Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor Extrémně široká nabídka verzí Dobré a úsporné vznětové motory Příznivé ceny |
O vozidle
Druhá generace Citroënu Jumper je vlastně už třetím provedením dodávkového vozu společně vyvinutého Fiatem a koncernem PSA. Nejnovější provedení se zaměřilo na opravdu co možná nejširší nabídku verzí a opět potvrzuje především užitkové zaměření vozu. Osobní verze k dostání jsou, ale opět patří mezi méně obvyklé. Lze u nich vybírat ze dvou velikostních provedení – základního a prodlouženého. Zato mezi užitkovými variantami lze vybírat téměř donekonečna. Základem je výběr z verzí furgon, kombi, valník nebo samostatného podvozku pro nainstalování libovolné nástavby. Klasický dodávkový Jumper je k dostání ve třech verzích rozvoru s celkem čtyřmi délkami karoserie a rovnou třemi výškami střechy. Nákladový prostor čistě sám o sobě může mít objem od 8 do 17 metrů krychlových, rozsah provedení je tedy opravdu obrovský. Výrazného vylepšení se dočkal i interiér, který nezapře svůj konstrukční původ u Fiatu. Palubní deska je elegantnější a výrobce si tentokrát dal více záležet i na celkovém zpracování. Mnohem lepší může být také výbava jednotlivých verzí, ovšem ta většinou záleží na tom, jak byl za jednotlivé prvky původní majitel ochoten připlácet.
Paleta motorů se oproti předchozímu provedení trochu zjednodušila, ovšem rozhodně to není k neprospěchu její celkové praktičnosti. Pokus s benzinovým motorem pod kapotou je ten tam, pro Jumper se zážehová jednotka na našem trhu žádná nenabízela. Občas však lze narazit na benzinový třílitr s pohonem na CNG, v případě Peugeotu bude ovšem jistojistě pocházet z dovozu. V Jumperu jinak potkáme výhradně turbodiesely. Ačkoli nesou označení HDI, překvapivě není ani jeden agregát z dílen koncernu PSA. Jednotka 2,2 HDI je totiž vlastně motor řady Puma od Fordu, který tak nejspíš francouzskému koncernu částečně splácí vývoj motorů HDI pro osobní vozy. Do modernizace v roce 2011 byl tento čtyřválec k dispozici ve výkonových variantách 74 a 88 kW. Po faceliftu mohou zákazníci vybírat z trojice verzí o výkonu 81, 96 a 110 kW. Nejsilnějším motorem (který je ovšem vyhrazen jen pro větší verze vozu) je třílitrový turbodiesel Iveco. Do modernizace má výkon 115 kW, po ní narostl na 130 kW.
Výbava
Rozsah výbavy Citroënu Jumper může být opravdu veliký, ovšem vždy záleží na tom, za jaké prvky byl ochoten zákazník při pořízení vozu připlácet. Na rozdíl od předchozích verzí jsou možnosti širší, základní výbava je však poměrně strohá. Chybí v ní třeba klimatizace i rádio, naopak je tu vyhřívání zpětných zrcátek a elektrické ovládání okének.
Design
Druhá generace Citroënu Jumper dostala společně se sourozenci zcela nový a poměrně výrazný design se zvláštním ztvárněním přídě. To je opravdu originální, na druhou stranu jednoduchá účelnost předchozích verzí je ta tam. Ovšem snahu jinak vlastně obyčejný dodávkový vůz nějak odlišit oceňujeme, alespoň je Jumper nezaměnitelným vozem.
Spotřeba
Nabídka pohonných jednotek se u Jumperu v jeho druhé generaci výrazně zjednodušila a v podstatě je to i ku prospěchu hospodárnosti provozu. Snad jen vyloženě nějaký základní motor určený výhradně pro městskou lehkou rozvážku chybí, ale pro takové zákazníky tu má Citroën menší modely. Motory tak výkonově dostačují i pro delší cesty a spotřeba se drží v příznivých mezích.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti dodávkových vozů nedoznávají s obměnami jednotlivých generací takových pokroků, jako je tomu u osobních vozů. Ostatně, není k tomu důvod, základní konstrukce zůstává stejná a požadavky na vůz také. Jumper je tedy snadno ovladatelný automobil, který má dobré manévrovací schopnosti, což je důležitější než neklidná (nezatížená) zadní náprava a řízení bez zpětné vazby.
Bezpečnost
Provádět nárazové testy u v podstatě téměř výhradně dodávkových vozů není úplně obvyklé, takže ani Jumper jimi neprošel. Bezpečnost patří v dané třídě k tomu lepšímu, ovšem celkově na ni není kladen tak vysoký důraz jako u rodinných MPV. Důkazem je i fakt, že například za airbag spolujezdce se připlácelo.
Praktičnost
Tři varianty rozvoru, celkem čtyři délky vozu a tři výšky kabiny. Celkem sedm možných kombinací objemu nákladového prostoru. K tomu možnost zakoupit jen samotný valník nebo naopak i velmi dobře vybavené osobní provedení kombi s variabilním interiérem. Jumper a jeho sourozenci patří k opravdu velmi univerzálním vozům.
Komfort
Citroën Jumper v aktuálním provedení dostal především podstatně komfortnější interiér se spoustou odkládacích míst a kvalitní sedadla. Samotný jízdní komfort ovšem jasně odpovídá dodávkovým vozům a mírně vyšší je i hlučnost motorů.
Provozní náklady
Výkonné a úsporné turbodiesely se postarají o každodenní nenákladný provoz Jumperu. Celkově se zlepšila i spolehlivost vozu, byť sem tam může něco zazlobit. Celkové provozní náklady by ovšem měly zůstat v přiměřených mezích.