Každý, kdo měl možnost svézt se v kabrioletu, vám potvrdí, že jízda s širým nebem nad hlavou je úplně jiný zážitek, než v „normálním" autě. A v současnosti už ani není nedostupný, na trhu s ojetinami lze totiž najít řadu starších otevřených vozů za zajímavou cenu.
Češi, zdá se, si to uvědomují. Prodej ojetých kabrioletů totiž každoročně roste, což potvrzují i údaje největšího tuzemského autobazaru AAA AUTO. „Z našeho pohledu vykazuje poptávka po kabrioletech u českých zákazníků rostoucí trend. Předloni jsme prodali celkem 78 vozů, loni to bylo 93 vozů. Letos v první polovině sezóny už máme prodáno 62 vozů, a to navzdory výrazně pomalejšímu nástupu sezóny kvůli špatnému počasí," prozrazuje Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO. „Nejžádanější jsou kabriolety do 200 tisíc korun, zhruba polovina z nich má pevnou skládací střechu," dodává.
Právě o ty je mezi ojetinami největší zájem, jejich výhodou je totiž celoroční využitelnost a pocitově větší bytelnost a odolnost. Pokud jde o jednotlivé modely, mezi nejprodávanější patří především „Francouzi": Peugeot 206 CC, Peugeot 307 CC a Renault Mégane CC. Zájem je ale také o Volkswagen EOS, Mercedes-Benz SLK, vášniví řidiči mohou sáhnout po BMW Z3, Mazdě MX-5 nebo Fiatu Barchetta - ty mají střechu plátěnou. Z dražších vozů se líbí například BMW Z4.
Skládací, nebo plátěnou?
Střecha tvořená dvěma (ale někdy i více) pevnými panely má nesporné výhody, najdou se však i negativa. Z čistě praktického hlediska mohou být problémem právě samotné panely. Složené totiž v prostoru pro zavazadla zabírají mnohem více místa než plátno, čímž se snižuje využitelnost kufru. „Významným negativem je pak i vyšší hmotnost daná složitější konstrukcí. Starší kabriolety s pevnou skládací střechou po několika letech provozu často trpí netěsnostmi střechy, gumová těsnění mezi díly střechy a okny se totiž časem unaví a při prudším dešti do kabiny může zatékat. Karoserie kabrioletů s nižší torzní tuhostí se také na nerovnostech kroutí, s čímž souvisí i další nectnost, a to častá ´rozvrzanost´ těchto vozů," říká Jindřich Topol.
V posledních několika letech lze na trhu nových aut sledovat opětovný příklon k plátěným střechám, což souvisí se stále odolnějšími materiály střechy, které se svými izolačními vlastnostmi vůči hluku a teplotě vyrovnávají střechám pevným. Navíc má výrazně lehčí konstrukci.
V případě ojetých aut je ale potřeba být při výběru kabrioletu s plátěnou střechou ostražitý. Může se totiž stát, že majitel zanedbával její údržbu. „Jednou za čas je vhodné plátěnou střechu speciálními přípravky vyčistit a naimpregnovat. Životnosti také neprospívá stahování mokré střechy," popisuje Jindřich Topol.
Na co si dát pozor?
Když už se tedy pro koupi kabrioletu rozhodnete, nepodceňujte kontrolu jeho technického stavu. Velmi důležité je hledání stop po prodělané havárii - a to v ještě větší míře než u běžných aut. „I zdánlivě mírná nehoda může mít zásadní důsledky pro správnou funkci stahovacího mechanismu střechy. Zejména u složitějších konstrukcí, kde střechu ovládá několik elektromotorů a systém vzpěr, jako třeba u Mercedesu SLK, je každá prodělaná bouračka velkým rizikem. Pokud se při stahování či natahování střechy ozývají pazvuky nebo dokonce dochází k zadrhávání, je lepší dát od vozu ruce pryč a nenechat se uchlácholit tvrzením prodávajícího, že to ´stačí promazat´," radí regionální manažer výkupu AAA AUTO.
A doporučuje zajímavý test: Ať už má vůz střechu plátěnou nebo pevnou, je před koupí ojetého kabrioletu vhodné zajet do kartáčové myčky a těsnost střechy v praxi vyzkoušet. Při výběru auta se také zaměřte na interiér. Jeho stav často prozradí, jak moc se předchozí majitel o vůz staral. Pro kabriolety je totiž typické rychlejší opotřebení materiálů v kabině, zejména pokud majitel často nechával auto zaparkované se staženou střechou na přímém slunci. Pokud nebyl interiér pravidelně ošetřován, může už po necelých 100 tisících kilometrech působit dost omšele.
„Zejména kožené čalounění volantu či sedadel vyžaduje častější pozornost než u běžných aut. Kůže se na slunci vysouší a časem popraská, proto je potřeba ji pravidelně ošetřovat vhodnou autokosmetikou. To platí i pro plastové části interiéru, které mohou na slunci postupně vyblednout," upozorňuje Topol.
Důležitý je i původ vozu. „Pouze méně než třetina ojetých kabrioletů na českém trhu byla původně prodána v Česku. Většina pochází z dovozu, zejména z Německa a Itálie. U těchto individuálně dovezených ojetin je vždy vyšší riziko špatné koupě, neboť jejich skutečný nájezd a servisní historie nebývá vždy důvěryhodně doložená a ověřitelnost je komplikovanější," dodává Jindřich Topol.
Celý článek najdete zde.