Proč koupit |
---|
Kompaktní rozměry Pohon všech kol Dobré terénní schopnosti Spolehlivost a trvanlivost |
O vozidle
Japonské Daihatsu je specialistou na malá auta, a tak není divu, že tato značka patří i mezi průkopníky na poli malých SUV. Přesněji řečeno, Terios je model, který se pohybuje na hranici SUV a off-roadů – chybí mu sice redukční převodovka, podvozek má však vyšší než většina malých SUV, má stálý pohon všech kol, a dokonce i elektronickou uzávěrku mezinápravového diferenciálu. V terénu se tak Terios úplně neztratí, byť pro ty, kdo hledají opravdový vůz do těžkého terénu, určen není. Auto má sice tuhou zadní nápravu, která snese i hrubé zacházení, a chlubí se minimálními převisy s výbornými nájezdovými úhly, jenže v terénu je Daihatsu Terios omezeno křížitelností náprav a také trochu rozvorem. A pozor, Terios se dodával i v provedení s pohonem pouze přední nápravy, pak opravdu získáváte spíše SUV. Alternativou k ručně řazené pětistupňové převodovce je čtyřstupňový automat.
Varianta vyráběná od roku 2006 je už druhou generací Teriosu a jako taková prošla oproti původnímu modelu celou řadou změn. Původní Terios byl konstruován tak, aby se jeho zkrácená třídveřová verze v Japonsku vešla do kategorie takzvaných Kei Cars, což jsou malá vozítka s nižší daňovou sazbou. I proto byl Terios velmi úzký, šířka 1500 mm je hodně málo. Druhá generace v tomto směru výrazně povyrostla, šířka 1700 mm znamená pro vysoké auto mimo jiné i lepší stabilitu, ale pochopitelně hlavně mnohem lepší prostor pro posádku a pohodlí především v oblasti ramen. Délka druhé generace je jen něco málo přes 4 metry, což jasně ukazuje, jak malý teréňáček Terios je. Vnitřní prostor pro posádku je docela solidní, pro zavazadla tu ovšem mnoho místa nezůstává. Interiér také nenadchne zpracováním, vozy Daihatsu jsou známé svým jednoduchým a spíše účelným než elegantním řešením. Použité plasty nenadchnou estetikou a ani na omak, na druhou stranu, čas prověřil, že jsou trvanlivé, stejně jako celá auta Daihatsu. U Teriosu tomu pomáhá poměrně robustní konstrukce podvozkových skupin s již zmíněnou tuhou zadní nápravou.
Ta auto trochu omezuje při jízdě na běžné silnici. Komfort není kdovíjaký, filtrování nerovností malému vozu moc nejde a v zatáčkách se vysoká karoserie dost naklání. Při výběru pohonné jednotky máte situaci velmi ulehčenu. Druhá generace Daihatsu Terios se totiž nabízí výhradně se čtyřválcem o objemu 1,5 litru a výkonu 77 kW. Na malé auto motor stačí, ale při vyšších rychlostech na dálnici dochází i kvůli většímu odporu vzduchu motoru snadno dech, navíc je v takovém případě dost hlučný. Vzhledem ke koncepci auta také nelze očekávat nízkou spotřebu, u Daihatsu Terios počítejte s více než osmi litry.
Výbava
Výbava Daihatsu Terios je vcelku obyčejná – klasické záležitosti jako centrální zamykání, elektrická okna, autorádio a klimatizaci tu najdeme, další vymoženosti už ovšem nikoli. Je to dáno účelem vozu, Terios má být jednoduchý a nekomplikovaný vůz do různorodých podmínek.
Design
Daihatsu Terios je vcelku pohledný malý teréňáček. Davy se za ním sice otáčet nebudou, auto ovšem působí solidním a vyváženým dojmem, čemuž prospělo oproti předchozí generaci výrazné zvětšení šířky auta. Terios se tváří trochu jako zmenšená Toyota RAV4 (Toyota Daihatsu vlastní), což je pro takto malý vůz do terénu pochvala. Interiér ovšem po estetické stránce nenadchne, tady se hraje především na účelnost.
Spotřeba
Jediný motor v nabídce Daihatsu Terios je benzinová patnáctistovka. I malému SUV/off-roadu by přitom dnes slušel diesel, ten však u Teriosu mít nelze. Spotřeba není závratně vysoká, ale také nijak nízká, může se pohybovat mezi osmi a deseti litry na 100 kilometrů. Verze s pohonem pouze přední nápravy je mírně úspornější, ale rozdíl není nijak zásadní.
Jízdní vlastnosti
Terios není žádným přeborníkem na silnici, v terénu si vede o trochu lépe, i když i tady je limitován. Na silnici auto omezuje především tuhá zadní náprava, která se moc nepáře s filtrováním nerovností a může mít tendenci odskakovat. Chování auta je na druhou stranu dobře čitelné a nezáludné.
Bezpečnost
V nárazových testech Euro NCAP si Daihatsu Terios v roce 2008 připsalo čtyřhvězdičkové skóre, což je na malý off-road určitě slušný výsledek. Bezpečnostní výbava i konstrukce auta stihly sice od uvedení na trh trochu zastarat, ale bezpečnost bude stále docela solidní.
Praktičnost
Terios je především dobře univerzální auto – poslouží ve městě i v terénu, ideální je do horských oblastí se sněhem. Stěhovák z něj ovšem neuděláte. Čtveřice cestujících bude mít dostatek místa, zavazadla ho ovšem mají méně.
Komfort
Jízdní komfort není předností Daihatsu Terios. Podepisuje se na tom především tuhá náprava a jednoduchá konstrukce. Náprava úplně nezvládá filtraci nerovností a auto trochu poskakuje, ve vyšších rychlostech je Terios hlučný a v zatáčkách se dost naklání. Když k tomu připočteme poměrně strohý interiér, posádka rozhodně není hýčkána.
Provozní náklady
Krom vyšší spotřeby paliva asi není nutné u Daihatsu Terios počítat s vyššími provozními náklady. Jednoduchá, dobře dimenzovaná a prověřená technika znamená, že Terios je velmi spolehlivý vůz, který vyžaduje jen běžnou údržbu a výměnu opotřebovaných dílů. Auta tohoto druhu nemívají extrémně vysoké nájezdy, takže často a snadno narazíte na modely, které ještě opravy nevyžadují.