




Proč koupit |
---|
Zajímavé ceny ojetin Skvělé jízdní vlastnosti Plynulý pohon Stylový design |

O vozidle
Mazda MX-30 je mezi moderními elektromobily docela neobvyklý úkaz. A to ne kvůli svému designu, který je také hodně svébytný. Jde spíše o použitou techniku, která vsadila na úplně jinou filosofii, než většina ostatních moderních elektromobilů. Mazda se totiž rozhodla, že chce i u elektromobilu zachovat zábavné jízdní vlastnosti a lehkost a zároveň dosáhnout celkově malé uhlíkové stopy vozu. Proto MX-30 jako první sériový elektromobil značky dostala baterii s kapacitou pouze 35,5 kWh, která podle cyklu WLPT vydrží na 200 kilometrů jízdy na jedno nabití. To jsou hodnoty, kterých dosahovaly spíš první moderní elektromobily, většina soudobých konkurentů MX-30 nabízí dojezd tak o 100 kilometrů vyšší, někdy i dojezd víc než dvojnásobný. To se může zdát být velkým hendikepem, nicméně jde o to, co zákazník od svého vozu očekává. Mazda sama označuje MX-30 za ideální druhý vůz do rodiny a je to auto, které bude sloužit typicky především v městském a příměstském provozu. Mezi ojetými elektromobily patří navíc i tato relativně mladá ojetina k těm levnějším, což atraktivitu auta ještě zvyšuje. Zkraje roku 2023 pak přišla Mazda s další originální verzí MX-30. Ta má ještě menší baterii s kapacitou 17,8 kWh, k tomu ale pod kapotou malý wankelův rotační motor (jednoválec s objemem 830 kubických centimetrů), který v případě potřeby slouží jako generátor elektrické energie. Mazda MX-30 R-EV ujede na jedno nabití baterie asi 85 kilometrů, generátor ale celkový dojezd vlastně nijak neomezuje (na jedno natankování to má být 600 kilometrů).
Obě verze se chlubí nízkou hmotností 1 645 kilogramů, díky které má toto kompaktní SUV se svébytným designem ve stylu vozů kupé opravdu zábavné jízdní vlastnosti. Řidič si za volantem užívá lehkost a přesné řízení, MX-30 dovede být zábavně hravá. Nikoli však kdovíjak dravá, čistě elektrická verze má výkon 107 kW, verze s wankelem pak 125 kW. Elektromobil vynechává i drahé technologie extra rychlého dobíjení, u čistě elektrické verze je maximem 50 kW dobíjecího výkonu.
Kromě techniky je u Mazdy MX-30 originální i její vzhled. Auto vypadá jako kupé s třídveřovou karoserií, ve skutečnosti je ale karoserie pětidveřová. Zadní dveře se totiž otevírají v opačném směru a pro jejich otevření je třeba otevřít i ty přední. Nastupování ve stísněných prostorách tak může být trochu akrobacie, nicméně běžně je přístup do interiéru pohodlný. Vnitřek auta je na vnější pojetí i překvapivě prostorný a Mazda uvnitř využívá oku lahodící a příjemné materiály. Pobyt na palubě je tak veskrze příjemný zážitek.
Výbava
Mazda MX-30 je elektromobil řekněme s prémiovým nádechem a tomu odpovídá i relativně bohatá základní výbava. V ní najdeme například 18palcová kola, LED světlomety, digitální přístrojový štít nebo širokou škálu asistenčních a bezpečnostních systémů. Celkově je pak Mazda MX-30 k dostání v poměrně široké škále výbavových linií, které ale víc než jednotlivé prvky výbavy řeší celkovou atmosféru na palubě auta.
Design
Pro svůj první sériový elektromobil zvolila Mazda vcelku nezvyklý design, který sice jednoznačně zapadá do jazyka značky, ovšem vymyká se karoserií ve stylu SUV-kupé, včetně zdánlivé přítomnosti pouze tří dveří. MX-30 je ale pětidveřová, zadní dveře se otevírají proti směru a je pro jejich otevření potřeba otevřít dveře přední. Toto řešení připomíná dnes již legendární sportovní model RX-8, jen v praktičtějším provedení.
Spotřeba
V případě MX-30 vsadila Mazda na nízkou hmotnost, což mimo jiné znamená na poměry elektromobilů relativně malou baterii. Nízká hmotnost také ovšem znamená příznivou spotřebu, ta se v cyklu WLTP pohybuje na hodnotách 17,5 kWh na 100 kilometrů u verze s wankelovým motorem coby generátorem (ten pak vykazuje WLTP spotřebu 1 litr na 100 km) a 19 kWh u čistě elektrického provedení.
Jízdní vlastnosti
Lehkost (konkrétně hmotnost 1 645 kilogramů v obou verzích) dodává Mazdě MX-30 i velmi zábavné a hravé jízdní vlastnosti. Baterie přitom pomáhají snížit těžiště vozu, takže i mírně přizvedlý vůz kategorie SUV se chová spíš jako tradiční hatchback. Řízení je přesné a auto snadno ovladatelné, poskytuje skutečnou radost z jízdy. Přitom tu nejde o absolutní dynamiku, výkon agregátů je 107 a 125 kW.
Bezpečnost
V testech organizace Euro NCAP získala Mazda MX-30 v roce 2020 plný počet pěti hvězd a její hodnocení platí podle aktualizovaných metodik i v roce 2023. Autu k tomuto výsledku pomáhá nejen tuhá konstrukce skeletu karoserie, ale také již zmíněná bohatá bezpečnostní výbava, ve které nechybí prakticky žádná položka, kterou Euro NCAP považuje za důležitou. K tomu jsou tu ještě asistenční systémy navíc.
Praktičnost
I když vypadá na první pohled jako nepříliš praktické kupé, je Mazda MX-30 vcelku klasické pětidveřové kompaktní SUV. Jen se zadní dveře otevírají v opačném směru a je pro jejich otevření potřeba otevřít ty přední. Mírně to může omezovat komfort nastupování ve stísněných místech. Uvnitř je množství místa, které v podstatě odpovídá dané kategorii, zavazadlový prostor nabídne 366 nebo 341 litr (pro verze s audiosystémem Bose) místa, po sklopení zadních sedadel až 1 171 litr.
Komfort
I když u Mazdy MX-30 vyzdvihujeme zábavný a hravý jízdní projev, neznamená to, že by nebyla komfortní. Naopak, Mazda umí své podvozky naladit skvěle jak z hlediska ovladatelnosti, tak komfortu a platí to i pro MX-30. Dobrému pocitu v autě nahrává i interiér s příjemnými materiály a fakt, že je auto skutečně krásně tiché, což platí i pro variantu s wankelovým motorem coby generátorem elektřiny.
Provozní náklady
Mazda MX-30 patří mezi ojetými elektromobily k těm cenově nejdostupnějším a to jí hraje do karet i v případě provozních nákladů. Ty budou na poměry elektromobilů spíš nižší, auto má nízkou spotřebu a servisně vyžaduje méně péče, než běžné vozy se spalovacím motorem. Jen je třeba dát si pozor u verzí s generátorem, který občasnou péči potřebuje.