Proč koupit |
---|
Velmi dobré jízdní vlastnosti
Atraktivní design
Bohatá výbava
Perfektní zpracování
Výtečné odhlučnění
Velmi dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
V roce 2006 se do prodeje dostala druhá generace modelu střední třídy značky Lexus. Typ IS se tentokrát vyráběl jen jako sedan, zato s daleko sportovnějším pojetím a podstatně širší nabídkou motorů. Design nové generace IS se odvíjí od nového směru nazývaného L-Finesse, který se stal základní filozofií Lexusu. IS je tak podstatně dynamičtější automobil s výrazně klínovým profilem karoserie, dlouhou kapotou, hodně skloněným čelním sklem a dozadu posunutou kabinou se střechou s postupně se svažujícím profilem. IS působí svalnatým a atraktivním dojmem a na karoserii najdeme řadu propracovaných a působivých detailů. V průběhu modelového života v rámci malého faceliftu zůstal design v podstatě nedotčen, a i když už teď není IS druhé generace aktuálním modelem, je vzhled auta stále velmi atraktivní a řadí se k jeho velkým přednostem. Podstatného vylepšení se dočkal také interiér, ve kterém se ke špičkovému zpracování konečně přidaly i špičkové materiály. Pocity jsou tu opravdu výborné, jen nesmíte trpět klaustrofobií. Vnitřek IS je totiž nadále poměrně stísněný, situace je tu velmi podobná trojkovému BMW. Vpředu je nabídka místa ještě vcelku dobrá, ale řidiči s výškou přes 190 centimetrů mohou mít trochu potíže. Vzadu pak budou mít málo místa nad hlavou i o 10 centimetrů nižší cestující, místa pro kolena je tu také relativně málo. Zavazadlový prostor se oproti předchozí generaci dokonce zmenšil a přístup do něj není moc dobrý kvůli malému vstupnímu otvoru. Ještě v jedné oblasti interiér nevyniká – v ergonomii. Základní ovládání je intuitivní, ovšem při pokročilém nastavení nebo práci s méně obvyklými funkcemi může řidič tápat, tlačítek je tu příliš mnoho.
Po jízdní stránce se IS může zcela bez problémů měřit se svými německými prémiovými soupeři. Podvozek je z hlediska komfortu jakýmsi kompromisem mezi BMW a Mercedesem, jen to chce zvolit standardní verzi. Sportovní je totiž dost tvrdá a filtraci nerovností na našich rozbitých vozovkách moc dobře nezvládá. Naopak jízdní vlastnosti jsou velmi dobré, podvozek se v zatáčkách zbytečně nenaklání a auto je výborně ovladatelné. Nicméně na agilitu BMW 3 Lexus IS nemá.
S novou generací přišla také podstatně lepší nabídka motorů. Lexus především zavedl v Evropě tolik oblíbený diesel. Jde o motor 2,2 D-CAT v provedení IS 220d z dílen mateřské Toyoty, tento motor v modelu představuje jeden ze dvou základů. Jeho výkon 130 kW je dostatečný na dynamické svezení a přitom příznivou spotřebu. Ovšem při volbě konkrétní verze je dobré vybírat i podle stálého převodu převodovky. Lexus totiž nejprve auto dodával s hodně těžkým stálým převodem 2,474:1. To trochu omezuje reálnou dynamiku auta a má přinášet nižší spotřebu. Jenže v praxi jsou verze s lehčím převodem (3,2:1) jízdně příjemnější a spotřeba je přitom stejná. Po modernizaci v roce 2008 se lehčí hodnota dostala na 2,937:1 a přináší vcelku obvyklý rozsah použitelnosti manuální šestistupňové převodovky.
Benzinové motory tu reprezentuje 2,5litrový šestiválec v modelu IS 250. Jeho výkon je 153 kW a má vcelku přijatelnou spotřebu paliva. Vzácněji se můžeme setkat s motorem 3,5 litru o výkonu 228 kW v provedení IS 350. Špičkou je pak sportovní provedení IS-F s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 311 kW.
Výbava




Lexus tradičně u svých modelů láká na bohatou základní výbavu a v podstatě poměrně sporadický seznam příplatkové výbavy. Je to i případ IS, u kterého jsou v základu například dvouzónová klimatizace, tempomat, kompletní elektrické ovládání, bezklíčkový přístup do vozu, loketní opěrka a další prvky. Nejlépe vybavené verze mohou mít například špičkovou příplatkovou audiosoustavu Mark Levison.
Design




Druhá generace Lexusu IS se vyznačuje velice dynamickým designem s výrazně klínovým profilem karoserie, dlouhou kapotou, hodně skloněným čelním sklem a dozadu posunutou kabinou se střechou s postupně se svažujícím profilem. IS působí svalnatým a atraktivním dojmem a na karoserii najdeme řadu propracovaných a působivých detailů. I když už teď není IS druhé generace aktuálním modelem, je vzhled auta stále velmi atraktivní a řadí se k jeho velkým přednostem. Podstatného vylepšení se dočkal také interiér, ve kterém se ke špičkovému zpracování konečně přidaly i špičkové materiály.
Spotřeba




Lexus IS druhé generace dostal pod kapotu moderní turbodiesel, který přináší nižší spotřebu paliva. Ve skutečnosti je ovšem jeho spotřeba trochu vyšší než u konkurence a laborování s různým stálým převodem přitom praktické zlepšení nepřineslo. To benzinový šestiválec má na poměry své kategorie spotřebu vcelku příznivou, silnější motory pak pochopitelně žádají podstatně větší přísun paliva.
Jízdní vlastnosti




Druhá generace IS si také nechala záležet na špičkových jízdních vlastnostech. Auto sice není tak agilní a ovladatelné jako trojkové BMW, avšak s německou prémiovou konkurencí se může měřit velmi směle.
Bezpečnost




V nárazových testech Euro NCAP se tentokrát Lexus IS objevil. Druhá generace si v roce 2006 připsala úspěch v podobě zisku plného počtu pěti hvězdiček. Podílí se na tom například velmi bohatá bezpečnostní výbava s osmi airbagy, ale také mohutná a robustní konstrukce samotného auta.
Praktičnost




Lexus IS druhé generace přináší vcelku stísněný vnitřní prostor. Místa není na rozdávání v podstatě ani na předních sedadlech, natož vzadu. Situace sice není kritičtější než třeba u soudobého trojkového BMW, avšak pokud hledáte prostorný vůz, hledejte jinde. Třeba i proto, že verze combi byla tentokrát vynechána. Zavazadlový prostor sedanu pak pojme slabých 378 litrů.
Komfort




Jízdní komfort IS je velmi solidní, platí to ovšem v případě, že si pořídíte verzi bez příplatkového sportovního podvozku. Ten je totiž zbytečně tvrdý a filtrování nerovností mu moc nejde. Standardní verze je mnohem lepší a opět někde mezi BMW a Mercedesem. IS se navíc i v dieselovém provedení může pochlubit výjimečně skvělým odhlučněním a krom menší nabídky místa působí komfortně i interiér.
Provozní náklady




Turbodiesel v IS 220d nedovede být tak úsporný jako vznětové motory u konkurenčních aut, přesto je jeho spotřeba stále vcelku přijatelná. Špatně na tom není ani 2,5litrový šestiválec, ale v řadě IS chybí vyloženě úsporný agregát.