Proč koupit |
---|
Nízká spotřeba Kompaktní rozměry Velký vnitřní prostor Čitelný a komfortní podvozek Jednoduchá nabídka |

O vozidle
V roce 2016 přišla automobilka Kia s novým modelem, který má výrazně ekologické zaměření. Niro se nabízí výhradně v elektrifikovaných variantách, tedy jako klasický hybrid, plug-in hybrid a nebo jako čistý elektromobil (označovaný e-Niro). Ono ekologické zaměření ale přitom nemá žádný negativní vliv na praktičnost či design auta. Niro jednoduše nedává své zaujetí pro životní prostředí nijak okázale najevo, což není u konkurence vždy obvyklé. Na druhou stranu je Niro trochu netradičním vozem. Řadí se do kompaktní třídy, ale nejde o klasický hatchback. Ale ani o typické SUV. Kia si v tomto případě zvolila cestu crossoveru a jeho definici naplňuje Niro do puntíku: auto má lehce zvýšený podvozek a vyšší stavbu karoserie, to vše spíš ve smyslu většího pohodlí a lepšího využití vnitřního prostoru, než efektního vzhledu a terénních schopností.
Kia Niro je tedy především praktickým autem. Na délce 4 355 mm nabízí i díky rozvoru 2,7 metru nadstandardní vnitřní prostor pro čtyři nebo pět cestujících. Zavazadlový prostor standardní verze nabízí solidních 427 litrů objemu, je dobře využitelný a skladný.
Co se pohonu týče, je u modelu Niro, jak jsme již zmínili na začátku, na výběr ze tří variant. Zájemce se tu vlastně nerozhoduje podle výkonu, neřeší, zda mít benzín či diesel, ani nevolí pohon předních nebo všech kol. Niro je vždy „předokolka“ a hlavním kritériem výběru je tu míra zapojení elektřiny do pohonu vozu. Základem je klasické provedení Niro, které je hybridem, co konkuruje oblíbeným hybridním modelům Toyoty. Auto má atmosférickou šestnáctistovku 1.6 GDI o výkonu 77 kW a k tomu elektromotor s výkonem 32 kW. Systémový výkon je 104 kW, což dodává vozu solidní dynamiku, která ale řidiče nijak nenutí ke sportovnímu stylu jízdy. O řazení se tu stará výhradně dvouspojková automatická převodovka. Malý akumulátor stačí jen na několik málo kilometrů elektrické jízdy, elektromotor je tu hlavně od toho, aby vypomáhal spalovacímu motoru a snižoval spotřebu.
Druhou variantou je plug-in hybrid, který kombinuje stejné pohonné ústrojí, ale má výrazně větší baterii s kapacitou 8,9 kWh, která stačí až na 65 kilometrů čistě elektrického dojezdu a kterou lze samozřejmě dobíjet z běžné elektrické sítě nebo u dobíjecích stanic pro elektromobily. Taková verze se chlubí normovanou spotřebou pouze 1,3 litru benzínu na 100 kilometrů.
Třetí možností je čistý elektromobil. Ten se dodává ve dvou verzích: klasické variantě a variantě s dlouhým dojezdem. Standardní verze nabízí dojezd 289 kilometrů na jedno nabití, varianta s dlouhým dojezdem slibuje s plným akumulátorem dojezd 455 kilometrů. Praktický dojezd se přitom od těchto údajů výrobce nijak dramaticky neliší, byť samozřejmě hodně záleží na konkrétním jízdním stylu. Obě verze se kromě dojezdu liší i výkonem: základní má elektromotor se 100 kW, lepší varianta nabídne 150 kW a velmi zajímavou dynamiku.
Výbava
Kia Niro není v základním provedení vůbec levný vůz, cena je ale vyvážena bohatou výbavou. Výhodou je, že si na konkrétní prvky nemusí zájemci o ojetý vůz příliš dávat pozor, Niro v dané variantě je vždy k dispozici jen s jednou výbavou a připlácí se tu jen za několik málo prvků. Plug-in hybridní a plně elektrické varianty mají o trochu lepší výbavu.
Design
Design modelů Niro zapadá přesně do modelové palety korejské značky. Typická maska chladiče je u čistě elektrického modelu zaslepena a naznačuje tak povahu vozu. Jinak je ale Niro vcelku běžný a konzervativněji tvarovaný crossover, který trochu připomíná populární typ Sportage, oproti němu ale působí možná trochu elegantnějším a vyváženějším dojmem.
Spotřeba
Cílem modelu Niro je být šetrný k životnímu prostředí a to se mu vcelku daří. Hybridní verze umí být velmi úsporná a řidiči s lehkou nohou budou jezdit třeba za pět litrů na 100 kilometrů. Ještě úspornější umí být plug-in hybrid, který na krátkých trasách spotřebovává pouze elektřinu. Plně elektrický model pak bude z hlediska nákladů na energii nejvýhodnější, vysoká je ale jeho pořizovací cena.
Jízdní vlastnosti
I když není Kia Niro rozhodně žádným sportovním automobilem, moderní platforma umožňuje držet těžiště nízko a auto působí jistým a čitelným dojmem. Podvozek by jednoduše snesl mnohem víc, než je výkon dodávaných motorů, ani silnější elektrická varianta se nedostává k jeho limitům. Tato verze ovšem přináší zajímavou dynamiku a vzhledem k přímočarým reakcím na pokyny řidiče umí nabídnout i zábavné svezení.
Bezpečnost
Kia Niro je jedním z jasných důkazů toho, jak moc dnes v hodnocení Euro NCAP hrají roli bezpečnostní systémy. Se standardní výbavou si auto v testech v roce 2016 vysloužilo čtyři hvězdičky, s rozšiřujícím paketem bezpečnostních systémů už to stačilo na hvězd pět. Niro se vyznačuje tuhou konstrukcí karoserie, což bezpečnost zvyšuje.
Praktičnost
Vedle ekologického provozu je jednou z hlavních vlastností Kie Niro i praktičnost. Auto má vzdušnější karoserii, ve které je spousta místa i díky dlouhému rozvoru náprav. Standardní varianta nabízí zavazadlový prostor 436 litrů, plug-in hybrid musel trochu místa obětovat a nabídne 324 litry. Nejlepší je možná trochu nečekaně situace u plně elektrické verze, ta má objem zavazadelníku 451 litr.
Komfort
Jízdní komfort je další z předností Kie Niro a to ve všech jejích provedeních. Niro se dodává se šestnácti nebo osmnáctipalcovými pneumatikami, elektromobily mají pneumatiky sedmnáctipalcové. Vždy ovšem s rozumným profilovým číslem, takže pneumatiky pomáhají tlumení nerovností a nedokonalostí vozovky a Niro je příjemným místem k pobytu.
Provozní náklady
Kia Niro je nenáročný a uživatelsky přívětivý vůz, který nevyžaduje nijak zvláštní péči. Oproti běžným vozům vyšší pořizovací cenu kompenzují právě nízké provozní náklady, ať už jde o náklady na palivo nebo na případný servis a další provozní výdaje.