O vozidle
Daewoo Lanos je korejský hatchback a sedan, který svými rozměry zapadá někam na pomezí třídy malých vozů a nižší střední třídy. Z dnešního pohledu patří spíše k těm malým vozům, ve své době ovšem Lanos nahrazoval už postarší typ Nexia, který má svůj konstrukční původ v poslední generaci Opelu Kadet – tedy typickém zástupci nižší střední třídy. Lanos je ovšem technicky zcela svébytný automobil, který vznikl plně v režii korejské automobilky, o vzhled modelu se pak postaralo italské designérské studio Giugiaro. Vzhled malého vozu se vcelku povedl, oblé tvary s novou, výraznou maskou se staly charakteristickými i pro další modely korejské značky. Zatímco exteriér potěší sympatickým vzhledem dodnes, interiér je na tom trochu hůře. Tvarování palubní desky sice není úplně špatné a ladí se vzhledem vozu, ovšem použité materiály, jejich kvalita a zpracování za mnoho nestojí. V malém Daewoo se tak připravte na povrzávající plasty a další zvuky. Co se prostornosti týče, ta není špatná, vývojáři tu dali jednoznačně přednost místu pro posádku před zavazadly. Zatímco pasažéři se tu posadí vcelku pohodlně (byť vzadu místa není nadbytek), pro zavazadla mnoho místa nezbývá. Hatchback pojme 250 litrů nákladu, což je podprůměr i ve třídě malých aut. Sedan přitom situaci o mnoho nevylepšuje, jeho 322 litrů je hodnota na vozy se stupňovitou zádí velmi podprůměrná.
Podprůměrné jsou také jízdní vlastnosti Lanosu, a to navzdory tomu, že řízení působí docela dobrým dojmem. Kamenem úrazu je ovšem rozdílný rozchod předních a zadních kol – vpředu je užší. To s sebou nese především velkou citlivost na vyjeté koleje a výrazné náklony v zatáčkách. Stopu auto také nedrží příliš dlouho a nedotáčivost je velmi výrazná. S jízdním komfortem je to lepší.
Pod kapotou můžeme potkat jeden z trojice zážehových čtyřválců, turbodiesely Lanos vůbec neměl. Jednotlivé pohonné jednotky jsou relativně rovnoměrně zastoupeny, což je vcelku vzácná záležitost. Ony jsou také motory docela vzácně vyrovnané. Důstojným základem je motor 1,4 s výkonem 55 kW, který pro pohon auta docela stačí a má příznivou spotřebu paliva. Silnější patnáctistovka přináší výkon 63 kW a jeví se být asi nejvyváženější pohonnou jednotkou pro Lanos. Nejvýkonnější volbou je pak šestnáctiventilová šestnáctistovka s výkonem 78 kW, která má slušnou dynamiku, ale mírně u ní roste spotřeba paliva a čas od času se u ní můžeme setkat s poruchami.
Výbava
Daewoo Lanos mohlo být na svou dobu i docela dobře vybaveným vozem, dnes už je ovšem výbava spíše chudá. A to i ta bezpečnostní, ABS je například standardem až u modelů vyráběných od roku 2001, takže většina ojetin jej mít nemusí.
Design
Povedený vzhled z dílen designérského studia Giugiaro patří mezi jednoznačné přednosti Daewoo Lanos. Dodnes jde o vcelku pohledný automobil s vyváženými proporcemi, což platí jak pro tří- a pětidveřový hatchback, tak pro sedan. V interiéru už je ovšem situace z hlediska estetiky trochu horší.
Spotřeba
Daewoo Lanos sice nedisponuje vznětovými motory, ale i tak je spotřeba paliva vcelku příznivá. Zážehové agregáty mají přiměřený výkon a s vozem si dobře poradí, což znamená, že není potřeba motory příliš trápit.
Jízdní vlastnosti
Achillovou patou Lanosu jsou jízdní vlastnosti. Ty jsou dané dost nestandardní konstrukcí podvozku, kde přední kola mají menší rozchod než ta zadní. To znamená výraznou citlivost na vyjeté koleje a další podélné nerovnosti vozovky. V zatáčkách se Lanos dost výrazně naklání a stopu nedrží příliš ochotně.
Bezpečnost
Postarší konstrukce a jen velmi základní výbava znamenají, že Lanos určitě nepatří k příliš bezpečným vozům. V nárazových testech Euro NCAP se Lanos objevil v roce 1998 a získal jen trojici hvězdiček, přičemž jedna mu byla dodatečně škrtnuta.
Praktičnost
Vnitřní prostor Lanosu je vcelku solidní, ovšem celkově není tento model příliš praktický. Je to především kvůli omezenému prostoru pro zavazadla. Tří- a pětidveřový hatchback pojmou pouze 250 litrů nákladu, sedan je na tom sice lépe, ale ani jeho 322 litry nejsou vůbec dobrým výkonem, většina malých sedanů pojme podstatně více zavazadel.
Komfort
Podvozek Lanosu je naladěn vcelku komfortně a filtrování nerovností zvládá relativně solidně. Na druhou stranu, celková úroveň komfortu je jen průměrná, sedadla mohou být pro někoho zbytečně tuhá a zpracování interiéru na pohodě nepřidá.
Provozní náklady
Daewoo Lanos dnes patří mezi nejlevnější ojetá auta vůbec a spolu s nízkými pořizovacími náklady by měly ruku v ruce jít i vcelku nízké provozní náklady. Lanos netrpí nadměrnými potížemi se spolehlivostí a i spotřeba benzinových motorů je vcelku rozumná.