




Proč koupit |
---|
Vnitřní prostornost Jízdní komfort Líbivý design Příznivé ceny Široká nabídka ojetin |

O vozidle
Citroën Xsara Picasso byl poměrně rychlou odpovědí koncernu PSA na revoluční kompaktní MPV Renault Mégane Scénic. Auto vsadilo na líbivý vzhled s vejčitým tvarem karoserie, který se líbí doposud, ostatně ani facelift v průběhu života modelu design příliš nezměnil, což svědčí o kvalitách práce návrhářů. Xsara Picasso (ano, modelové označení má po slavném malíři) byla větší než francouzský zakladatel kategorie a to se také projevilo v bohaté nabídce vnitřního prostoru. Na žádném ze sedadel se určitě nebude posádka tísnit, příkladná je také variabilita vozu a pochválit si zaslouží i množství různých odkládacích schránek a míst. Zadní sedadla lze posouvat, sklápět nebo je z vozu zcela vyjmout, což pak umožňuje dosáhnout velmi zajímavé přepravní kapacity. Už v základu je prostor pro zavazadla opravdu velkorysý, jeho 550 litrů objemu patří v dané třídě k nadprůměru i v současnosti. Komfortní podvozek s vcelku dlouhým rozvorem byl na svou dobu také velmi netradiční volbou, profituje z toho podélná stabilita vozu třeba při jízdě po dálnici. Na druhou stranu jízdní vlastnosti nejsou kladnou stránkou Picassa, je vidět, že se vše soustředilo především na komfort. Díky těmto silným stránkám vydržela Xsara Picasso ve výrobě nezvykle dlouho, dokonce se vyráběla i několik let poté, co byl v roce 2007 uveden nástupce pojmenovaný C4 Picasso. Ani na tato auta není těžké v našich končinách narazit, takže Xsara Picasso je dostupná jako ojetina staršího data výroby, stejně tak jako relativně mladý vůz. To se projevuje na vcelku širokém rozpětí cen, které jsou ovšem obecně velmi příznivé.
Xsara Picasso se od počátku nabízela s dvojicí zážehových motorů a jedním turbodieselem. Benzinové čtyřválce reprezentuje šestnáctistovka s výkonem 70 kW, která je na auto trochu slabší, osmnáctistovka s výkonem 85 kW je zase známa vyšší spotřebou. Dvoulitrový motor HDI dostal výkon 66 kW a je úsporný, ovšem jeho větší hmotnost má vliv na životnost přední nápravy. Teprve v roce 2003 přibyl v nabídce benzinový dvoulitr se 100 kW a šestnáctistovka byla nahrazena modernějším provedením s výkonem 80 kW. S faceliftem v roce 2004 se pod kapotou objevily menší turbodiesely 1.6 HDi s výkonem 66 a 80 kW.
Výbava




Od počátku výroby se Xsara Picasso prodávala ve velmi dobře vybavených verzích, už v základním provedení byla samozřejmostí klimatizace. Na druhou stranu vzhledem k době vzniku modelu nelze očekávat přehršel moderních prvků, výbava Picassa je však komfortní a více než dostatečná.
Design




Citroën Xsara Picasso patří ke vzhledově velmi zdařilým vozům svého segmentu, ostatně potvrzuje to jeho neklesající popularita a celkově nezvykle dlouhý život modelu, který se prodával i po boku svého nástupce. Ani facelift na karoserii mnoho nezměnil, což jen kvality designu podtrhuje. Trochu více se však mohli návrháři věnovat interiéru, jeho tvary nejsou špatné, horší je to ovšem s materiály a zpracováním. Líbit se nemusí (i z hlediska ergonomie) ve středu umístěná digitální přístrojová kaplička.
Spotřeba




Xsara Picasso je nejpopulárnější se vznětovými motory, taková auta ovšem tvoří v bazarech menší část nabídky – rychle mizejí a majitelé se jich tak často nezbavují. Spotřeba dieselů je totiž velmi příznivá. To benzinové jednotky jsou na tom trochu hůře, zejména osmnáctistovka a dvoulitr mají spotřebu vyšší.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti nepatří mezi kdovíjaké přednosti Picassa. Auto je naladěno především na komfortní notu a třeba řízení předává řidiči o dění pod předními koly opravdu jen minimum informací. Podvozek s dlouhým rozvorem alespoň přináší dobrou podélnou stabilitu a ani chování v zatáčkách není záludné.
Bezpečnost




Xsara Picasso prošla nárazovými testy Euro NCAP v roce 2001 se ziskem čtyř hvězdiček. To je dobrý výsledek, ale vzhledem k věku a zaměření vozu už dnes Xsara přísné nároky nesplní. Na druhou stranu bezpečnostní výbava je na solidní úrovni a u novějších modelů je samozřejmě lepší.
Praktičnost




Citroën Xsara Picasso se může pochlubit velmi praktickým interiérem. Začíná to už samotným dostatkem místa, vnitřek vozu je velmi vzdušný a cestující tu opravdu strádat nebudou. Zadní řada sedadel je posuvná a navíc lze sedadla různě sklápět a vyjímat, což umožní vytvořit opravdu velkou přepravní plochu. Základní objem zavazadlového prostoru je 550 litrů a dodnes jde o nadprůměrnou hodnotu. Po vyjmutí druhé řady sedadel je celková kapacita 2128 litrů.
Komfort




Podvozek kompaktního MPV od Citroënu překvapil v době uvedení nezvykle dlouhým rozvorem, což se z hlediska komfortu ukázalo být výborným tahem. Picasso se totiž díky rozvoru a komfortnímu naladění podvozku přenáší přes veškeré nerovnosti velmi plavně. Proto možná překvapí až zbytečně měkká sedadla, která nemusí každému poskytnout ideální oporu.
Provozní náklady




Etalonem spolehlivosti Xsara Picasso rozhodně není, obvyklé jsou různé poruchy elektroniky. Vzhledem k popularitě modelu by ovšem investice do náhradních dílů neměly být přehnaně vysoké. Náklady na palivo se různí podle použitého motoru, turbodiesely jsou úsporné, zážehové motory mají horší spotřebu, byť základní šestnáctistovka se dovede držet docela zkrátka.