Proč koupit |
---|
Velký a variabilní vnitřní prostor
Příznivé ceny
Spolehlivá a trvanlivá technika
Šest míst v interiéru
Dobrý výhled |
O vozidle
Fiat Multipla způsobil při uvedení na trh v roce 1998 veliký poprask. Ten měl na svědomí velmi kontroverzní design auta, které vypadalo, jako by na jednom voze přistál shora ještě další. Netradiční řešení s nezvykle kolmě navazujícím čelním sklem a samostatnými dálkovými světlomety umístěnými těsně pod ním opravdu budilo rozpaky a Multipla okamžitě rozdělila veřejnost na dva tábory. Jeden odvážné řešení oceňoval, druhý pak zatracoval. Pravdou je, že především kvůli kontroverznímu designu nebyla z počátku prodeje Multipla takovým hitem, a to i přesto, že zatím neměla tolik konkurence. Tento Fiat byl totiž jednou z prvních odpovědí na tehdejší revoluční malé MPV Renault Mégane Scénic. Patří tedy do třídy kompaktních MPV, byť dnes svými rozměry odpovídá kategorii malých velkoprostorových vozů. V roce 2004 dostala Multipla výrazný facelift, který přinesl konvenčně řešenou příď, což oblíbenost u zákazníků zvedlo. Na druhou stranu technika se příliš nezměnila, zatímco konkurence přece jenom pokročila. I v době výroby byla Multipla menší než soupeři, což ovšem neznamenalo ústupky v prostornosti interiéru. Ten měl totiž velmi netradiční a opět svým způsobem revoluční uspořádání – i když stejné řešení už použil Fiat u jednoprostorové verze svého legendárního modelu 600 v druhé polovině padesátých let. Multipla je totiž šestimístný vůz, v přední i zadní řadě má rovnou tři samostatná sedadla. Pro cestující se širokými rameny to není ideální, ale rodiny s více dětmi rázem dostaly možnost snadno cestovat relativně běžným vozem. Prostřední sedadla v každé řadě jsou mírně posunuta vzad, to aby přece jenom ramena cestujících nebyla v neustálém kontaktu. Šířku interiéru také Fiat maximalizoval prakticky zcela kolmými bočními okny, což ovšem zvyšuje aerodynamický hluk vozu. Vpředu se pak řadicí páka posunula vysoko k volantu, aby měli všichni cestující dostatek místa pro kolena. Jednotlivá sedadla lze samostatně sklápět nebo vyjímat a díky zcela ploché podlaze v celé délce vozu je využitelnost vnitřního prostoru opravdu výborná. Posádka také ocení bohaté prosklení interiéru a velmi dobrý výhled z vozu všemi směry.
Motorů se pod kapotou Multiply neobjevilo mnoho, nabídka byla vždy poměrně jednoduchá. Základem byla šestnáctistovka o výkonu 76 kW, která vydržela v nabídce (s modernizací v roce 2000) po celou dobu výroby. Motor měl s autem docela dost práce, pětistupňová převodovka jej často nutila do otáček, což mělo za následek vyšší hlučnost a také mírně zvýšenou spotřebu paliva. Existují i verze na alternativní pohon – provedení Biopower mohlo krom benzinu jezdit i na CNG, tu a tam potkáme i oficiální tovární konverzi na LPG. V obou případech výkon motoru poklesl a verze na alternativní paliva jsou u nás vzácností. V podstatě jedinou další pohonnou jednotkou je turbodiesel 1,9 JTD. Ten začínal na výkonu 77 kW, v roce 2000 posílil na 81 kW a v roce 2001 pak na konečných 85 kW. Následně pak v roce 2006 došlo k poslední modernizaci, motor tentokrát označovaný už jako Multijet dostal výkon 88 kW. V podstatě lze říci, že čím modernější provedení, tím je lepší jeho spolehlivost, jde totiž stále o tentýž agregát, který procházel postupnou evolucí.
Výbava




Multipla se nesnažila v době své aktivní služby zaujmout výbavou, hlavním tahákem byla variabilita vnitřního prostoru. Proto je výbava celkově spíše průměrná. Klimatizaci mají téměř všechny vozy, ostatně, vzhledem k velkému prosklení je tu doslova povinná.
Design




Vzhled Fiatu Multipla byl asi tou nejdiskutovanější součástí automobilu. Původní provedení s hodně netradičně řešenou přídí vyvolává dodnes kontroverzní reakce, na druhou stranu je i díky tomu k dostání za velmi nízké ceny. Po modernizaci v roce 2004 dostala Multipla konvenční příď, ovšem ani v tomto případě to není žádný krasavec, jen v podstatě obyčejné auto.
Spotřeba




Multipla má vysokou stavbu a přísně kolmá boční okna, což negativně ovlivňuje aerodynamiku. I proto se s vozem motory trochu více nadřou, poznat je to především u zážehové šestnáctistovky, jejíž spotřeba je trochu vyšší. Turbodieselová provedení jsou v tomto o poznání příjemnější, jsou však trochu méně obvyklá.
Jízdní vlastnosti




Multipla byla především rodinným kočárem, takže jízdní vlastnosti hrají až druhé housle. Na druhou stranu nejsou vyloženě špatné, byť zadní náprava nemá moc ráda rychlé a třeba vícenásobné změny směru. Jinak je však vůz docela dobře čitelný a ovladatelný.
Bezpečnost




Nárazových testů Euro NCAP se Fiat Multipla zúčastnil v roce 2001, tedy ještě v původním provedení s netradiční přídí. Auto tehdy získalo skóre tří hvězdiček, což není pro rodinný vůz příliš dobrá vizitka a z dnešního hlediska je ochrana posádky spíše jen základní.
Praktičnost




Multipla exceluje v praktičnosti. Žádný jiný takto malý vůz neodveze celkem pohodlně šest cestujících, to je opravdový unikát. Navíc rovná podlaha a možnost sedadla jednotlivě vyjímat dávají prostor pro mnoho kombinací pro přepravu různých druhů nákladu.
Komfort




Jízdní komfort daný odpružením podvozku je v případě Multiply solidní, jen na velkých nerovnostech posádka pocítí nepříjemné rázy. Komfort ale trochu snižuje celkově vyšší hlučnost (aerodynamická, u zážehového motoru i právě od agregátu) a šestimístné uspořádání trochu omezuje prostor v oblasti ramen.
Provozní náklady




Automobily značky Fiat často trpí nevalnou pověstí z hlediska spolehlivosti. Jenže u Multiply jsou to zbytečné předsudky, naopak, jde o nadprůměrně spolehlivý automobil, který má navíc velmi trvanlivou a odolnou techniku. To ve spojení s cenově dostupnými náhradními díly i snadným servisem znamená příznivé provozní náklady.
Fiat Multipla