




Proč koupit |
---|
Vynikající jízdní komfort Úsporné a spolehlivé motory Pohodlná sedadla Komfortní prvky výbavy |

O vozidle
Druhá generace Citroënu C5 přišla na trh v roce 2008 a přinesla celou řadu změn. Auto mělo ambice se svými hodnotami měřit s německou konkurencí a v mnohém se mu to v podstatě povedlo. V některých ohledech ale přece jenom opět trochu zaostává, i přes na první pohled výrazný nárůst kvality vozu překvapí stále podprůměrná spolehlivost. Na vině může být celkově bohatá výbava a vcelku komplikovaná konstrukce vozu. Výraznou změnou prošel design vozu, který je líbivější a celkově dynamičtější, přitom ovšem zachovává vcelku konzervativní zaměření vozu. Avantgardní tvary, které by se daly od Citroënu očekávat, se tu zatím nekonají. C5 zůstala velkým vozem, ovšem mezigeneračně vlastně nenarostla. Combi je opět o něco delší než sedan, rozdíl mezi nimi ovšem není tak veliký jako u předchozí generace. Combi je totiž o centimetr kratší než první provedení, sedan se prodloužil o 33 milimetrů. C5 je už na první pohled mohutný vůz, proto je trochu překvapením oproti předchozí generaci o trochu menší nabídka místa. Může za to snaha o další zlepšování bezpečnosti i kvalitnější a lépe provedené čalounění interiéru. Vnitřek auta je tak alespoň velmi útulný. Překvapením pro ty, kdo alespoň zevrubně znají velké Citroëny, může být také absence hydropneumatického odpružení u některých verzí. Chybí totiž v základním provedení Base a ve verzi Dynamique. Ti, kdo po vzduchovém podvozku touží, musejí hledat verze výbavy Confort a Exclusive.
Paleta motorů je opět široká a opět platí, že vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu (plně naložený C5 může mít vysoko přes 2 tuny) jsou vhodnými pohonnými jednotkami turbodiesely. Základní 1.6 HDI s 80 kW vystačí jen nenáročným řidičům, dvoulitr HDI s výkonem 103 kW také není kdovíjaký rychlík, ale pro klidnou a svižnou jízdu už dostačuje dobře. Nezadýchává se ani v dálničních stoupáních a kilometry polyká spolehlivě a s příznivou spotřebou. Motor 2.2 HDI se 125 kW přinese alespoň nějakou výkonnostní rezervu. Šestiválec 2.7 HDI má velmi solidní výkon 150 kW, dynamika se standardní automatickou převodovkou ovšem není o mnoho lepší než u čtyřválcových verzí a spotřeba už je přece jenom vyšší. Benzinové motory zastupují čtyřválce 1,8 a 2,0 litru s výkonem 92 a 103 kW.
Výbava




Druhá C5 sice už nemusela plnit roli nejluxusnějšího Citroënu, ovšem výbava vozu je opravdu na velmi dobré úrovni. Citroën vybavil auto mnoha velmi komfortními prvky a i v základních provedeních jde o velmi slušně vybavený automobil. Navíc na trhu není nouze o modely s vyšší výbavou a celou řadou příplatkových prvků.
Design




Vzhled druhé generace C5 bývá občas kritizován za to, že jde na ruku zákazníkům, kteří jinak vyhledávají vozy německé produkce. Přestože na vzhledu auta najdeme pár zajímavějších a výraznějších detailů, celkově jde spíše o konzervativně zaměřené a elegantní auto.
Spotřeba




Pro pohon velkého Citroënu se jednoznačně hodí kvalitní turbodiesely HDI, které se mohou pochlubit i příznivou spotřebou paliva. Ta sice není kvůli relativně vysoké hmotnosti zrovna rekordní, ovšem kapsu nezruinuje. Z hlediska spotřeby nejsou příliš ideální benzinové verze a také vznětový šestiválec s automatem si už řekne o nadstandardní přísun paliva.
Jízdní vlastnosti




Podvozek C5 druhé generace udělal oproti té první výrazný krok kupředu, však si také v některých verzích musí vystačit s klasickým ocelovým pružením. Jízdní vlastnosti jsou tak čitelnější, přesto jsou náklony v zatáčkách i nedotáčivost zcela zřetelné. Řízení také nepodává mnoho zpětné vazby.
Bezpečnost




Pro moderní vozy střední třídy je maximální hodnocení pěti hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP doslova povinností. A C5 druhé generace ji plní díky robustní konstrukci i bohaté bezpečnostní výbavě. Pokud ovšem dojde na detaily, najdeme i o něco bezpečnější vozy. I tak patří C5 na špičku.
Praktičnost




Předchozí generace C5 byla proslulá svou nabídkou vnitřního prostoru a obrovským zavazadelníkem u combi. To vše se ovšem trochu změnilo, interiér C5 druhé generace je mírně stísněnější. Nedostatkem místa tu posádka trpět nebude, ovšem předchozí provedení na tom bylo lépe. Sedan pojme jen 439 litrů zavazadlového prostoru, combi 505 litrů – v obou případech opět méně než u první generace.
Komfort




Citroën C5 opět patří k vozům s velmi nadprůměrným jízdním komfortem, ovšem oproti předchozím generacím velkých Citroënů přece jen trochu ztratil. Vzduchové odpružení mají jen některé verze. Ty s ním ovšem opět plují jako na polštáři a nerovnosti vozovky žehlí perfektně. Citroën C5 také úroveň komfortu zvyšuje solidní výbavou.
Provozní náklady




Z hlediska provozních nákladů je C5 spíše průměrným vozem, bilanci vylepšují jen úspornější turbodiesely, ačkoli i tady najdeme spořivější soupeře. Větší motory a zážehové jednotky mají trochu větší apetit. C5 také patří k méně spolehlivým vozům.
Názor odborníka
K nelibosti všech příznivců avantgardních tvarů a špičkového komfortu jízdy přišla druhá generace „Cé pětky“ o charakteristický rys svého předchůdce, kterým bylo hydropneumatické odpružení v základní výbavě. Naštěstí však ne úplně, druhá generace jej i nadále mohla mít za příplatek, nicméně většina ojetin s minulostí služebních vozů jej postrádá. I konvenční podvozek ale poskytne nadprůměrný komfort. Modelem uvedeným v roce 2008 se Citroën snažil etablovat ve firemních flotilách, což se mu podařilo jak v domácí Francii, tak i třeba v zemích Beneluxu. Právě z těchto lokací k nám v posledních dvou či třech letech proudí množství ojetin, které bazary a dovozci nakupují od tamějších leasingových společností. Výběr na trhu je solidní, hlavní devizou jsou velmi příznivé ceny. Nebýt zoufale stísněného prostoru na zadních sedačkách, dalo by se skoro hovořit o kandidatuře na skvělou koupi.