Proč koupit |
---|
Atraktivní design
Výborné jízdní vlastnosti
Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
Přesné řazení |
O vozidle
Citroën DS3 je konkurencí pro stále rostoucí segment malých prémiových vozů, jehož nejslavnějšími zástupci jsou Fiat 500 a novodobé Mini. DS3 ovšem na rozdíl od nich nevsází na retro design a naopak se snaží zaujmout velmi moderním pojetím klasického malého třídveřového hatchbacku. Významným soupeřem tak může být třeba Alfa Romeo MiTo s podobným pojetím. Design je tím prvním, co na DS3 zaujme. Je to hodně neotřelý vůz s velmi výraznými linkami a detaily. Tvarování B sloupku karoserie nemá nikde obdoby a celkově působí tohle vozítko často jako zjevení. Obzvláště pokud je vybaveno opravdu velkými koly a některým ze zářivých laků. Citroën také po vzoru Mini a Fiatu umožňuje zákazníkům vůz továrně vylepšit o řadu stylových detailů, takže žádná DS3 nemusí být stejná. Co se designu týče, ve třídě malých vozů je jen málo takto až provokativně atraktivních vozů. DS3 je každým coulem moderní, elegance nebo retro jsou u něj pojmy, které se nenosí. Šokující tvary a detaily pokračují v interiéru, kde může mít palubní deska lakování v barvě karoserie a podobně mohou být vyzdobena i sedadla. Mimochodem, ta jsou velmi pohodlná a poskytují tělu skvělou oporu i dobré boční vedení.
To se bude hodit v zatáčkách, které DS3 vykružuje s na Citroën nebývalou vervou. Jízdním vlastnostem je zde podřízeno téměř vše, podvozek je dost tvrdý a už v základu má auto na danou kategorii velká kola. DS3 tak v zatáčkách exceluje, byť na rozbité vozovce na vás čeká nervózní poskakování vozu. Jízdní komfort, jindy odznak francouzských vozů, tu musel ustoupit do pozadí, tady má přednost sportovní chování. Pochvalu zaslouží i přesné řazení manuální převodovky. Horší je to ovšem z řízením, které je zbytečně přeposilované a nedává řidiči při dravých hrátkách kýženou zpětnou vazbu.
Paleta motorů pod kapotou DS3 je vcelku široká a motorizace vždy nemusí odpovídat dynamickému zevnějšku auta. Základem je motor 1,2 VTi s výkonem 60 kW, který sice nemá s DS3 mnoho práce, ale sportování si s ním příliš neužijete. To agregát 1,4 VTi je na tom se 70 kW už lépe. Šestnáctistovka VTi s výkonem 88 kW opět posouvá hranice zábavy o kousek dále, na druhou stranu ji lze zkrotit i automatickou převodovkou. Ten, kdo touží po vyloženě sportovních zážitcích, pak musí sáhnout po jedné ze dvou nejvýkonnějších verzí. Z těch běžných je to provedení vybavené přeplňovaným motorem 1,6 THP s výkonem 115 kW, jím vybavená DS3 má už i velmi dobrou dynamiku v přímém směru. Špičkou je pak provedení DS3 Racing se stejným motorem vyladěným na 152 kW, ovšem také patřičně vysokou cenovkou.
DS3 může mít pod kapotou i vznětové motory. Tady je základem úsporná a z hlediska dynamiky nepříliš zajímavá čtrnáctistovka HDI s výkonem 50 kW. K dispozici je i mikrohybridní provedení e-HDI. Silnější šestnáctistovka se pak dodává vždy v e-HDI verzi, k dispozici je s výkony 68 a 84 kW. Diesely jsou ovšem drahé a k charakteru DS3 se příliš nehodí, navíc benzinové jednotky jsou vcelku úsporné.
Výbava
Vzhledem k vysoké standardní cenovce nepřekvapí, že DS3 patří k těm lépe vybaveným vozům nejmenšího segmentu. Navíc rozsah výbav a příplatkových prvků je opravdu široký, takže se lze setkat i s automobily vybavenými opravdu neobvyklými prvky, které jinak najdeme až ve vozech vyšších kategorií.
Design
Citroën DS3 patří k nejatraktivnějším automobilům segmentu malých vozů. Jeho linky si rozhodně nespletete s žádným vozem, DS3 prosazuje velmi moderní tvary s řadou výrazných a neobvyklých detailů. Původní majitelé si navíc mohli vůz již v konfigurátoru vylepšit o spoustu drobných doplňků, které každé auto odlišují od druhého.
Spotřeba
DS3 je vůz především pro radost z jízdy, větší smysl tu tedy dávají výkonnější motory. Jejich spotřeba je pochopitelně vyšší než u běžných malých aut, ale vzhledem k výkonu a konkurenci je stále velmi příznivá. DS3 může být vybaven i vznětovými motory, ovšem ty se příliš k charakteru auta nehodí.
Jízdní vlastnosti
DS3 je jedním z mála Citroënů s opravdu špičkovými jízdními vlastnostmi. Těm zde bylo podřízeno téměř vše, podvozek je řádně přitvrzený a auto rovnou dostalo větší a širší pneumatiky. Asfaltu se tak v zatáčkách drží s nebývalou vervou. Jen silnice nesmí být rozbitá, to pak vůz trochu poskakuje. A řízení by si zasloužilo sportovnější projev, je zbytečně přeposilované a nekomunikativní.
Bezpečnost
Malý Citroën dostal do vínku velmi tuhou karoserii, která se podílí na výborných jízdních vlastnostech auta. Ta má ovšem velmi dobrý vliv i na bezpečnost posádky. V nárazových testech Euro NCAP získal Citroën DS3 v roce 2009 maximální, pětihvězdičkové hodnocení. V základní výbavě najdeme mimo jiné čelní, boční a hlavové airbagy.
Praktičnost
DS3 je autem pro radost a do městského provozu, takže praktická stránka tu šla trochu stranou. K dispozici je výhradně jako třídveřový, prostor uvnitř je solidní, ale větší důraz je kladen na kvalitu sportovních sedadel než na prostor. Zavazadlový prostor pojme solidních 285 litrů nákladu.
Komfort
Jízdní komfort tentokrát nebyl tím hlavním, k čemu francouzští konstruktéři mířili. DS3 dostal tvrdý podvozek, který má za úkol především zvládat sportovní jízdu. Na nerovnostech se tak auto natřásá a rázy jsou výrazně cítit i slyšet.
Provozní náklady
Citroën DS3 je malé auto s dospělejší technikou, a především podstatně vyšší cenovkou. I proto je nutné počítat oproti běžným vozům této kategorie s trochu vyššími, avšak stále více než přijatelnými provozními náklady.