výkonem 60 kW. Ta sice z vozu neudělá sprintera, avšak pro pohon vcelku dostačuje. V modelu A140 s automatickou převodovkou je rovněž motor o výkonu 60 kW, ovšem jde o šestnáctistovku. V modelu A160 je šestnáctistovka naladěná na výkon už solidních 75 kW, v A190 motor 1,9 litru s výkonem 92 kW. Typ A210 Evolution se pak chlubí motorem 2,1 litru a výkonem 103 kW, což je u tak malého vozu hodně neobvyklá porce. Mercedes ovšem modelem A nechtěl konkurovat klasickým minivozům, byl spíše netradiční alternativou ke klasickým kompaktním modelům, třeba k Audi A3. Veškeré turbodiesely pod kapotou mají objem 1,7 litru. Do roku výroby 2000 měly typy A160 CDI a A170 CDI výkon 44 a 66 kW. Slabší motor je trochu nedostatečný. Po modernizaci v roce 2000 se pak výkon dieselů zvedl na solidních 55 a 70 kW. Všechny vznětové jednotky se mohou pochlubit opravdu nízkou spotřebou paliva.
Výbava




U áčkového Mercedesu výrobce nezvolil svou typickou strategii jen základně vybavených modelů s dlouhým seznamem příplatkové výbavy. Pochopitelně, i tady bylo za co připlácet, ovšem nebylo to tolik nutné. Klimatizaci, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna i zrcátka tak má prakticky každé Áčko na trhu.
Design




První generace Mercedesu A působí i po letech originálním a neotřelým dojmem. Auto je přitom stále velmi elegantní a ani vedle větších modelů značky nepůsobí jako chudý příbuzný. Bohužel, trochu se tento pocit dostavuje v interiéru, který je sice esteticky povedený, ovšem z hlediska použitých materiálů a zpracování ne zcela ideální.
Spotřeba




Malý Mercedes má pod kapotou většinou dostatečně výkonné motory, které nemají s autem mnoho práce. Jejich spotřeba se tak drží v příznivých mezích, platí to obzvláště pro turbodiesely. Ani benzinové motory na tom nejsou špatně, se zátěží je ovšem růst spotřeby trochu znát.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti Mercedesu-Benz třídy A jsou veskrze průměrné. Může za to úzká a vysoká karoserie a dodatečné úpravy, které kvůli zvýšení stability změnily původně zamýšlené chování auta. Od Áčka jednoduše nelze očekávat řidičské zážitky.
Bezpečnost




Mezi malými automobily patří Mercedes A k nejbezpečnějším vozům vůbec. Je to jednak díky solidní bezpečnostní výbavě, ale především díky jedinečné konstrukci karoserie se sendvičovou podlahou. Právě struktura podlahy má za úkol pohlcovat energii nárazu, která se tak jen minimálně přenáší do deformací v prostoru pro posádku.
Praktičnost




Na miniaturním půdorysu předvádí Áčko nebývalá kouzla s prostorem. Dozadu se sice kvůli úzké stavbě posadí pohodlně jen dva cestující, místa je tu však dostatek. Zavazadlový prostor má velmi solidní objem 390 litrů, což je výrazně více, než měly dobové kompaktní hatchbacky.
Komfort




Na jízdním komfortu první generace Áčka se podepisují dodatečné úpravy, učiněné za účelem zvýšení stability auta. Podvozek je tak tužší, i přesto jsou náklony v zatáčkách znát. Širší než původně plánovaná kola také hůře filtrují nerovnosti. Cestující ovšem ocení vzdušný interiér a celkově dobrý výhled z vozu.
Provozní náklady




Mercedes A je úsporný a vcelku robustní automobil, který většinou vyžaduje běžnou údržbu. Ovšem vzhledem ke značce, kterou vozí na kapotě, je nutné počítat s vyššími cenami náhradních dílů i samotných servisních úkonů, čímž se celkově provoz auta trochu prodraží.
Mercedes-Benz A