




Proč koupit |
---|
Skvělý vnitřní prostor Variabilita Elegantní vzhled Dobrá výbava Široká nabídka verzí a pohonů |

O vozidle
Mercedes-Benz Citan je malá dodávka, kterou německá automobilka připravila ve spolupráci s francouzským Renaultem. Poprvé tahle spolupráce odstartovala v roce 2012, druhá generace se objevila v závěru roku 2021. Citan je velmi blízkým příbuzným Renaultu Kangoo, přináší ale vlastní styl značky Mercedes a také celkově větší důraz na komfort a výbavu. V nabídce je Citan v opravdu široké škále provedení. Pořídit se dá jako klasická užitková dodávka s dvoumístnou kabinou a rozměrným nákladovým prostorem, dále je k dispozici jako univerzálnější provedení Citan Tourer s pětimístným interiérem a karoserií s běžným prosklením. A konečně je v nabídce Citan i jako osobní třída T, tohle provedení posouvá výbavu i provedení interiéru nejvíce k běžným osobním automobilům a zaujme zejména zájemce o rodinná MPV. Třída T může mít, na rozdíl od Citanu, například kožené čalounění a některé další prvky výbavy. Elektrickou alternativu pak představuje model EQT postavený na shodné platformě. Ten po vzoru dalších elektrických mercedesů dostal i svébytný vzhled.
I v kabině má Citan typické prvky vozů německé značky, palubní deska je oproti sesterskému Renaultu Kangoo upravena, infotainment s prostředím MBUX je opět od Mercedesu. Kabina je opravdu velmi prostorná ve všech směrech a nechybí ani množství praktických odkládacích míst. Zadní řada sedadel je dostupná bočními posuvnými dveřmi, což je v této třídě vcelku standard. Pro zavazadla je za zadní řadou asi 517 litrů místa a po vyjmutí sedadel pojme Citan až 2 390 litrů nákladu.
Z podstaty věci je jasné, že Mercedes-Benz Citan rozhodně nemá žádné sportovní ambice. Podvozek auta je tak naladěn komfortně a zvládá velmi dobře tlumit nerovnosti, na vůz dané třídy je Citan opravdu velmi dobře stabilní. Za extrémními výkony se neženou ani použité pohonné jednotky, byť vlastně v praxi působí všechny příjemně živě. Je to dáno i tím, že standardem u všech je dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka. Osobní provedení Tourer je k mání s benzínovým motorem 1,3 litru s výkonem 75 nebo 96 kW, diesely reprezentuje patnáctistovka s výkonem 70 kW. Užitková varianta pak nabídne u dieselu ještě méně výkonnou, a naopak i silnější variantu, agregát tedy může mít 55 nebo 85 kW. Silnější provedení dieselu pak může mít i právě třída T. Elektrické provedení EQT slibuje díky baterii s kapacitou 45 kWh dojezd na jedno nabití až 282 kilometry a rychlé nabíjení za 38 minut. Výkon této varianty je 90 kW a auto má velmi bohatou standardní výbavu.
Výbava
Mercedes-Benz Citan může mít některé velmi pokročilé a špičkové prvky výbavy, nicméně hodně záleží na konkrétní konfiguraci, kterou uživatel zvolil. Lepší výbavu mají typicky osobní verze pojmenované třída T, Citan Tourer má prvky jako třeba kola z lehké slitiny a mnoho dalších detailů za příplatek. Na výbavu konkrétního ojetého exempláře je tedy vhodné se trochu soustředit.
Design
Díky tomu, že Mercedes na přípravě Citanu s Renaultem pracoval už od samotného počátku, se podařilo styl vozů Mercedes na tuto malou dodávku aplikovat velmi elegantně. Jinak ale nemůžeme po stránce vzhledu očekávat kdovíjaké designérské cvičení, Citan dává přednost praktičnosti, která určila základní tvary a prvky vozu. To platí i v interiéru, který se ale opět nese jasně ve stylu vozů Mercedes.
Spotřeba
Užitkový vůz určený pro intenzivní použití je samozřejmě úsporný. Pohonné jednotky se neženou za extrémními výkony a soustředí se na hospodárnost, i nejsilnější benzínová verze se svou tabulkovou spotřebou vejde bohatě pod 7 litrů na 100 kilometrů a diesely slibují spotřebu kolem pěti litrů.
Jízdní vlastnosti
Mercedes-Benz Citan rozhodně nemá žádné sportovní ambice. Podvozek auta je tak naladěn komfortně a zvládá velmi dobře tlumit nerovnosti, na vůz dané třídy je Citan také opravdu velmi dobře stabilní. Použité pohonné jednotky působí v praxi příjemně živě.
Bezpečnost
Pro Mercedes-Benz Citan platí v testech organizace Euro NCAP stejné hodnocení, jako pro sesterský Renault Kangoo. Ten dostal v roce 2021 čtyři hvězdičky a Euro NCAP neshledala v bezpečnosti auta zásadní nedostatky, na maximum vůz nedosáhl jen kvůli specifikům danými jeho prostornou kabinou a chování při některém z bočních nárazů.
Praktičnost
Praktičnost je pro Mercedes Citan na prvním místě. Vnitřní prostor je dostatečně variabilní a myslí na dostatek všemožných odkládacích míst, posádka má vpředu i vzadu doslova nadbytek místa ve všech směrech. Pro zavazadla má Citan v základu asi 517 litrů místa v zavazadlovém prostoru, ale třeba elektrické provedení EQT nabídne dokonce 610 litrů. V rozměrné kabině lze po vyjmutí sedadel zadní řady přepravovat opravdu velký náklad.
Komfort
Druhá generace Mercedesu Citan myslela výrazně i na komfort posádky. Podvozek je naladěný velmi příjemně, působí jistě, auto se zbytečně nenaklání a nekymácí, přesto filtruje nerovnosti velmi dobře. K dobrému pocitu přispívají i ovládací prvky od Mercedesu, včetně volantu s dotykovými ploškami nebo infotainmentu MBUX.
Provozní náklady
Citan je dříč, který má být schopný pracovat s minimálními náklady. Mercedes ty své šetřil právě tím, že kompaktní dodávku vyvíjel společně s Renaultem. Použitá technika je již vlastně prověřená a známá, pohonné jednotky příjemně úsporné.