Proč koupit |
---|
Legendární značka Skvělý vnitřní prostor Bohatá nabídka motorů Možnost extrémně výkoných motorů Jízdní komfort Chování v terénu |

O vozidle
Jeep Grand Cherokee patří k tradičním velkým SUV, přičemž je mezi nimi hvězdou, která se nezalekne ani náročnějšího terénu. Je doslova ztělesněním hodnot tradiční americké off-roadové značky. Podobně jako mnohé jiné modely koncernu Chrysler se může i Grand Cherokee pochlubit dlouhověkostí. Čtvrtá generace označovaná jako WK2 se světu představila poprvé v roce 2010, vůz sice průběžně procházel modernizacemi, ale zásadně se neměnil.
Co se vzhledu týče, na první pohled je to skutečný Jeep, mohutné a velké SUV, které slibuje nejen bohatý vnitřní prostor, ale také velmi dobré schopnosti v terénu. Ve své čtvrté generaci se zároveň snaží Jeep Grand Chrokee konkurovat i prémiovým SUV, která na jízdu mimo zpevněné cesty nekladou takový důraz. Kombinace klasického Jeep stylu a schopností v terénu s prémiovějším pojetím je pak opravdu lákavá. Tvary vozu jsou elegantní a nadčasové, což potvrzuje už samotná doba produkce čtvrté generace i to, že v rámci různých modernizací se vzhled měnil jen velmi málo a úpravy se týkaly především grafiky a provedení světlometů. Doma v USA patří právě díky kombinaci svých vlastnosti Grand Cherokee k nejoceňovanějším SUV na trhu, krátce po svém uvedení získal vůz přes 30 různých ocenění.
Ve čtvrté generaci se poprvé objevilo nezávislé zavěšení a odpružení všech čtyř kol, což výrazně zlepšilo jízdní komfort i samotné chování auta na silnici. Díky tomu se mohl Jeep u této generace vydat i trochu nečekaným směrem a kromě klasických a do terénu zaměřených variant vytvořil i nečekaně sportovní provedení, která se do terénu podívají asi málokdy (byť to jistě zvládnou dobře). Systém pohonu všech kol je tu opět v několika verzích, záleží na tom, jakou zákazník zvolí. Nejjednodušší je Quadra-Trac I, následuje Quadra-Trac II a nejvyspělejší variantou je Quadra-Drive II. Samozřejmostí je volba různých režimů pro jízdě ve sněhu, blátě, písku či na kamení, ale na výběr je právě i sportovní režim. Řada vozů je vybavena příplatkovým vzduchovým odpružením Quadra-Lift, které dovolí zvýšit světlou výšku vozu až na 282 milimetrů.
Co se motorizací týče, v USA je nabídka trochu bohatší, než v Evropě a některé tamní vozy se dostaly i do Evropy. Základem tam byl šestiválec PentaStar 3,6 litru s výkonem 216 kW, Cherokee může mít i osmiválec 5,7 Hemi s výkonem 368 kW. V Evropě jsou ale obvyklejší dieselová provedení, která mají vidlicový šestiválcový třílitr s výkonem 140 nebo 179 kW, po modernizaci silnější varianta posílila na 185 kW. Pokud nemá evropská specifikace Chrokee pod kapotou diesel, pak už zbývá jen jedna z řekněme trochu „pekelných“ variant. Tou „normálnější“ je atmosférický osmiválec Hemi s objemem 6,4 litru a výkonem 344 kW pro provedení označené jako SRT. Doslova ďábelská je pak varianta nazvaná TrackHawk, která má osmiválec Hemi přeplňovaný kompresorem. Z objemu 6,2 litru dává tento motor ohromující výkon 522 kW. S takovou silou si dovede Cherokee podat i opravdu rychlá auta, i když samozřejmě limity tu tkví v ovladatelnosti v zatáčkách. V nich zvládne velké SUV překvapivě hodně, ale fyziku rozhodně ošálit nelze.
Výbava
Jelikož je Jeep Cherokee americké auto, jeho výbava už je v základu velmi bohatá a ve značné míře o ní pak spíše rozhoduje zvolená motorizace. Každopádně veškeré komfortní prvky tu bývají už v základní výbavě, lepší verze pak dodávají i nálož asistenčních systémů a opravdu luxusních prvků.
Design
Design Jeepu Grand Cherokee je vcelku klasický, až konzervativní. Ovšem ve výkonných provedeních dovede i tento jednoduše tvarovaný vůz s typickou maskou chladiče se sedmi otvory vypadat až nečekaně dynamicky. Velmi dobře působí také interiér, který bohatě využívá luxusních materiálů jako jsou dřevo a kůže.
Spotřeba
Se vznětovými motory umí být Jeep Grand Cherokee na více než dvoutunové SUV i překvapivě úsporný, ovšem u benzínových variant s extrémním výkonem stoupá spotřeba někdy opravdu vysoko. Ne, že by motory neuměly být úsporné, ale ona chuť využívat jejich výkon je velmi vysoká a tak se tu o spotřebě raději taktně mlčí.
Jízdní vlastnosti
Jeep Grand Cherokee je přeborníkem v terénu, některé výbavové verze (konkrétně hlavně Trailhawk) na tuto část kladou větší důraz, než jiné. Na silnici působí Cherokee jistým dojmem, ale svou velikost a hmotnost rozhodně vůz nemaskuje. Silná sportovní provedení jsou až překvapivě schopná, i když samozřejmě mají své limity.
Bezpečnost
Bezpečnost je u Jeepu Grand Cherokee často diskutovanou otázkou. V testech organizace Euro NCAP získal tento modelu v roce 2011 čtyři hvězdičky, zatímco většina konkurentů se chlubí pěti. Je to ale dáno především horší ochranou chodců, spíše průměrně si pak vedl i v ochraně dětí. Postupná vylepšení ale znamenají i zlepšování bezpečnosti. Původní provedení měla potíže se zvládnutím takzvaného losího testu, po úpravách už ovšem Grand Cherokee i tímto vyhýbacím manévrem projde bez ztráty květinky.
Praktičnost
Velké americké SUV je samozřejmě také velmi praktické. Interiér je obrovský a také velmi variabilní. Základní objem zavazadlového prostoru činí ohromujících 782 litry, což je snad rekord ve třídě. Sedadla zadní řady jsou samozřejmě dělená a sklopná, vznikne tak velká ložná plocha, na které odveze Grand Cherokee opravdu spoustu nákladu.
Komfort
I když existují i velmi sportovní varianty, klade Jeep Grand Cherokee důraz především na komfort posádky. Odpružení, obzvláště příplatkové vzduchové, je opravdu komfortní a vůz umí dobře filtrovat nerovnosti. Výborné je také odhlučnění, navíc pohonné jednotky jsou charismatické a mají příjemný zvukový projev.
Provozní náklady
Prémiová značka, velké rozměry a výkonné motory znamenají, že provozní náklady u Jeepu Grand |Cherokee patří rozhodně k těm vyšším. Turbodiesely umí být úsporné, ale ceny náhradních dílů i servisních úkonů jsou samozřejmě nadprůměrné. Na druhou stranu budou celkové náklady možná o trochu nižší, než u německé prémiové konkurence.